posily_do_teamu

Extrémně složitý železniční projekt ve Stuttgartu má českou stopu. Tuneluje se nízko pod budovami

Výstavbu tunelu Wartberg v rámci projektu Stuttgart 21. Foto: Bemo, skupina MetrostavVýstavbu tunelu Wartberg v rámci projektu Stuttgart 21. Foto: Bemo, skupina Metrostav

Ražby firma Metrostavu provádí v těsné blízkosti budov a trati.

Společnost Bemo Tunnelling (Bemo) z české skupiny Metrostav zahájila další fázi prací na své části obřího železničního projektu německých drah DB Bahnprojekt Stuttgart 21.

Konkrétně jde o rozšířenou přípravu na stavbu v rámci tzv. Opce P: ta zahrnuje výstavbu tunelu Wartberg, který bude součástí dálkové traťové přípojky vedoucí přes tunel Bad Cannstatt.

Projekt Stuttgart 21 je v posledních letech jedním z největších německých dopravních stavenišť. Zahrnuje velkou přestavbu železnice v celém městě a širším okolí. Hlavní nádraží bude průjezdné (dosud je hlavové). Dojde k rozsáhlé modernizaci tratí ve městě, ve výsledku se má zkrátit doba jízdy ze Stuttgartu do Ulmu o půl hodiny. Stavba začala v roce 2010 a výrazně se od té doby prodražuje. Původně předpokládané náklady 4,5 miliardy eur vystoupaly už v roce 2022 na dvojnásobek, kvůli protestům veřejnosti se také odsunul termín zprovoznění a stavba čelila několika žalobám.

Bemo u Stuttgartu staví dva rozvětvené traťové tunely dlouhé přibližně 100 metrů, včetně dvacetimetrových přípojek pro budoucí tunelové roury, a dále 225 metrů dlouhou přívodní a logistickou štolu vyraženou hornickou metodou.

Práce firma zahájila v lednu 2023, soustředí se na přípravu přístupů a demontáž starých traťových úseků včetně rozšíření tunelů na profil 120–270 m² a zhotovení definitivní obezdívky.

Podle čtrnáctideníku Metrostavu nyní pokračuje ražba v jedné z budoucích tunelových rour. „Je zde nízké nadloží maximálně 6 metrů a ražby jsou prováděny v těsné blízkosti budov a tratí,“ popisuje Bemo. Pro šetrnou ražbu bez výrazných otřesů a deformací a v rychlém tempu byl zvolen zářez do vnějšího pláště tunelu za pomocí frézy.

Extrémně členitý terén

Stavba je rozdělena do tří etap a celý projekt bude dokončen až se zprovozněním DB Bahnprojekt Stuttgart 21. Při ražbě bude stávající profil rozšiřován na novou geometrii, přičemž souběžně probíhá nanášení stříkaného betonu. Po dokončení ražby bude úsek stavebně připraven pro zhotovení definitivní obezdívky tunelu.

Betonážní práce jsou u projektu rozděleny do bloků: na dně tunelu včetně vyrovnávacího betonu a na klenbě do členité betonáže na pravé a levé straně včetně vrchlíku. Práce na rozšíření tunelové geometrie v rámci první stavební etapy jsou již dokončeny. V příštím roce se zde postaví chodníky a únikové cesty.

Velká přestavba stuttgartského železničního uzlu se týká i 57 km tratí v dalších koridorech. Terén města je velmi členitý a rozkládá se ve více údolích sevřených mezi kopci.

Součástí jsou čtyři nové stanice, 56 kilometrů tunelových tubusů, 11 tunelů, 42 mostů a přibližně 100 kilometrů nových železničních tratí, které budou umožňovat rychlost až 250 km/h.

Tagy BeMo Tunneling metrostav Stuttgart Stuttgart 21
15 komentářů