Nová výpravní budova ve Zlíně nabídne v šesti patrech parkování i hotel

Investory nové nádražní budovy jsou Správa železnic a Z-Group. Předpokládané náklady činí 450 milionů.
Obyvatelé Zlína mohou pomalu začít vyhlížet novou výpravní budovu na nádraží Zlín střed. Projekt se aktuálně nachází před vydáním stavebního povolení, jak ve své výzvě k účastníkům řízení avizuje Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ). Brzké vydání povolení očekává jako jeden z investorů i Správa železnic.
Nová budova přitom bude velkoryse pojatá, spíše než o stavbu nádraží půjde o developerský projekt. Investoři jsou podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy dva: Správa železnic a skupina Z-Group, která v místě vlastní autobusové nádraží. Stavební povolení zajišťuje na základě plné moci pouze Správa železnic.
Pozemek se nachází v severozápadním cípu autobusového nádraží jihovýchodně od stávající výpravní budovy. Ta půjde v rámci modernizace stanice k zemi, na jejím místě vznikne rozšířené kolejiště, nástupiště a nový podchod.

Nádraží Zlín střed. Autor: Pavel Ševela, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10506280
Nová budova bude mít dle dostupné dokumentace jedno podzemní a sedm nadzemních podlaží. „Kromě samotné výpravní budovy pro potřeby cestujících a technologického zázemí pro provoz dráhy budou objekt tvořit obchodní jednotky, restaurace, kanceláře, parkovací dům a krátkodobé ubytování,“ uvedl Gavenda.
Hotel vznikne v posledním šestém patře, pod ním se budou nacházet parkovací podlaží. „Ubytování je cíleno na osoby přijíždějící na nádraží ve večerních hodinách a nabídne tak okamžitou možnost ubytování,“ stojí v dokumentaci.
Předpokládané náklady na celou budovu činí 450 milionů korun. Zahájení výstavby se plánuje na rok 2027. Vedle Správy železnic a Z-Group patří některé dotčené pozemky městu a kraji.
Zbudování nové nádražní budovy ve Zlíně je součástí velkých plánů na modernizaci a elektrizaci tratě Otrokovice – Zlín – Vizovice. Od konce loňského roku už má Správa železnic pravomocné stavební povolení pro úsek z Otrokovic do Zlína (včetně). V půlce letošního roku chce SŽ vyhlásit soutěž na zhotovitele prací. Ty by pak měly odstartovat na začátku příštího roku.
Pro úsek ze Zlína do Vizovic má SŽ o stavební povolení zažádáno, zatím se ale řeší odvolání vůči dosud nepravomocnému územnímu rozhodnutí. „Získání povolení ke stavbě na tomto úseku předpokládáme během příštího roku,“ dodal Gavenda. Mezi Zlínem a Vizovicemi by stavba měla začít v roce 2029.
Z dokumentace k výpravní budově Zlín střed
Primární funkcí objektu je výpravní budova sloužící především potřebám cestujících. Centrum budovy tak na úrovni 1.pp-2.np tvoří odjezdová a příjezdová hala vymezena obchodními jednotkami, čekárnami, pokladnami, úschovnou zavazadel, hygienickým zázemím a stravovacím zařízením ve 2.np. V rámci parteru je hala průchozí od autobusového terminálu (jižní vstup) k nástupišti (severní vstup). Dále je vstup do VB umožněn z východní strany, kde obchodní jednotky doléhají až k prosklené fasádě. Podzemní podlaží navazuje v severní části na podchod umožňující průchod cestujících jednak k jednotlivým nástupištím, jednak k průchodu na opačnou stranu železniční stanice. V jižní podzemní stěně je provedena příprava pro budoucí napojení komerčního centra. Vertikální komunikaci v rámci vícepodlažní haly zajišťují schodiště, eskalátory a dvojice výtahů vedoucí až do 7.np.