Horší havárii by nikdo nevymyslel. Sanace v Hustopečích mohou trvat dva roky

Benzen, železniční cisterny a propustné hydrologické prostředí. To může udělat z páteční nehody dlouhodobou katastrofu.
Minimálně dva roky potrvají sanační práce v oblasti Hustopečí nad Bečvou, která je zasažená toxickým benzenem po páteční havárii cisteren na železnici. Odhaduje to Petr Mothejl ze společnosti Dekonta, která byla pověřena likvidací ekologických následků havárie. Řada opatření se udělala ihned po nehodě, díky nim se koncentrace benzenu snižuje, řekl ČTK Mothejl.
Mezi nejdůležitější kroky v příštích dnech patří odstranění primárního ohniska znečištění, což je kolejiště. Firma, jež má sanace na starosti, se specializuje na likvidace následků ekologických katastrof a havárií. Na kontě má i zkušenosti z Libye s likvidací bojové látky yperit po svržení režimu Muammara Kaddáfího.
Podle Mothejla je znečištění na místě značné. „Kdyby někdo chtěl vymyslet, jak udělat největší možnou škodlivou havárii, tak použije benzen a cisterny na železnici, což znamená velký obsah kontaminantu a havárii v propustném hydrogeologickém prostředí, což je tady. Horší variantu nikdo vymyslet nemohl. K likvidaci tohoto znečištění bude proto docházet postupně, řádově v prvních letech. Dá se odhadovat, že tady budou minimálně dva roky sanačních prací – jde o sanace podzemních vod a horninového prostředí,“ uvedl Petr Mothejl, jenž se zásahu přímo účastní.
Koncentrace se snižují
Firma Dekonta, která je zařazena jako ostatní složka integrovaného záchranného systému a podílí se na likvidaci průmyslových havárií, vyslala na místo desítku svých specialistů z havarijní služby. Před zásahem vždy studují hydrogeologické podmínky.
V případě Hustopečí operují na velmi propustném hydrogeologickém prostředí, které negativně ovlivňuje rozsah šíření kontaminace. „Pro rychlé zmapování kontaminačního mraku jsme zvolili nejrychlejší metodu, když jsme pomocí techniky vykopali v předpokládaném směru proudění podzemní vody sondy, v současné době je jich zhruba 20, čtyři z nich jsou zasaženy benzenem. Tato vrstva benzenu na hladině podzemní vody se odčerpává, tím zamezujeme dalšímu šíření,“ uvedl Mothejl.
Termín zprovoznění neznámý. Benzen po nehodě u Hustopečí proniká do podzemních vod
Rozsah znečištění je zhruba 700 mikrogramů na litr – podle odborníků jde o rozpustné látky, benzen se přibližně do deseti procent svého objemu rozpouští, 90 procent zůstává na hladině. „Tyto koncentrace se pomalu snižují, což svědčí o tom, že realizované práce byly provedeny dobře,“ uvedl Mothejl.
Nebezpečí trvá
Příští týden chtějí odborníci navrhnout systém sanace celého území, začít se musí s odstraněním primárního ohniska znečištění. „Jedním z těch prvních opatření bude oddělit jezera bariérou, to znamená například navezením jílu nebo nějakých jiných zábran, aby se to nepromísilo. Voda se do těchto míst natahuje z jezer, tam se mísí s benzenem a poté se zase může vracet zpátky,“ řekl ČTK generální ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.
Zabránit by tomu měly také norné stěny a sorpční hady, které benzen jímají, situace se může zdramatizovat při deštích. „Nepodceňujeme to, to nebezpečí trvá,“ doplnil Bejček.Také podle Mothejla jakékoliv deště zvyšují rizika. „Zhoršení počasí se dá očekávat v pondělí, do té doby si myslím, že tady budeme mít vybudovaný masivní systém, který by měl i tyto negativní vlivy udržet a zamezit rozšiřování,“ doplnil.
Specializovaná firma je vybavena unikátní technologií, mnohá zařízení vznikla na základě grantu bezpečnostního výzkumu ministerstva vnitra. Firma má i vlastní výzkumné středisko. K dispozici má například cisterny s možností čerpat a přepravovat hořlaviny první třídy, speciální čerpadla na čerpání podzemní vody, která jsou určena do výbušného prostředí, či zařízení pro spalování kontaminovaného vzduchu. Využívají také systémy detekce i biotechnologie.