Dvakrát více jízd na kole, lepší spojení s venkovem i omezení kamionů. Co plánuje rakouská vláda v dopravě

Nová vláda bude dál rozvíjet výhodnou jízdenku Klimaticket.
Rakousko chce i v příštích letech věnovat velký důraz na rozvoj veřejné dopravy a přesun dopravy zboží ze silnic na koleje. Výrazně se chystá také navýšit podíl jízd na kole, zachová také minulou vládou zavedenou jízdenku Klimaticket pro výhodné neomezené používání veřejné dopravy.
Vyplývá to z programového prohlášení nové vlády složené z lidovců, sociálních demokratů a liberální strany NEOS. Po Leonore Gewesler přebírá post ministra dopravy Peter Hanke (SPÖ).
Z programového prohlášení vlády je patrné, že bude pokračovat z velké části v předchozí politice, kdy se čím dál větší důraz klade na veřejnou dopravu.
„Dojde k dalšímu rozšíření veřejné dopravy a především snížení závislosti na autech, zejména ve venkovských oblastech,“ uvedla vláda v programovém prohlášení. Pokračovat mají všechny zásadní investice do železniční infrastruktury. Tam, kde nejezdí vlaky, má dojít k posílení autobusové veřejné dopravy.
Minulou vládou zavedená jízdenka Klimaticket, která umožňuje neomezené cestování veřejnou dopravou za cenu lehce přesahující tisíc eur za rok (případně nižší pro jednotlivé země), bude pokračovat. Vláda slíbila nejen její udržení, ale i další rozvoj. V dokumentu se zavazuje také ke spolufinancování výstavby dalších tras vídeňského metra.
Zavádění ETCS
Na železnici je cílem nové vlády i urychlení zavedení výhradního provozu pod ETCS a přesun zboží ze silnic na koleje. Pomoci k tomu mají i některé velké stavby, zejména pak Koralmbahn a nový tunel pod Brennerem.
Rakousko dlouhodobě řeší i takzvanou mikromobilitu, tedy dopravu na kratší vzdálenosti zejména po městech. Podle programu chce vláda zvýšit podíl cyklistické dopravy ze současných 7 na 14 %. Pomoci tomu má především podpora výstavby cyklostezek.
Až za cyklostezkami je v programu kapitola týkající se silnic a dálnic. Vláda chce pokračovat se stavbami, které již mají povolení, jinak o silnicích mluví jako o důležité součásti multimodální dopravy. Řada projektů na další stavby silnic má projít revizí. „Mělo by být prozkoumáno zmírnění hluku z dopravy,“ uvádí dokument. Spolková vláda chce současně více řešit opatření proti tranzitní kamionové dopravě, která by měla vést ke snížení jejího množství.
V minulém roce proběhly v Rakousku diskuze o možném zrušení některých rychlostních omezeních na dálnicích, programové prohlášení toto téma vůbec neřeší.