Ve Skopje se dá učit, jak funguje letiště, říká jeho manažer. Země láká na pobídky, jedná o lince do Prahy

Letiště ve Skopje v Severní Makedonii. Foto: TAV AirportsLetiště ve Skopje v Severní Makedonii. Foto: TAV Airports

Jednání probíhají s Wizz Air, které mají ve Skopje svou základnu, i s Ryanairem.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Johnny

Skopje je výborně bizarní město, státní budovy v posledních letech „zrekonstruované“ polystyrenem do podoby římské architektury, megalomanské brutalistní stavby a nekonečné množství podivných soch na podivných místech. Koho baví podobné záležitosti, určitě doporučuji navštívit.

Bob

Jen ne Wizz Air, to je nejhorší aerolinka, kde se po koupení letenky s více než 2 týdenním předstihem nedá vůbec spolehnout, zda a kdy poletíte. Navíc servisní podpora je ještě horší než u Ryanair, docela těm šmejdům přeji, že je český soud před pár dny poslal do exekuce.

Věra

Já s Wizzerem létám už 10 let takže jsem letěla za posledních 10 let asi 30× a jenom jednou neletělo letadlo jelikož byl v Ohridu strašný vítr a letadlo se pokoušelo 3krát přistát a nakonec jsme letěli že Skopje.Byl to první let Wizzeru z Ohridu do Vídně.A potom jsme čekali ještě jednou ve Vídni.Poslední roky létám z Tirany do Prahy a nikdy jsme zpoždění neměli.Za to jsem měla problémy s Ryanair. Koupila jsem kamarádce s letenkou i 20kg kufr,který byl uveden na faktuře, ale potom na latence ne.Takźe si musela kufr ještě jednou zaplatit 70 eu za dva kufry což… Číst vice »

Jenda

„Přímé spojení zatím Ruzyně nemá třeba s Lublaní nebo Berlínem či Bratislavou.“ Zaujalo mě to slůvko zatím. Chystá se něco? Spojení do Berlína, které skončilo s covidem, mi dost chybí.

Dominic

Minimálně u Lublaně nabízí Slovinská vláda dotace na linku do Prahy, jen asi není kdo by mezi městy létal, Ryanair Lublaň záměrně ignoruje.

Lkprak

Solidní spojení s Berlínem v roce 2017 v souvislosti s krachem Air Berlin, které tam v nejslavnějších dobách provozovalo až tři lety denně, které z velké části plnilo tranzitními cestujícími přes svůj hu v Berlíně. Následný pokus EasyJetu měl jepičí život a skončil na nezájmu cestujících (ono když je konkurencí pozemní doprava s mnoha spoji denně, dobou jízdy 4-5 hodin a cenou v řádu několika stokorun, tak p2p cestující moc neocení dva lety týdně, které EasyJet nabízel. A létat tam nějak častěji se evidentně také nevyplatilo).

Dominic

Myslím že Easyjet tu linku TXL-PRG musel provozovat nějakou dobu, protože u převodu slotů z AirBerlin na Easyjet byly nějaké podmínky o pokračování pár linek pokud se nemýlím.

mlp

Do Lublaně se dá dojet autobusem přes noc asi za 10 hodin, to ještě možná za letadlo stojí. Skopje je ještě dál, navíc je to mimo zlatou klícku zvanou EU, přímé pozemní spojení tam není (musí se z Vídně nebo Mnichova apod.). Ale nemyslím si, že dotování letadel je ta správná cesta. Ledaže by to dotovala místa, která mají turistů přehršel (Benátky, Český Krumlov, …) z peněz, které vyberou na vstupném právě v zájmu odvedení turistů jinam. Do Berlína se dá jet vlakem přes den nebo autobusem i v noci. To samé Bratislava taky do 5 hodin. To jsou směry,… Číst vice »

Jenda

Proč bych proboha byl dvě hodiny předem na letišti a hodinu čekal na kufry? Do Berlína fakt neletím s odbaveným a i kdybych letěl, tak čekání bývá do 15 minut. Postupně je to 30 minut na letiště, 45 minut na letišti, 45 minut let, 30 minut do centra. Přidejme 30 minut na různé prostoje. Jsme na 3 hodinách a fakt nevím, jak bych tu cestu měl víc natáhnout.

Majkl

No první co by je mělo na letišti ve Skopji zajímat je autobusové spojení s městem, to současné je tristní, bus jede snad jen 8x denně.

Bob

Souhlasím, letiště je poměrně daleko od města a nedá se tam dostat jinak než taxíkem, pokud nechcete čekat třeba i 4 hodiny na autobus.

Apex

Líbí se mi přístup, že všechno dělají in-house a nepoužívají outsourcing, pro letiště této velikosti je to velmi dobrá obchodní politika, umožňující na jedné straně maximalizovat výnosy z cestujících a na druhé straně mít dobrou kontrolu nad náklady.
Navíc mají výhodu v tom, že Makedonie není v EU, tak i po překročení hranice 2 milionů cestujících nemusejí otevřít trh konkurenci a tím pádem jim nehrozí, že by museli s cenami za handling dolů a TAV rozhodně není levný operátor.
A totéž platí i pro možnost bez restrikcí spustit zmiňovaný pobídkový program, což by letiště v EU nemohlo.

michal.pozar

Pro cca 2,5 mil. českých cestujících není nejjednodušší letět PŘES Vídeň, ale *Z* Vídně.

Dominic

Do Skopje je levnější letět z Bratislavy než z Vídně

Petr

Přesně! Na těch 2,5mil Praha ani nemíří. Jsou mimo spádovku Prahy.

Jarda

To cislo jste si vycucal z prstu? Nebo prosim dolozil statistiku. V tom pripade se Vam hluboce omlouvam.

V. K.

Není obchodní model PRG, které se i přes jejich pravidelné nátlakové akce lowcostům dotacemi z veřejných peněz nepobízí poněkud lepší?

Movia

Tak Praha je ponekud vetsi a turistictejsi mesto nez Skopje.