Velká proměna uzlu Hranice na Moravě. Správa železnic žádá o první razítko, řeší i historické viadukty

Správa železnic plánuje začít s modernizací v roce 2028.
Správa železnic představila detailní plány na proměnu železniční stanice Hranice na Moravě. Modernizace celé stanice, která přinese úplně nové uspořádání kolejiště i výpravní budovu, má začít v roce 2028, hotovo má být v roce 2032. Modernizace má začít ještě před tím, než začne stavba vysokorychlostní trati Moravská brána z Prosenic na Ostravu, která počítá se zapojením do Hranic.
Detailní dokumentaci zpracovala pro Správu železnic společnost AFRY CZ. Je zveřejněna v registru oznámení EIA, kam Správa železnic včera odeslala rozsáhlý materiál do zjišťovacího řízení o vlivu stavby na životní prostředí.
Delší koleje, tři ostrovní nástupiště
Důvodem zásadní přestavby stanice je její napojení na budoucí vysokorychlostní trať od Ostravy i od Prosenic. „Díky tomu budou moci vysokorychlostní vlaky obsloužit samotné Hranice, ale i Valašské Meziříčí, Vsetín a pokračovat dále třeba na Slovensko. Propojení železničních sítí zároveň výrazně zvyšuje spolehlivost dopravy,“ uvádí v dokumentaci.
Proměna má současně umožnit dostatečný počet kolejí pro nákladní vlaky o délce 740 metrů. Vzniknou čtyři koleje výhradně pro nákladní vlaky a dalších 5 kolejí této délky sdílených s osobní dopravou. Plán počítá se třemi ostrovními nástupišti.
Kolejiště je navrženo tak, aby bylo možné mezi staniční koleje umístit pilíře budoucího silničního mostu. Zásadní změnou koncepce řešení stanice je situování 3 ostrovních nástupišť západně od stávající výpravní budovy, s cílem přiblížení osy podchodu k autobusovému nádraží
Projekt řeší i památkově chráněné hranické viadukty, které mají i nadále zůstat, počítá se s jejich rekonstrukcí. Nepůjde o jednoduché řešení. „Na stávající klenby bude nasazena železobetonová deska, která zajistí příznivé roznášení nahodilého zatížení do klenbových pasů. Deska bude uložena na podélné trámy, které budou uloženy na stávající poprsní zdi,“ popisuje dokumentace.
Hranické viadukty projdou rekonstrukcí, poslouží vysokorychlostní trati
Správa železnic počítá s novou výpravní budovou, její podobu vybrala loni v architektonické soutěži. U nádraží má vzniknout parkovací dům pro 300 aut, dalších 150 míst bude na venkovním parkovišti.
SŽ podle přepravního modelu očekává, že v roce 2050 bude nádraží v Hranicích odbavovat 9 800 cestujících ve všední den a 7 800 o víkendu. Hned po otevření vysokorychlostní trati by měly na nádraží zastavovat čtyři vysokorychlostní vlaky za hodinu.
Obrazem: Správa železnic odhalila podobu nového nádraží v Hranicích