Dvoupodlažní bistro a 399 dalších změn. Jak bude vypadat interiér nového rychlovlaku TGV

Sedačky nabídnou o pět centimetrů více místa na nohy, velkou proměnou prochází přeprava zavazadel.
Francouzský státní dopravce SNCF Voyageurs dnes představil podobu interiéru nových rychlovlaků TGV M. Jejich uvedení do běžného provozu bude mít téměř dva roky zpoždění. Původně měly vyjet už loni před olympiádou v Paříži, nakonec se tak stane až příští rok.
Podle dopravce došlo v interiéru proti předchozí generaci ke 400 různým změnám. Jde o společné dílo interní designérské agentury SNCF Arep a japonským studiem Nendo.
Hlavní proměnou projde především vůz s bistrem. Nově bude v obou podlažích. V prvním patře bude servis s obsluhou, dolní patro bude čistě samoobslužné. Označení bistro vozu Le Bistrot má podle dopravce symbolizovat pohostinnost, francouzská jídla a jednoduchost.
Nové TGV získalo po testech v Česku finální podobu. Od vizualizací se dost liší, olympiádu nestihne
Novinku představil dopravce dnes v Paříži. TGV M je již pátou generací francouzských rychlovlaků, má i českou stopu: rozsáhlé zkoušky nové jednotky probíhaly v Česku na zkušebním okruhu Výzkumného Ústavu Železničního. „Je to vlak, který se stane měřítkem pro vysokorychlostní cestování v dalších deseti letech,“ uvedl šéf SNCF Voyageurs Christophe Fanichet.
Šéf společnosti Alstom, která jednotky vyrábí, označil pak vlak za malý technologický klenot.
Širší sedačky
Podle šéfa TGV-Intercités nabídne nová jednotka komfortnější prostor k sezení, rozteče mezi sedačkami ve druhé třídě jsou o pět centimetrů větší než v současné generaci. V první třídě jsou sedadla o pět centimetrů širší než v předchozích generacích TGV s plnými područkami a nastavitelnou opěrkou hlavy. Všechny sedačky jsou vybaveny USB porty pro dobíjení a zásuvkami.
Rozdílné je oproti stávajícím jednotkám řešení přepravy zavazadel. Přímo nad sedadlo si nebude možné uložit prakticky nic kromě kabátu, většina zavazadel bude muset do vyhrazených polic.
Jeden z vozů je speciálně upraven pro přepravu osob se sníženou pohyblivostí, součástí bude i výtah. „Je to první rychlovlak, do kterého mohou lidé se sníženou pohyblivostí nastupovat zcela samostatně,“ dodal Fanichet. Prezentace SNCF je zde, text s desítkami snímků nového interiéru má například francouzský server BFMTV.
SNCF mají objednáno celkem 115 jednotek, nasadí je na začátku příštího roku na trasu Paříž – Lyon – Marseille. Přesné datum firma neuvedla, jednotka stále není schválena k provozu.
Nová generace TGV M bude devítivozová, což znamená zvýšení kapacity o jeden vůz. Ve verzi s bistrem a první třídou přepraví 600 cestujících, bez nich až 740. Spotřeba nových jednotek bude o pětinu nižší.