Přeprava zásilek vlakem končí, dráhy zruší službu ČD Kurýr
Železnice už nebude přepravovat balíky bez doprovodu cestujícího. S příchodem nového jízdního řádu 9. prosince České dráhy zruší tradiční přepravu
Železnice už nebude přepravovat balíky bez doprovodu cestujícího. S příchodem nového jízdního řádu 9. prosince České dráhy zruší tradiční přepravu zásilek známou pod komerčním označením ČD Kurýr. Dopravce to oznámil ve svém věstníku Železničář.
„České dráhy se dlouhodobě potýkají s výrazně negativním dopadem zajišťování přepravy drobných zásilek do hospodářského výsledku,“ uvedl v Železničáři člen představenstva Michal Štěpán. Finanční výsledky kurýra dráhy na dotaz Zdopravy.cz neupřesnily, pouze poukázaly na klesající poptávku. Zatímco loni byl počet podaných zásilek 68 tisíc, o pět let dříve to bylo téměř 200 tisíc.
Dráhy poukazují i na to, že přeprava zásilek zdržuje vlaky ve stanicích, vyžaduje zaměstnance navíc a prostory, které je třeba si pronajímat. Modernizované vlaky prý nemají ani pro zásilky potřebné prostory. Dráhy tak nadále zachovají pouze vnitrofiremní zasilatelství. Se zrušením ČD Kurýr přijdou o práci zhruba tři desítky zaměstnanců, kteří se rekvalifikují; případně vůči nim budou dráhy podle Štěpána postupovat „standardně podle zákoníku práce“.
„V minulých letech jsme u této služby uskutečnili řadu kroků ke snížení ztráty, nicméně nešlo záporný hospodářský výsledek zcela zvrátit,“ doplnil pro Železničář vedoucí oddělení produktů ČD Petr Vondráček. Dráhy řadí kurýrní služby mezi své komerční aktivity, neboť nejsou hrazeny objednateli dopravy, tedy kraji a státem. Jiné komerční služby, jako například půjčovny kol nebo směnárny chce podnik zachovat.
Základní dovozné činí u ČD Kurýr 198 korun (což zhruba odpovídá desetikilogramovému balíku u PPL), na přímém spoji pak 168 korun. Snížený tarif pro stálé zákazníky je 138 korun.
Vývoj počtu zásilek ČD Kurýr (v tis.)
2012 – 192
2013 – 187
2014 – 138
2015 – 98
2016 – 68
Pramen: ČD