Proč je Polsko tygr a Česko opice. Ptejte se šéfa Skansky, bude hostem podcastu

Jednou z nejzajímavějších zakázek, na kterých Skanska pracuje, je restart stavby slovenského dálničního tunelu Višňové u Žiliny.
Skanska patří na českém trhu mezi největší stavební a developerské společnosti, v případě dopravních staveb je ale o ní poslední dobou slyšet mnohem méně než před lety. To ale zdaleka neznamená, že se z dopravního trhu stáhla. Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz bude šéf středoevropské Skansky Michal Jurka.
Na svém profilu na síti Linked-in má citát Nelsona Mandely „I never lose, I either win or learn“. Tedy „Nikdy neprohrávám, buď vyhraju, nebo se něco naučím“. Jak se tedy učí Skanska pracovat s nejnovějšími technologiemi posledních let a nebo s českými veřejnými zakázkami?
Už pět let je Michal Jurka oficiálně prezidentem Skansky pro střední Evropu, což zahrnuje vedle českého a slovenského trhu také Polsko. Pro podcast časopisu Forbes, když jednotlivé trhy srovnával, loni v prosinci řekl: „Jestli Polsko je tygr, my jsme taková opice. My se umíme předvádět, ukazujeme všechno, co se nám nepovedlo, a skáčeme z jedné věci na druhou.“ A v rozhovoru pro ONEBOND pak doplnil: „V Česku popisujeme problém, v Polsku hledají řešení.“
Proč se tedy nedaří v Česku stavět rychleji? Jak dnes zasahují do stavebnictví nejnovější technologie nebo umělá inteligence? Jak se soutěží stavební zakázky v Česku, ve srovnání s ostatními zeměmi Evropy, a čím bychom se mohli od ostatních inspirovat? Proč se daří v soutěžích silniční stavby zlevňovat, ale na železnici to jde jen velmi ztuha? A jak velkým problémem stavebních firem je docházející kamenivo v českých lomech, a to i v souvislosti s připravovaným budováním vysokorychlostních tratí?
Jednou z nejzajímavějších zakázek, na kterých Skanska pracuje, je restart stavby slovenského dálničního 7,5 kilometru dlouhého tunelu Višňové u Žiliny poté, co z něj odešli Italové. Na železnici se podílela třeba na modernizaci úseku z Pardubic do Stéblové, modernizovala koridor od Lanžhota na slovenské hranice nebo má na starost výstavbu některých úseků D55 a D49. Pracuje také na kompletní proměně železniční stanice Jihlava město.
Michala Jurky se můžete ptát i vy. Své otázky mu pište zde v diskusi do nedělního večera. Podcast s Michalem Jurkou vám pak přineseme v pátek 14. března.