posily_do_teamu

JHMD míří potřetí a definitivně do konkursu. Kysela stáhl reorganizační plán

JHMD, lokomotiva T47.0, Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, lokomotiva T47.0, Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Cílem zůstává obnovení provozu. O koupi majetku JHMD má nadále zájem společnost Good thing.

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), které jsou od října 2022 v úpadku, míří navzdory téměř dvouleté snaze věřitele Jana Kysely o reorganizaci do konkursu. Konkurs znamená prodej celku či částí firmy nejvyšší nabídce.

Kysela aktuálně stáhl svůj reorganizační plán, neboť na nedávné schůzi se mu jej nepodařilo u věřitelů prosadit. Pět ze šesti skupin věřitelů plán, který spočíval v odkupu majetkové podstaty společností Good thing, u soudu 7. února odmítlo.

„Tato složitá situace ale neznamená konec úzkokolejky. Otevírá se jiná cesta, jak ji zachránit. Práce, kterou jsme doposud na obnovení úzkokolejky provedli, stále může být využita,“ uvedl dnes Kysela.

V podání k soudu, kde oznamuje stažení reorganizačního plánu, mimo jiné uvádí, že Good thing má i nadále zájem podílet se na provozu úzkokolejky v budoucnu, a to „formou koupě obchodního závodu dlužníka či jeho části“.

Good thing je dopravce, který v létě na malé části úzkokolejky (Nová Bystřice – Hůrky) provozoval turistickou dopravu. Podle Kysely rovněž zastřešuje skupinu investorů, kteří jsou ochotní majetek JHMD odkoupit.

„Z právního pohledu je důležité, že prohlášením konkursu nekončí provoz podniku, pokud je možné podnik prodat. Vzhledem k tomu, jak dlouho už insolvenční řízení probíhá, to ale bude závod s časem,“ doplnil Kyselův advokát Michal Žižlavský.

Tým Jana Kysely převzal řízení JHMD po schůzi věřitelů, která proběhla koncem ledna 2024. Následně v květnu předložil reorganizační plán, který měl řadu podmínek. Například zprovoznění obou úzkorozchodných tratí (Jindřichův Hradec – Nová Bystřice a Jindřichův Hradec Obrataň) nebo závazek obcí trať v budoucnu převzít.

Kysela postupně všechny podmínky vypustil, čímž se reorganizační plán smrskl na odkup majetku investorem. Projekt reorganizace v prosinci ve zlém opustila společnost Swietelsky Rail, jejímž úkolem bylo tratě uvést do provozuschopného stavu, o což se také v loňském roce snažila a z části se jí to podařilo. Nyní za své služby žádá přes čtyři miliony korun.

Konkurs tak z hlediska postupu nemusí znamenat velký rozdíl, může nicméně otevřít dveře případné konkurenční nabídce. V listopadu vyjádřila zájem o koupi JHMD v konkursu společnost Gepard Express.

V nastalé situaci jde zřejmě také o rychlejší řešení, neboť podle Žižlavského dali nesouhlasící věřitelé najevo, že i v případě schválení reorganizačního plánu soudem by se odvolali. „V takové právní nejistotě by bylo nutné zajistit další milionové financování, které již nebylo možné garantovat,“ sdělila dnes Žižlavského kancelář v tiskovém prohlášení.

Podle Kysely se nadále pracuje na zprovoznění tratí, které mají osvědčení od Drážního úřadu zatím pouze na úseky Nová Bystřice – Hůrky a Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou. Cílem údajně je, aby vlaky vyjely ještě letos v létě. To má na starosti dceřiná Správa úzkokolejných drah, kterou nově vede bývalý šéf Správy železnic Pavel Surý.

JHMD mohly být v konkursu už v roce 2023. Soudce českobudějovického krajského soudu Zdeněk Strnad prohlásil konkurs hned dvakrát, situaci ale vždy zvrátil Vrchní soud v Praze. Tam věc hnalo tehdejší vedení společnosti v čele s většinovým majitelem Borisem Čajánkem, které prosazovalo vlastní variantu reorganizace.

Vrchní soud se s krajským soudem shodl na názoru, že „dlužník byl při návrhu reorganizace veden nepoctivým záměrem“. Chybu ovšem spatřoval v tom, že byl opomenut Kyselův návrh na reorganizaci. Kysela tak koncem loňského ledna dostal od věřitelů šanci na prosazení reorganizačního plánu, která nyní padla.

Mezitím ovšem výrazně narostly pohledávky za majetkovou podstatou, které ke konci loňského roku přesáhly 30 milionů korun. Do insolvence stáhly JHMD dluhy ve výši 350 milionů korun.

Celou sérii článků o zkrachovalých JHMD naleznete pod tagem insolvence JHMD.

Tagy insolvence JHMD JHMD
42 komentářů