Další posun v dostavbě Městského okruhu: Praha žádá o aktualizaci EIA, čas se však nebezpečně krátí

Pokud se nezíská povolení do roku 2027, přesune se stavba 11 km dlouhé soustavy tunelů hluboko do 40. let.
Praha ve středu večer požádala o technickou aktualizaci posudku vlivu na životní prostředí (EIA) pro dostavbu Městského okruhu. Jde o zanesení projektových změn, které nechalo provést už bývalé vedení Prahy v čele s tehdejším náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem. Městskou dálnici “humanizovaly” a přesunuly více pod zem.
Úpravy projektu město představilo už v roce 2019, teprve nyní se je podařilo přetavit do žádosti o aktualizaci EIA. Zelený posudek přitom platí už pět let, stavba však dosud nepostoupila ani do fáze územního rozhodnutí. V říjnu 2027 ovšem kladné stanovisko EIA vyprší a kvůli problematické novelizaci zákona už nepůjde prodloužit.
„Jsem rád, že se to podařila dotáhnout aktualizace, abychom mohli povolit okruh v podobě, která odpovídá dopravní stavbě v městském prostředí pro 21. století. Zároveň mám obavu, že kvůli zpackané novele schválené jako přílepek zákona o liniových stavbách se nestihne vydat stavební povolení a celá stavba se odloží do 40. let,“ uvedl pro Zdopravy.cz Adam Scheinherr.
Chybějící části vnitřního okruhu na severu a východě Prahy mají dohromady délku 11 kilometrů. Z toho 8,5 km trasy je vedeno v tunelech, před provedením úprav se počítalo s poloviční délkou trasy pod zemí.
Tvoří ji tři úseky: Pelc-Tyrolka – U Kříže, Balabenka – Rybníčky a Libeňská spojka. Na severu navazují na tunelový komplex Blanka, na východě na Štěrboholskou radiálu.
Předposlední krok
Nyní se tak řeší předposlední krok v povolovacím procesu. Na základě aktualizace EIA může být změněn územní plán a poté se teprve zažádá o územní rozhodnutí. Proti němu je však možné podat odvolání, takže cesta k pravomocnému rozhodnutí může být dlouhá.
Podle Scheinherra se však tyto kroky do klíčového října 2027 stihnou, časový problém nastane s následným povolením záměru, které věcně zahrnuje územní a stavební řízení dohromady.
Radní proto v lednu rozhodli, že urychlí přípravu tím, že nechají vypracovat projektovou dokumentaci rovnou pro společné územní a stavební řízení.
Další komplikace pro Městský okruh. Politikům se nelíbí přímé zadání projektu kvůli časovému tlaku
Jenže vypsání soutěže by celý proces opět o měsíce zpomalilo a dokumentace by se nestihla dodat včas. Zakázku tak dostali v rámci Jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU) „napřímo“ předchozí projektanti, kteří využili existující dokumentaci pro územní rozhodnutí. Praha si teď musí obhájit, že ji k tomuto kroku vedly „naléhavé okolnosti“.
Hrozící prodleva posouvající dokončení okruhu až na období roků 2040-2050 je podle právního posudku zadaného magistrátem „ve své podstatě pro rozvoj hlavního města Prahy katastrofální.“