posily_do_teamu

SŽ vybrala projektanty 37 kilometrů trati od Stodu do Bavor. Stavět se má za dva roky

Trať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIATrať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIA

Dvoukolejka směrem na Bavorsko bude končit za zastávkou Domažlice město, odkud bude zbývat k hranici zhruba deset kilometrů.

Správa železnic (SŽ) učinila další krok směrem k vylepšení tratě z Plzně přes Domažlice do Bavorska. Aktuálně vybrala zhotovitele projektové dokumentace k tzv. 3. stavbě, což je 37 kilometrů dlouhý úsek Stod (mimo) – Domažlice (včetně). Jde o nejdelší ze čtyř staveb, na které je trať rozdělena.

Zakázku získalo sdružení firem Sudop Praha, Sudop EU a Mott MacDonald s cenou 291,3 milionu korun bez DPH. Při vypisování tendru stanovila SŽ nepřekročitelný limit ve výši 298,4 milionu korun.

Předmětem zakázky je především zhotovení dokumentace pro povolení stavby, a to včetně napájecí stanice Holýšov. Zhotovitel musí rovněž zajistit potřebná povolení a vytvořit digitální model stavby (BIM).

Ke 3. stavbě aktuálně běží na plzeňském krajském úřadu územní řízení. Podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové se počítá se zahájením stavebních prací v roce 2027. To už by měla být v plném proudu tzv. 1. stavba, tedy novostavba přes 18 kilometrů dlouhého úseku Plzeň (mimo) – Stod (včetně). Ta získala pravomocné územní rozhodnutí loni v květnu. Půjde o novou dvoukolejku pro rychlost až 200 km/h.

Navazující úsek od Stodu k Domažlicím rovněž zahrnuje dvoukolejné úseky takříkajíc na zelené louce, nebude ale budován tak velkoryse jako úsek blíže k Plzni. S dvoukolejnou novostavbou se počítá od Stodu do Holýšova a z Blížejova do Domažlic, kde by se mělo jezdit až 200 km/h. Stávající trať v těchto úsecích bude zrušena.

Mezi Blížejovem a Holýšovem se počítá s rekonstrukcí a elektrizací stávající jednokolejné trati, a to s krátkou dvoukolejnou výjimkou u Staňkova. Jednokolejný úsek bude měřit zhruba devět kilometrů. Správa železnic ponechání jednokolejného úseku zdůvodňuje vysokými náklady na případné zdvoukolejnění.

Pět až deset miliard navíc se nedá obhájit, vysvětluje SŽ jednokolejku do Bavor

Dvoukolejka směrem na Bavorsko bude končit za zastávkou Domažlice město, odkud bude zbývat k hranici zhruba deset kilometrů. Ty zahrnuje poslední, tzv. 4. stavba, ve které půjde o vylepšení současné jednokolejné trati na 115 km/h. Zde by se mělo stavět na přelomu 20. a 30. let.

Součástí stavby Stod (mimo) – Domažlice (včetně) bude například několik mostů přes meandrující řeku Radbuzu nebo téměř kilometrový tunel Střelice pod kopcem Výchoz jižně od Stodu. V Holýšově se nástupiště posunou blíže centru a zmizí úrovňový přejezd na Jiráskově třídě (I/26). Nahradí ho podjezd. V Domažlicích silnici do Klatov (I/22) překlene nový železniční most, díky čemuž zmizí dnešní přejezd. Stanice Domažlice dostane nové ostrovní nástupiště a podchod až k autobusovému nádraží.

Hotovo by mělo být v roce 2030. Předpokládané celkové náklady stavby dosahují téměř 14,2 miliardy korun.

Modernizace Stod (mimo) – Domažlice (včetně) – pramen: dokumentace EIA

• novostavba nové žel. trati v úseku Stod (mimo) – Holýšov – odb. Dolní Kamenice (včetně) na rychlost 200 km/h
• optimalizace stávající jednokolejné trati v úseku odb. Dolní Kamenice (mimo) – ŽST Staňkov (včetně), zahrnující zdvojkolejnění úseků Staňkov (mimo) – odb. Vránov (vč.)
• elektrizace stávající jednokolejné trati v úseku Staňkov (mimo) – odb. Přívozec (mimo)
• novostavba nové žel. trati v úseku odb. Přívozec (včetně) – Domažlice (mimo) na rychlost 200 km/h
• optimalizace stávající jednokolejné trati v úseku Domažlice (včetně) – Domažlice
odb. v. 401 (odb. Pasečnice) (včetně), zahrnující zdvojkolejnění úseku Domažlice (mimo) – Domažlice město (včetně)

Trať na Mnichov držíme na kapačkách, zájem Německa je minimální, řekl šéfdiplomat SŽ

Tagy Domažlice - Stod spojení Česko - Bavorsko Správa železnic trať 180 Plzeň - Domažlice - Furth im Wald
47 komentářů