Norové pokročili v přípravě prvního mořského tunelu pro lodě, Číňané z tendru vypadli

Tunel bude vybudován v nejužším místě poloostrova Stad. Bude 1,7 kilometru dlouhý, 50 metrů vysoký a 36 metrů široký.
Norská pobřežní správa (Kystverket) pokročila v přípravě obřího projektu, který sama nazývá prvním plnohodnotným mořským tunelem pro lodě na světě. Tunel o délce 1,7 kilometru propojí skrze poloostrov Stad fjordy Moldefjorden a Vanylvsfjorden.
Kystverket aktuálně v několikakolovém řízení hledá zhotovitele, který tunel zbuduje. Koncem února ukončil kvalifikační část, kde ze šesti zájemců uspěla čtyři sdružení: Skanska Norge/Vassbakk og Stol (Norsko), AF Gruppen Norge (Norsko), Eiffage Génie Civil (Francie) a Acciona Construcción/Bertelsen og Garpestad (Španělsko/Norsko). Kvalifikační podmínky nesplnili dva uchazeči z Číny.
Prvotní cenovou nabídku očekává pobřežní správa začátkem června, finální nabídky se pak budou po několika kolech vyjednávání podávat v listopadu. K uzavření smlouvy by mělo dojít ještě letos, se zahájením stavby se počítá začátkem roku 2026. Práce by měly trvat pět let.
Cílem projektu Stad Ship Tunnel je zlepšit podmínky pro plavbu a zvýšit bezpečnost lodí v okolí Stadu. Zdejší často rozbouřené vody patří podle Kystverketu k nejnebezpečnějším z celého norského pobřeží. Díky tunelu nebudou muset lodě poloostrov obeplouvat.
Tunel bude vybudován v nejužším místě poloostrova Stad. Bude 1,7 kilometru dlouhý, 50 metrů vysoký a 36 metrů široký. „Bude to první plnohodnotný lodní tunel na světě,“ uvádí Kystverket. Plocha výrubu bude 1661 m2. Pro srovnání, plocha výrubu dvoupruhového dálničního tunelu má kolem 100 m2. Hloubka v tunelu bude při odlivu 13 metrů.
O tunelu se mluví dlouhá léta, definitivně jej schválil norský parlament v roce 2021. Odhadované náklady činí pět miliard norských korun (cca 10,6 mld. Kč).