Obrazem: Hlavně, aby co nejvíce lidí sedělo. Nizozemské dráhy zahustí první třídu, přidaly rovné lavice

Nové jednotky vyjedou v roce 2029.
Nizozemský státní železniční dopravce Nederlandse Spoorwegen (NS) představil podobu interiéru pro nové vlaky DDNG, které chce nasadit na dálkové spoje.
Návrh, který dopravce ukázal v podobě takzvaného mock-up, tedy modelu budoucího vlaku ve skutečném měřítku, počítá s výrazným zmenšením rozdílů mezi první a druhou třídou. U španělského výrobce CAF mají nizozemské dráhy objednáno celkem 60 jednotek.
„Rozdíl mezi první a druhou třídou se zmenšuje,“ napsal nizozemský dopravní server Treinreiziger, který přinesl další snímky interiéru. Sedačky v 1. třídě jsou stejně široké jako ve 2. třídě, liší se jen barvou a mírně větším prostorem pro nohy. Na sociálních sítích za to řada cestujících dopravce velmi kritizuje.
NS nové uspořádání vysvětluje tím, že chce docílit toho, aby co nejvíce lidí mohlo sedět. „V budoucnu očekáváme více cestujících. S novými jednotkami se na tento růst připravujeme,“ uvedl Roel Okhuijsen, ředitel nových projektů v NS. I v první třídě bude uspořádání 2+2.
Podle něj nové jednotky nabídnou cestujícím větší možnost volby. Novinkou je například prostor s lavicemi a stolem pro práci s notebookem. „Výzkumy ukazují, že lidé stále častěji hledají tichý pracovní prostor nebo flexibilní sezení než širší sedačky. Tomu se přizpůsobil i design nových vlaků,“ uvedl Okhuijsen. Výsledný návrh označil za krásný.
NS v tiskové zprávě zdůraznily i dobrou přístupnost jednotek pro cestující na vozíku nebo s kočárkem. Výrazné bude použití recyklovaných materiálů, téměř u každé sedačky budou zásuvky.
CAF získal smlouvu na výrobu v roce 2022, produkce má začít v polovině letošního roku. 30 jednotek bude ve čtyřvozové verzi, dalších 30 v šestivozové. Část vozů bude jednopodlažní, část dvoupodlažní.