JHMD míří potřetí a definitivně do konkursu. Kysela stáhl reorganizační plán
JHMD, lokomotiva T47.0, Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Cílem zůstává obnovení provozu. O koupi majetku JHMD má nadále zájem společnost Good thing.
Co vím tak pražce někde ohnilé, koleje pokřivené. Mezi Kamenici n. Lipou a Černovicemi se vše musí opravit stejné to bude i jinde. Kolík bude stát cesta z Kamenice do Obrataně? Kdo bude ochoten zaplatit?
Všem zdejším vzývačům „kulturního dědictví“ doporučuji výlet do Zdic. Po vystoupení z vlaku a překonání kolejiště (podchodem, prosím!) dojdete po pár krocích do areálu, který pro vás bude velkým poučením. Uvidíte zde zcela názorně, jak to vypadá, když se hromadí všelijaké „památky“, na jejichž údržbu nejsou peníze.
Ty Zdice lépe vystihnout nejde. Jen doplnit, že v areálu jsou haly s propadlými střechami, které hrozí zřícením.
Osobně cítím hanbu za to,že v naší zemi nedokáže ekonomicky fungovat tak krásná a historicky hodnotná trať. Hlavně že se české pivo a hodpoda přihlásily do boje o kulturní dědictví naší země. Ne,že by jí nebylo,ale pokud současně nedokážeme provozovat JHMD,i za částečného přispění kraje, tak je to velká ostuda. Proč v Rakousku to jde a u nás ne? Kolik vznikne nesmyslných cyklostezek a hřišť bez sportovců…
No a s jakou trati v Rakousku to srovnáváte?
Waldviertelbahn. Přiznám se,že neznám četnost spojů v sezóně, ale když jsem viděl údržbu tratě a stav depa v Gmundu, tak bych něco podobného přál i JHMD.
Tam je snad jenom sezónní provoz. Jeden, někdy dva vlaky za den.
Proč to nesrovnáte třeba s Ybbstalbahn nebo Steyrtalbahn?
Že by pak to srovnání jak to v Rakousku jde a u nás ne tak úplně nevycházelo?
O to nejde. Na Waldviertelbahn 20 let budovali muzejní provoz a turistickou atrakci. My jsme celou tu dobu pálili peníze předstíráním dopravní obslužnosti.
Tak nějak to na mě působí. Těmto drahám by sezónní muzejní provoz svedčil taky. Spíš to vypadá že se peníze na dopravní obslužnost použily na záchranu unikátu a v určitou chvíli se to ekonomicky zvrtlo.
No jistě, ONO SE TO SAMO ZVRTLO…
Proč JHMD nezastavily provoz, když byly v dluhu 5, 15, nebo 30 mil. Kč?
To by se ještě dalo nějakým způsobem spravit.
Proč čekaly na to, až když se dluh vyšplhal do závratné výše 350 mil. Kč, tedy více, než 1/3 miliardy korun?
Moc by mně zajímala odpověď na tuto mojí prostou otázku.
Jenže sezónní provoz neřeší podstatný problém spočívající ve značných nákladech na údržení provozuschopnosti celé kolejové sítě. JHMD by spíš potřebovalo zredukovat síť na nějaký rozsah, který bude reálně ufinancovatelný.
Tyto neznám, rád se dozvím. Netvrdím, že mám pravdu, ale že to jinde jde, je zřejmé. Chápu že tady vznikl velký dluh,který blokuje pokrok.
historicky to vzniklo v R-U, tak stačí historicky zachovat ty tratě v Rakousku a můžete se jezdit dívat tam. Stejně kdyby se třeba časem zavedlo ETCS na trať Veselí – Jihlava. Jak by se vyřešil společný úsek JHMD a SŽ?
Co by se řešilo, SŽ je na něj bez ETCS L2 přece nepustí. Jaké pak s tím komplikace.
Tu splítku si prirovnejte k tranzitu Kolíně dne 25.2.2025 vlaku od Oseka na K.Horu. A dejte pokoj s ETCS. Ale třeba vám tam ty balízy jednou dají, ať si mají trempove na co sednout.
No, už jsem to tu psal několikrát, zrovna tato je ta slavná výjimka potvrzující pravdilo.,…. x dalších rakouských tratí (a za mne hezčích) v posledních letech skončilo coby cyklostezka…asi tak… .
Je taková škoda že v ČR nedokáží ekonomicky fungovat vozy tažené párem volů… smiřte se s tím že tratě jako JHMD jsou stejný přežitek, většinu populace nezajímají a proto zaniknou.
Velmi hloupý příspěvek.
Nezájem běžné veřejnosti o JHMD je ovšem fakt. Vypovídající byly například poslední krajské volby, ve kterých se o téma JHMD ani nezavadilo.
Kdyby to bylo tak jednoduché…….. Ono je to o dost složitější, ale stručně. Zájemce, co by chtěl obnovit provoz v celé délce musí: 1.) nalít vlastní prostředky na rozježdění infrastruktury, 2.) na období fungování nastavit profitabilní způsob financování infrastruktury, což bez veřejných prostředků nejde, 3.) navázat konstruktivní vztahy s veřejnou správou, obcemi městy, kraji, dalšími institucemi, 4.) najít podnikatelský drive – tedy produkty, které nalákají veřejnost, samozřejmně jedním z těch produktů jsou vlaky, které může provozovat sám, neb o přijde dopravce, ten musí rozhýbat nebo sehnat vozidla. V reálu takto provozovat 80 km regionálních drah (sečtěte si povinnosti k tomuto… Číst vice »
Vy jste klasický „Moták“
Jako spojit asi 5-7 témat do jednoho komentu je na Nobelovu.
1. Buď jste naprostý génius.
2. Nebo mluvka od stolu.
No hlavně nezapomínejte, že tam bude potřeba dodělat ETCS.
Nebude. 🙂
Toto se líbí uživateli AŽD Praha.
Začínám mít čím dál větší pocit, že „někdo“ byl příliš dlouho na dovolené v Dunieres před 15 lety….
To dějství okolo je až příliš podobné…..včetně tušených následků …..
Špatné řešení je v tomto případě asi lepší než žádné…
Já nevím,ale už nějakou dobu věřím, že jediná spása je ve Fikáčkově Gepardu. Jinak půjdou obě tyto tratě k pánu.
Být nadšenec do železnice je v dané situaci málo, spíš je to na škodu. Základem je sehnat zdroje na rozježdění infrastruktury. Jděte na stránky SFDI a soukromý subjekt nedostane ani vindru. Zvláště je potřebné se podívat na metodiku financování regionálních drah, které nejsou ve správě SŽ. Možná by šlo přimhouřit oko, kdyby dráhy vlastnil subjekt veřejnoprávní, jak předpokládal reorganizační plán. Ale soukromník, jako vlastník drah je cesta nikam. SŽ v minulosti zájem neměla. Takže Gepard znamená, že šotouši a taktouši si zde vybudují nadnárodní základnu, ale ve finále budou moci tak ve Střížovicích opékat buřty. Mne je jedno, kdo se… Číst vice »
A kolik má na tu spásu pan Fikáček připraveno cash?
A kolik má cash SŽ po odečtení dotací a peněz že státního rozpočtu?
Ona byla už byla v těžký ztrátě v roce 1983 kdy jsem s rodinou trávil nucenou dovolenou v.autokempu Osika z důvodů
nevydaní výjezdní doložky Dva páry vlaků za den jízdní doba z Albeře do J.H. přes dvě hodiny.
No, řešit v rámci systému „ČSD 1983“ co bylo a nebylo ztrátové, je dost odvážný přístup 🙂
Co si pamatuju z prázdnin o pár let později, minimálně jeden pár vlaků do Nové Bystřice byl veden jako smíšený (což dál natahovalo jízdní dobu); když jsme tam jeli, tak se ve Střížovicích nakládaly plechovky z tamního Strojobalu do vozu Z. Běžné dopravní obsluze sloužily autobusy a propagovat úzkokolejku jako turistickou atrakci téměř na rakouské hranici asi nebylo úplně žádoucí.
To byla nádherné. Taky Osika, stan.
No…, chlapi. Takže jsem tam, kde jsme byli. Geniální nápady, vlhký šotosny, opravdový entuziasmus a já nevím co Bůh ví ještě, končí tam kde jsme v r. 2022 začali. Zapomeňme na diplomy z ekonomie a práv a koukněme na to selským rozumem. Ostatně zůstaňme u myšlení předků. Jistěže prvopočátek je ve stavu, kdy kozla udělali zahradníkem, ale neustále vracející se mantra je „sekyra“ za cca 300 – 350 mega a povšimněme si detailu, že žádné čáry-máry v podobě snah o ohýbání konkurzního řízení, vymýšlení pičo..in jako Kyselovy restrukturalizace s až hypotetickými očekáváními v růžové budoucnosti, nepřekročí stín právě v podobě… Číst vice »
To je přesně ono. Dalo by se s tím něco vymyslet, ale věřitelé chtějí (právem) aspoň nějaké peníze zpět. A 350 míčů brání začít jakýkoliv nový záměr.
Stejně nechápu, jak se Čejenovi podařilo na tak malé firmě zaťat sekeru 350 mega
Úplně jednoduše … nedodržení tohoto !https://m.youtube.com/watch?v=JG11DQxgaQo&pp=ygUMxb5yw6F0IG11emVz A tady se mlaskalo už ve chvíli, kdy se předložil jídelní lístek! Neudělalo se nic proto, aby se hospodarilo z veřejných peněz trochu rozumně. Nejen z prokazatelné ztráty hrazenou objednali. Kde všude se dalo dojit je patrné z registru smluv. Třeba SFDI … tam by bylo zajímavé podívat se kolik dotací a v jaké výši se podařilo získat. Podívejte se na mzdové náklady a přebujelý management (a jak se zdá bez povědomí o fungování veřejné dopravy a železniční zvláště), zato s perfektní znalostí zákonů a dotačních titulech. Toto ostatně komentoval někdo z představitelů obecní… Číst vice »
Hele já nevím…komentářů, že to Čajánek vytuneloval bylo už mnoho, ale důkazy žádný. Takových lidí se kolem toho ted točí a nikde není žádné obvinění. Pokud tedy u sebe nemáte nějaký důkaz, tak trochu zbytečný komentář.
SFDI si svoje prostředky velmi dobře hlídá, koukněte se na jejich metodiku na webu. Vůbec to není tak, že Vám ročně pošlou 30 mega a nic víc je nezajímá.
To pozor! Nemluvím o tunelování, ale o hospodaření☝️ A to, že hospodaření nebylo zcela v pořádku patrně tak bude, jinak by koleje TU si Balmem hoblovaly koleje ještě dnes.
Možná to někdo vidí jinak, budiž muze být. Ale uz jen dohadování se o „odměnu“ za vedení firmy do posledního dne pred zastavením provozu je minimálně nesebekritické, když pak vidíte, kdo (a hlavně v jaké výši!) nedostal řádně zaplaceno. Ať stat, dodavatelé a nebo vlastně ti zaměstnavateli nejbližší, tudíž zaměstnanci.
Jako sorry, ale ten váš příspěvek není o hospodaření, ale o tunelování….Ono to ale vypadá to, že ani JHMD nedostávalo „řádně“ zaplaceno… Za 63 Kč/vlkm fakt nikdo bez ztráty nedokáže jezdit. Za kolik vyhrál GE provoz? 200 kč/vlkm?
Koukněte do rejstříku, akcionáři provoz dlouhá léta dotovali z vlastních peněz.
Znovu a naposledy. Mluvím o hospodaření. Zkusím vysvetlit například na známé modernizaci motorových vozů M27. Postavit si vozidlo, kterému změním těžiště a na svršku, který není v optimálním stavu, na repase sedadel z trolejbusů, přivodím cestujícím lepsim pripade smích (video na YT), v horším odpor k další jízdě; okny kde není prakticky výhled (přičemž jediná devíza tratí je krajina, kterou vedou) a další technické nedostatky, které prakticky nelze odstranit, kde místo schválení jako železniční vozidlo je schváleno jako motorová tramvaj nesvědčí o správném hospodaření. Je úsměvné, když pak slyšíte, že to vozidlo vypadá tak, jak vypadá, podle pohlednice z počátku… Číst vice »
K ceně Hašišbeden…
„Nové vozy přijdou na 62 milionů korun, výrazně na ně má přispět přes regionální operační programy Evropská unie. Jenže dotace není zdaleka jistá: zakázka má zpoždění, a tak regionální rada dala JHMD ultimátum, že musí mít schválení k provozu do konce září letošního roku, aby dotace získaly.“
Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/uzkokolejka-hasisbedna-nebo-nautilus.A140409_154418_eko-doprava_suj
Stačí si žít jako pán a je to hned.
Vyste do toho příspěvku opravdu dal všechno.
Ano, to muselo dát příšernou práci … a přitom taková blbost co.
Při reorganizaci je to pravda o trochu složitější, při konkursu se prostě majetek prodá, věřitelé se poměrně uspokojí a zbytek pohledávky prostě zaniká, na což věřitelé dostanou tu bumážku s kulatým razítkem se lvem a můžou si jí dát třeba za rámeček.
Při reorganizaci se taky část dluhů promijí, jen ten poměr bývá pro věřitele příznivější
Při konkurzu na rozdíl od reorganizace zbytek pohledávek právě nezaniká, jen není reálně vymahatelný. To je hlavní rozdíl mezi konkurzem a reorganizací.
Jaká je teď nejpravděpodobnější varianta vývoje?
Že to koupí někdo, kdo si bude hrát na vláčky na krátkém úseku, nebo Kysela sní o tom, že přes “ někoho“ vytáhne prachy od KU apd. na větší provoz?
Nejpravděpodobnější je asi kovošrot a rozprodej budov a pozemků.
Vozidla nechce nikdo, alespoň nějaký?
Min. jedna Hašišbedna by měla být zachována pro další generace.
Ať už jako ukázka čím se jezdilo, či jako varování, kam může doprava dojít, popř. další důvody….
Který šílenec by kupoval hašišbednu?
Muzeum rekordů a kuriozit. Vážně, kdo to nezažil na vlastní kůži, tak neví co to bylo za šílenost a jako odstrašující příklad to je nutné zachovat fyzicky, nejen na fotkách.
Můžete si ji koupit, jistě bude k mání a cena bude stanovena podle hmotnosti.
Asi to nedopadne, zase tolik peněz nazbyt nebude…..
By měla….tak to kupte.
Jakožto odstrašující případ:-)
Tady člověk moc legrace nezažije , pochmurný jak únorové nádraží v Klobukách…
Jo, jeden ten krám by si firma Mjölk architekti mohla postavit na parkovišti před svým sídlem v Liberci – jako referenční vzorek své tvorby, když už si to zapoměli dát na svůj web.
Je to smutné, ale asi je to tak.
Jindřichohradecká úzkokolejka je národní technická památka. To ji nemůže převzít, provozovat a tedy i platit stát? Kdo platí třeba Národní muzeum v Praze nebo Národní technické muzeum?
Může. V rámci konkurzu. Stejně jako kdokoliv jiný.
Opravdu je to národní technická památka? Nebo je to jen vaše představa?
1. nic jako národní technická památka neexistuje (max. národní kulturní památka)
2. muzea tu nejsou od toho, aby provozovaly dráhu
Národní technické památky samozřejmě existují. Něco jiného je reálný stav, jestli něco je památkou a o jaký typ památky jde, a něco jiného je formální status památkové ochrany. Muzea klidně mohou provozovat dráhy, pokud se k tomu rozhodnou jejich zřizovatelé. Nejedno muzeum nějakou dráhu provozuje.
Nic jako národní technická památka neexistuje.
web NPU píše: Technické a průmyslové památky jsou památky zvláštního druhu, které mají svá specifická hodnotová kritéria. Tvoří je řada dochovaných pozůstatků jak výrobních objektů, tak technologických zařízení, která vyžadují speciální systém hodnocení (podle typologické významnosti či kontinuity technologie) a také zvláštní přístupy při případné obnově.
a dále používá termín „Technické a průmyslové národní kulturní památky“ a jako první je uveden Karlův most se sochařskou výzdobou. Najdeme tam třeba Ještěd nebo Slovenskou strelu. Nicméně koleje v Jižních Čechách tam rozhodně nejsou.
Jistě že existují (národní) kulturní památky technického charakteru. Ovšem jako status nic takového není, všechno to jsou „kulturní památky“ nebo „národní kulturní památky“.
Tady to je fakt házení perel, co?
Musíš to vzít jako poslání, jako misionářskou činnost 🙂
Napadá mě akorát Muzeum MHD v Praze, které provozuje linky s historickými vozidly. Akorát je to v rámci dopravního podniku, tedy infrastruktura je zajištěná z běžného provozu a je to v centru města bohatém na turisty, takže si to dokáže jakž takž na sebe vydělat (to jsou ovšem objednané, soukromé jízdy).
To je těžký. Pro vás, šotouše, je technická památka, kterou by měl dotovat stát, úplně všechno.
Žádná památková ochrana tam není.
Co není, může být
Ochrana ne, ale památka to i tak být může. 😉
Památka to samozřejmě je, ale bez oficiální památkové ochrany 🙂
Stát to za korunu prodal a po té už to byla taková typická česká cesta. Přitom infrastruktura mohla být stále SŽ, stačilo by nedělat zbytečné studie a vizualizace ( k nám do Liberce jich máme asi 18) a peněz na údržbu reálné tratě by bylo dost. Ale my radši financujeme vzdušné zámky. Ještě, že jsme Škodovku prodali Němcům a neskončila na Čajánkův způsob.
Ten prodej za korunu se uskutečnil tuším 1997 a vztahovat na něj nějaké „kdyby nebyly vizualizace, bylo by na údržbu“ je úplně liché. Kdyby se ty tratě (a vše kolem) tehdy „neprodalo“ za korunu, tak už dneska neexistujou. OK, teď to směřuje podobným směrem, ale nesrovnával bych tehdejší příčiny a okolnosti s dnešními příčinami a okolnostmi.
Jenže SŽ (tehdy fakticky pod ČD) by to zrušila. Pravda, pak už by nebylo proč utrácet za vizualizace. Jistě, že peněz by i trochu bylo, neutrácet za pouhý marketing všeho možného, ale… Takový už máme systém, a většinu dopravy na silnicích. Ostatně, fenoménu Škody (a Čechozemí coby autozemě) tak trochu „vděčíme“ i za preferenci těch silnic, aut a parkovišť. 🙂
V té době žádná SZ nexistovala a ČD tu trať chtěli zlikvidovat.
Není
Bych mozna byl radsi aby se z toho omezenyho rozpoctu platily zdravotni strediska a skoly … kdyz uz na pamatky, tak i tech na seznamech UNESCO mame dost a dost …
Ale muzete si udelat nejakou sotosbirku, ale vynechte z toho uz verejny penize.
Finanční gramotnost šotoušků je zhruba taková: https://ib.fio.cz/ib/transparent?a=2200113770
Co to sakra je? 🤣
Těch pár korun rozhodně systematické lapsy ve školství a zdravotnictví nijak nevyřeší.
Naopak, pokud se školství a zdravotnictví vyřeší pořádně, těch pár korun na tyhle kratochvíle se najde tím snáz.
Kovošrot…
Zdá se, že nastává (proto někoho možná konečně) nejzásadnější část celého dějství úpadku ne zcela běžné společnosti.
Ačkoliv reorganizační plán dostal šanci věřitelů, neměl šanci toho nejpodstatnějšího…zivotaschopnosti, tak jak byl koncipován.
Nicméně snaze o reorganizacni plán nelze upřít ještě jedno malé pozitivum. Totiž ať do dopadne v budoucnu jakkoliv, vyloučila se pochybnost o tom, jestli celou sitauci by nevyresil reorganizacni plán.
Věřím, že společnost přežije a bude fungovat, byť alespoň nějakou dobu, než před říjnem 2022.