SŽ vybrala projektanty 37 kilometrů trati od Stodu do Bavor. Stavět se má za dva roky

Trať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIATrať 180 v úseku Domažlice - Stod. Pramen: Správa železnic/dokumentace EIA

Dvoukolejka směrem na Bavorsko bude končit za zastávkou Domažlice město, odkud bude zbývat k hranici zhruba deset kilometrů.

Odebírat
Upozornit na
guest
67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal M

Ten pocit, když zjistíte že víc než 1:87 vás baví stavby v měřítku 1:1… 🙂

David

Gratulace SUDOP k dalšímu vítězství!

Přípravář

a Mottům také. Byli už myslím účastní některé z těch pověstných soutěží na první studie VRT kde v jednom konsorciu byl SUDOP a v druhé Metroprojekt a Motti. Loajalita impériu se cení

Jiří Žajdlík

Naprosto zbytečná investice. Pro Němce bezvýznamná trať

Michal M

Pro Slováky taky, naštěstí to zachraňujou Bavoři a myslím taky Češi.

tarten

Souhlas, ty vlaky jsou prý i při té bídě a ostudným zacházením s passanty plné. Nicméně Němci (jako DB InfraGO) na své straně neudělají nic kromě drobnosti minimálně do 2030.

tarten

… Teda kromě toho, že Bavoři nastavili parametry pro další výběrko na dopravce tak pitomě, že skončilo fiaskem, a zřejmě minimálně nějakou dobu Bavorský expresss nepojede.

Mnich

Však ta linka je ostuda. Nešotouši volí pri cesty Mnichov – Praha bus nebo auto.

TominoLopez

Ostuda možná, ale i přesto věčně plná. Takže zájem o toto spojení je i přes současnou jízdní dobu enormní.

Flek

Plné 4 vozové vlaky.. A to jen v některé dny.

Tom Matto

Coz je zhruba o 4 plne vozy vic nez ma drtiva vetsina nasich lokalek, kde mistni soutousi navrhuji stamiliardove upravy…

Flek

Nevím kdo na které lokálce nebo lokálkách navrhoval stamiliardové modernizace, zase si nevymýšlejte.

vojtech

Ironicky, a proč by do toho roku 2030 měli něco dělat. Tady bude celou dobu tolik výluk, že Paříž holt budeme muset jezdit jen přes Dresden. A do Mnichova asi přes ty Drážďany taky.
A pak to v Bavorsku za 3 roky potuní na podobné parametry jako u nás

Ketchup1970

Zají mne proč píšete Paříž ale pak Dresden ? Buď bych volil Paris nebo Drážďany.

Flek

Bavoři to zachraňují. Ti to potápí svým rozhodováním přidělit zakázku snad nejhoršímu dopravci v Evropě, Alex, za to co tam roky předváděl, dalším výběrkem napsaným tak debilně, že se teď asi roky nebude jezdit Expresy. Když by to pro Bavorsko byla priorita a ne jen argument nižší kvality při Bitvě s Berlínem a spolkovou vládou, tak si to postaví ze svého rozpočtu, není malý a v tom případě by to pak znamenalo větší ráži při ukazovaní na neschopnost Berlína, ale neděje se, protože je to opravdu tak nepálí.

Doctor

Velké štěstí, že na českém území je to vlak kategorie EC. Takže jakmile vyjede z Brodu, nebo jede z Prahy do Kubice, vše se mění k lepšímu !
Stejně jsme my Češi, šikovný národ !
😁

Flek

Když se potopí průmysl a s tím i železniční přeprava, tak to pravda zbytečná stavba bude.

Já taky nechápu ty vysněné přepravy po železnici, které přes sto let klesá procento z celkově přepraveného zboží, ale už i hodně dlouho klesá v absolutních číslech.

Čím dál méně uhlí, čím dál méně ocele a koksu, přitom řada dalších zakázek se má železnici brát, pohonné hmoty, stavební materiály, dřevo, auta a autodíly a nejspíš i jiné věci, které jdou proti zelené Evropě.

Šotoušci, birokati a kapřici, kteří v nákladní dopravě mají živobytí to ale samozřejmě neradi slyší.

Ondřej Wagner

Proč by se železnici měly brát třeba auta nebo autodíly, popř dřevo a stavební hmoty. A co taková kontejnerová přeprava zboží na dlouhé vzdálenosti?

Flek

ČD Cargo za rok přepraví 60 milionů tun zboží, 16 milionů tun je uhlí a koks, 2 miliony tun kapalných hmot, to je 30%, které by mělo zmizet úplně. 5 milionů tun železné rudy, 4 miliony hutních polotovarů a výrobků, 5,5 milionů stavebních materiálů, 2 miliony hnojiv a chemických hmot, 5 milionů dřeva, 70 tisíc vozů s automobily a tak něco přes milion tun, tvoří kolem 40% přepravené hmoty. To jsou všechno sektory, které kvůli Green Dealu budou ubývat, těžký průmysl a stavebnictví způsobuje vysoké emise, ocelárny to nejspíš nepřežijí, už zavírá jedna za druhou, stavebnictví se má přesunout k… Číst vice »

Michal M

Ty té logistice asi hodně rozumíš, viď?
A ty řetězové maily pro důchodce od Bureše a SVR radši mazej bez přečtení, jinak skončíš jako úplnej tupoň.

Dejf

Tak když je někdo schopen vyseknout hrubici ve slově byrokrat, tak se celkem ukáže, co je to za materiál.

Michal M

Poslední věta je taktéž klenot…

Honza Vitásek

Období 2027-2028 vyčerpá dvakrát kapacity stavebních firem. To to povalí.

Clovek

Zameril bych se spis na dataci „za tri roky“. V roce 2027 tedy stavba nezacne, pouze jeji planovany zacatek bude 2030

Flek

Těch termínů ke stavbě koridoru Přerov-Brno, VRT Moravská Brána, trati do Hradce a Veselí nad Lužnicí, přestavbě prvního koridoru, tratě Budějovice-Plzeň, Budějovických tunelů a tohodle, se schází nějak moc naráz lol, tak schválně co z toho bude nakonec pravda.

Ondra

Pravda, Výtoň + tunely se mají dělat ve stejný rok – tak jsem taky zvědav😅 – myslím že rok 26 nebo 27 začátek😁

a8n

Když hóóódně dobře tak 2028.

david

Taky se budou stavet jeste nejaky ty useky dalnic, pujde o docela dost vice na armadu, bude zase o neco vic duchodcu … urcite na to vsechno budou penize 🙂

Flek

Když bude chtít vláda zdůvodnovat potřebu infrastruktury a obrany, tak to půjde asi přes dluh, ale s těmi železnicemi jde i o to, že na to není stavební kapacita, tady se neudělá 10-15 velkých železničních staveb za období 2025-30, já bych se divil, když by to bylo aspoň 5.

Jiří

Pokud budou stavební firmy věřit, že se opravdu střednědobě spustí velký balík staveb na železnici, tak do svých kapacit nainvestují, aby nepřišly o příležitost. Ovšem věřte SŽDC, která prakticky všechny stavby každoročně odsouvá dál do budoucnosti.

Petr

Dovolím si předpovědět, že z těch novostaveb na „až 200 a více“ se v nejbližších letech začne stavět jenom Brno – Přerov a Plzeň – Domažlice.
Tyto tratě jsou v relativně pokročilém stádiu přípravy, nestojí vyšší desítky miliard a obce na trase s nimi souhlasí, takže se nedá čekat nějaký zásadní odpor. Jsou to typově obdobné stavby s jakými má SŽ zkušenosti z koridoru na Budějovice.

a8n

První zmíněná ovšem ty vyšší desítky miliard stát bude.

fous55

Celá stavba Brno – Přerov určitě bude za desítky miliard, ale před rokem 2030 se sotva začne všech 5 úseků.

Michal M

4 z 5 ano…

Motýl Emanuel

Který je ten pátý? 1-3 se mají stavět najednou pomocí PPP a 4-5 začnou letos.

Mnich

A to je všechno. 1až3 budou odkládat.

Michal M

Spojení 1-3 jsem nezaregistroval, tím pádem je to jinak…

Flek

Já bych se právě těm Domažlicím divil, jestli opravdu začnou, když to tedy má jít celé setrvačnosti toho, my vyvineme nějakou aktivitu a budeme doufat, že Němci začnou taky něco dělat, ale oni nedělají. To vidíme už při drátu na hranici v Chebu.

Mnich

Krom půlky Brno-Přerov toho moc nečekejte z toho výčtu

mic

No, škoda, že neprotáhnou dvě koleje aspoň k Havlovicím.
Jo a nějaká obratová kolej v Domažlicích městě by taky našla využití…

fous55

Ten šturc tam fakt vymyslela hlava otevřená sekyrou. Proč to neprotáhnout o 50 m a dát tam výhybku? K čemu je ta druhá slepá kolej?

Milan

Výhybky mají být před tím nástupištěm, šturc má sloužit pro osobáky, které tam skončí, aby neblokovaly jednokolejnou trať

koriandr

Smutné – Žalostné

Ondřej Wagner

Jistě je hezké, jestliže bude dvoukolejka v Domažlicích mezi hlavní stanici a městem, ale bude prostor ve stanici Domažlice město také na to, aby tam končily také třeba vlaky z Klatov? A pokud Němci nezelektrizuji svou trať od hranic, nebylo by lepší třeba pro nákladní vlaky, aby došlo k přeprahu lokomotiv už v České Kubici a ne až v Domažlicích?

Josef Pešek

Proč pořád přepřahy? Existují duální lokomotivy, kterým je úplně jedno, kde trolej končí.

Twix

To ale zrovna není ten typ lokomotivy který by se na dálkové nákladní vlaky hodil. Aby to dojelo elektricky do Domažlic a dál by to mohlo na diesel s polovinou soupravy…

a8n

Existuje i diesel se smetákem. Ale má pak v obou trakcích výkon bobiny.

Josef Pešek

Stadler Euro 9000 má v dýzlu 2×900 kW. To je málo?

vojta.tydli

Vectron ma kolik? 6 000 kW ? Rekl bych ze to je malo ….

Dejf

tvl žiju v nějakým jiným vesmíru, nebo se na dobrý správě s těma velkejma nákladama na 2 koleje mezi staňkovem a blížejovem dočista zbláznili? i kdybych bral nejhorší scénář, tak by bylo potřeba po celý cestě vykoupit a zbourat jeden drážní domek v chotiměři a když, tak vybudovat podchod na zastávce v osvračíně.
a kdyby to mělo být opravdu velkorysé, tak vybudovat zvlášť kolej pro připojení lokálky z horšáku, což jsou asi 3km. celý je to v placce mezi polem a polem. nebo zná někdo nějakej rozumnej důvod, proč to tam chtějí takhle zmrvit?

Dusanh

Už to tady psal dřív myslím p. Sládek(?), že to dopravně v pohodě vychází.

Frantisek X

Možná jen, dokud nenastane zpoždění. A vlak na přípojnou trať si může pár minut odstát. Ale tak hlavních je těch občas 200 km/h. No myslím, že někteří jsou rádi jen za to, že se vůbec něco dělá, a nechtějí raději víc, neb by nemuseli mít nic, kterýžto postoj při zkušenostech žel celkem chápu.

Twix

Tak zpoždění asi nebude tak vadit, jsou to celkem krátké jednokolejné úseky (s dvoukolejnou vložkou kterou právě využije i směr Horšovský Týn), to je něco podobného jako když teď křižování Ex6 plus mínus do Chodové Plané. Problém nastane spíš když po té jedné koleji nepůjde projet vůbec.

vlachjan

Nedíval jsem se do územních plánů obcí ani do zásad územního rozvoje, ale přišlo by mi rozumné v nich plochu pro budoucí zdvoukolejnění rezervovat, aby až se jednou v Německu rozhoupou, bylo možno trať rychle dobudovat.

vlachjan

edit: (pokud tedy není rezervována již nyní)

Milan

Je plán na přeložku a modernizace se 2 kolejemi do té trasy pořád míří. A kde musí uhnout, tak zůstane jedna kolej. Buď se to později už vyplatí a nebo budou lidi ve Staňkově sami volat po přeložce, aby neměli kravál mezi domkama, Na druhou kolej tam moc místa ani není a lidi by určitě řvali, že mají trať „až na dvorku“.
https://www.trat-180.wz.cz/obr.rekonstrukce/2020/modernizacePlanKomplet.png

Pavel P.

Jednokolejka má zůstat na obě strany od Staňkova (optimalizace Dolní Kamenice – Staňkov a potom Staňkov – Přívozec). Pohledem na mapu je celkem zřejmé, že problém je oblouk přímo ve Staňkově, uprostřed obce. Narovnat ten oblouk na 200 km/h je nereálné, na to by musel padnout velký kus obce. Druhá možnost je „obchvat“, jenže pak bude nádraží dál od zástavby a zhorší se docházková vzdálenost. Další možnost je tunel, což je zase investičně problém. Správa železnic zatím zřejmě řeší tenhle problém odkladem pro další generaci. Elektrizace je potřeba, aby šlo jezdit, a zároveň neinvestují víc, než je nezbytně nutné. Ostatně… Číst vice »

Dejf

jako asi bych byl ochopten zavřít všechny díry do hlavy (oči stačit nebudou) a holt se vykašlal na těch „až 200“ a v klidu to tam udělal dvoukolejný ve stávající lehce optimalizované stopě. pořád lepší mít tam 2 koleje, než čekat, až se díky nějakýmu zpoždění sesype gragikon jak domeček z karet. o údržbě ani radši mluvit nebudu.

watslaw

Důležitější, než 200, jsou 2 koleje, a ty by se tam vešly. Ten oblouk ve Staňkově má výrazně větší poloměr, než je třeba na koridoru v Táboře. Žádná paráda, ale lepší, než ostatní možnosti.

Milan

Příliš velká investice do Staňkova by jen víc zakonzervovala stávající trasu. Od Blížejova k Osvračínu musí využít modernizovaný úsek, až se začne rozpadat, tak je šance pokračovat v nové stopě k Osvračínu a pak už zbývá jen Staňkov s kousky jednokolejky.
https://www.trat-180.wz.cz/obr.rekonstrukce/2020/modernizacePlanKomplet.png

Mnich

Bohužel se SŽ vzhlédla v částečně jednokolejných paskvilech

Milan

Mezi Staňkovem a Blížejovem se to stoplo i na tom, že je to před pár lety modernizovaný úsek….. Při tom zpoždění jsem doufal, že se dvoukolejka ještě od Blížejova protáhne ke Staňkovu aspoň k dalšímu křížení staré a nové stopy, napojit by to šlo na třech místech…. a furt nic 🙁 Takže co nejlevněji zadrátovat a dostatečně to ojezdit, aby se za pár let udělal další kus v nové trase a dvoukolejně.
https://www.trat-180.wz.cz/obr.rekonstrukce/2020/modernizacePlanKomplet.png

M.M

No jestli se začne v roce 27 na Budějovice a na Domažlice tak to bude zajímavý, jaká trať dostane přednost to je věc druhá

J.K.

„Elektrizace“ Staňkov – Přívozec – oni tam prostě ten starý svršek nechají, zatím to bylo ve všech dokumentech.

( S tím že je „nový“ z roku 2006 nebo kolik)

PřemekJ

Neoptimalizovné svršky nelze použít pro zvýšení rychlosti.

Milan

V tomhle místě je to vlastně dobře…. čím míň se do toho teď dá, tím větší šance, že se za pár let už nebude třeba řešit oprava před 20 lety modernizované jednokolejky, ale pojede se dvoukolejně v nové stopě od Blížejova k Osvračínu další 4 km. Pak už bude zbývat jen Staňkov s navazujícími kousky. Na nějaké drobné zvýšení o 10-15 km/h by to stačit mohlo.

J.K.

Je to „dobře“ protože až na tom začne pořádný provoz, tak tam bude několikaměsíční výluka co dva roky, protože se to začne sypat…