Konec dvacetiletého čekání a 30 000 aut denně na průjezdu městem. Začala stavba obchvatu Náchoda

Šéf výboru pro dopravu kritizuje chybějící koordinaci s krajskou přeložkou.
Po dvaceti letech plánování a sporů o vedení trasy dnes začala jedna z největších akcí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na silnicích I. třídy. Šest a půl kilometrů dlouhý obchvat Náchoda na silnici I/33 by měl být hotový do tří let.
Zakázku za 3,18 miliardy korun získalo sdružení firem Eurovia CZ, Stavby mostů, Marti a Eurovia SK. Součástí stavby jsou i dva tunely. Související paralelní stavbou bude přeložka silnice I/14 Vysokov–Vrchoviny.
Náchod je jedním z největších měst v zemi, který dosud obchvat nemá. Městem denně projede 30 tisíc aut, z toho šest tisíc kamionů. Zátěž na trase kolem Náchoda by měla v budoucnu klesnout i díky zprovoznění D11 do Polska.
Obchvat bude začínat poblíž obce Vysokov, kde vznikne pětiramenná okružní křižovatka. Skončí před mostem přes Metuji u hranic s Polskem. Součástí stavby bude 930 metrů dlouhá přeložka silnice I/14, která k Náchodu přivádí dopravu od Nového Města nad Metují, Rychnova nad Kněžnou a od průmyslové zóny, kde sídlí Škoda Auto.
Na obchvatu vybuduje ŘSD dva tunely. Hloubený tunel Kramolna dlouhý 100 metrů a tunel Dolní Radechová (363 metrů), který bude mít ražené i hloubené části. Na stavbě vznikne 17 mostů; největší budou estakáda Dolní Radechová s 257 metry a estakáda Běloves dlouhá 326 metrů. Archeologové už prozkoumali trasu, například základnu lovců ze starší doby kamenné. K dalším nálezům patří statek a lom u obce Kramolna ze 17. či 18. století.
„Jsem velmi rád, že se po letech podařilo dotáhnout veškerou velmi náročnou přípravu stavby, kdy součástí byly nejen výkupy potřebných pozemků, ale i demolice objektů k bydlení. Náchod patří k velkým městům, jejichž centrem dnes projíždí tranzitní doprava a kde je dopravní situace dlouhodobě neúnosná. Místní se na obchvat moc těší,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Bez koordinace s krajskou přeložkou
Jde o druhou velkou silniční stavbu na Náchodsku, Královéhradecký kraj už loni zahájil budování přeložky silnice II/303 Běloves – Velké Poříčí.
Stavba přeložky na Hronov podraží, na trase našli zbytky nelegálních skládek
Předseda výboru pro dopravu Královéhradeckého kraje Jiří Prokop upozornil ve svém vyjádření, že stavba přinese i problém kvůli špatné koordinaci mezi ŘSD a krajem, který staví přeložku Běloves – Velké Poříčí.
„Výsledkem je chybějící přímé propojení vnitrostátní tranzitní dopravy z obchvatu Náchoda směr Hronov a Broumov,“ řekl Prokop. Tranzitní doprava na Hronov a Broumov se bude muset z nově budovaného obchvatu vrátit do městské části Běloves na okružní křižovatku a z té se teprve dostane na novou přeložku silnice II/303 směr Hronov.
To samé bude i v opačném směru, kdy nebude možné se z této přeložky tranzitní dopravě. „Tato kruhová křižovatka se tak stane nejvytíženějším místem, protože ji bude muset využít každý, kdo pojede na Hronov a Broumov jak z obchvatu, tak z města a opačně,“ dodal Prokop.
Tranzitní doprava měla být podle něj přímo napojena samostatnou propojkou přímo ze silnice I/33 a nově budovanou přeložku silnice II/303. Upozornil současně, že původně plánovaná cyklostezka, která nyní končí u železničního přejezdu a měla pokračovat na hraniční přechod, byla z důvodů nedostatku místa a plánované dopravní zátěže úplně zrušena, protože není možné ji v tomto komplikovaném místě realizovat.