Na Slovensko zamíří první akutrolejové jednotky, ZSSK jich poptává až 36

Podmínkou bude záruka na baterie nejméně osm let.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vypsala první soutěž na pořízení akutrolejových jednotek (BEMU). V soutěži s odhadovanou cenou 136 milionů eur hledá výrobce 16 jednotek s opcí na pořízení dalších dvaceti vozidel.
Vypsání soutěže oznámil dopravce v tiskové zprávě. Na profilu zadavatele je zatím soutěž zveřejněna bez zadávací dokumentace. Jednotky jsou určeny pro regionální dopravu. „Půjde o projekt, který je dalším krokem na cestě k efektivnější, čistější a spolehlivější železnici, která udrží Slovensko v pohybu,“ konstatoval dopravce v tiskové zprávě.
ZSSK chce na pořízení nových vlaků čerpat evropské dotace. V soutěži se podle ZSSK zohlední nejen cena, ale i provozní náklady a životnost baterií. Podmínkou bude například záruka na baterie 8 let, součástí kontraktu budou zkušební jízdy před převzetím, které mají ukázat splnění požadovaných podmínek.
Dopravce zatím neuvedl, na jaké výkony chce jednotky použít, o dislokaci se zatím jedná. „Bateriové vlaky jsou technologií budoucnosti, která se brzy stane realitou na Slovensku. Přinese tišší a modernější způsob cestování v regionech,“ uvedl šéf ZSSK Peter Helexa.
Na Slovensku je z 3630 kilometrů tratí elektrifikovaných 1585 kilometrů, BEMU jednotky mají kombinovat provoz pod trolejí a mimo troleje.