SŽ má firmu na výkupy pozemků k modernizaci trati do Frýdku-Místku

Práce na modernizaci a elektrizaci jedné z nejvytíženějších tratí mají začít koncem roku 2026.
Správa železnic (SŽ) vybrala firmu pro majetkoprávní přípravu elektrizace a modernizace železniční trati mezi Ostravou-Kunčicemi a Frýdkem-Místkem. V tendru uspělo sdružení firem Geošrafo a Geodézie Východní Čechy, nabídlo cenu 10,6 milionu korun. Celkem přišlo do veřejné zakázky pět nabídek. V hodnocení měla nabídková cena 80 % váhu, zbytek připadlo na zkušenost týmu.
Vítěz soutěže zajistí pro SŽ smluvně výkupy nemovitostí či dočasné nájmy pro stavbu, zřízení věcných břemen nebo podklady pro vyvlastnění. Cílem takového postupu je podle SŽ urychlení příprav projektu, který významně zlepší stav jedné z nejvytíženějších neelektrifikovaných tratí v Česku.
O modernizaci tratě se mluví desítky let. Před nedávnem nastal v přípravách zásadní posun, když záměr získal územní rozhodnutí. Jak deníku Zdopravy.cz řekl mluvčí SŽ Dušan Gavenda, nyní se zpracovává projektová dokumentace pro povolení záměru. Do konce roku má být podaná žádost o vydání povolení.
„Správní řízení na Dopravním a energetickém stavebním úřadě (DESÚ) předpokládáme na přelomu let 2025 a 2026, na jaře pak na něj plánujeme navázat soutěží na zhotovitele stavby. Od průběhu správního řízení se bude odvíjet i přesnější termín zahájení realizace, předpokládá se koncem roku 2026,“ uvedl Gavenda. Uvedení do provozu je podle informačního letáku SŽ plánováno na listopad 2029.
Stavba bude zahrnovat kompletní přestavbu čtrnáctikilometrového úseku včetně přidání druhé koleje mezi Vratimovem a Frýdkem-Místkem. Modernizace se týká i stanic Vratimov, Paskov, Lískovec u Frýdku a Frýdek-Místek.
„Zásadní zlepšení se projeví v příměstské dopravě, kde zvýšení traťové rychlosti na 120 km/h umožní zkrátit čas jízdy mezi Ostravou-Kunčicemi a Frýdkem-Místkem na polovinu. V rámci stavby se zruší sedm železničních přejezdů. Větší bezpečnost potom zajistí výstavba dvou mimoúrovňových křížení, která nahradí stávající železniční přejezdy ve Vratimově a Frýdku-Místku,“ informovala SŽ.
Součástí rekonstrukce bude elektrizace střídavou napájecí soustavou, která se v této části republiky dosud nepoužívá, postupně se ale má rozšířit na celou železniční síť.
Na stavbu má navazovat revitalizace a elektrizace traťových úseků Frýdek Místek (mimo) – Frenštát pod Radhoštěm město/Ostravice. Zde SŽ rok zpátky předpokládala zahájení prací v červenci 2029 a uvedení do provozu v listopadu 2031. V úseku do Frýdlantu nad Ostravicí dojde ke zvýšení rychlosti z dnešních 80 km/h až na 160 km/h.

Ostravice nádraží.
Autor: Vojtěch Dočkal – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=40598550