posily_do_teamu

Den D v boji o Talgo: Poláci i Indové se na poslední chvíli stáhli, mají si počkat na „druhou fázi“

Nové rychlovlaky Avril Talgo S-106. Foto: RenfeNové rychlovlaky Avril Talgo S-106. Foto: Renfe

Vláda podle médií požaduje, aby Talgo zůstalo ve španělských rukou.

Pátek 14. února určil investiční fond Trilantic jako konečný termín podání nabídek odkupu jeho 29,7 % podílu ve španělském železničním výrobci Talgo. Pouhý den předtím španělská média informovala, že se z boje o výrobce vysokorychlostních vlaků Avril stahuje polský státní fond PFR (vlastnící tamního výrobce Pesa) i indická vagonka Jupiter Wagons.

Oba zájemci podle listu El País ustupují tlaku španělské vlády, která dala najevo, že si nepřeje, aby strategický výrobce skončil v rukou zahraničních majitelů.

To se pravděpodobně týká i české společnosti CSG Michala Strnada, která o podíl v Talgu projevila na poslední chvíli zájem.

Do „operace Talgo“ vstupuje další český hráč. O výrobce rychlovlaků má zájem Strnadova CSG

Vláda má totiž v transakci právo veta, které uplatnila již loni v létě, když zastavila pokus o prodej Talga maďarskému konsorciu Ganz Mavag navázaného na režim Viktora Orbána.

Vláda Pedra Sáncheze se navíc podle El País opakovaně stavěla za nabídku konsorcia vedeného baskickou ocelářskou firmou Sidenor. Ta nabízí za podíl cenu 4,15 eura za akcii plus 0,65 eura při splnění hospodářského plánu. Tím se přiblížila původní maďarské nabídce 5 eur za akcii.

Proti polské a indické nabídce se postavily také baskičtí odboráři a hospodářská komora, jelikož se obávají přesunu výroby do ciziny. V baskické Rivabellose má Talgo svůj největší závod, menší pak funguje v metropoli Madridu.

V tuto chvíli ne

Podle listu El País jednal španělský ministr hospodářství Carlos Cuerpo ve středu ve Varšavě s ministry polské vlády Donalda Tuska a sdělil jim odhodlání chránit Talgo před jakýmkoli převzetím z ciziny, „alespoň v tuto chvíli“.

Polskému i indickému zájemci totiž vláda naznačila, aby počkali na druhou fázi transformace Talga. Podle plánů centrální i baskické vlády se totiž po aktuálním prodeji třetinového podílu otevře nový scénář, ve kterém musí Talgo vyřešit své hlavní problémy.

Těmi je nedostatečná průmyslová kapacitu k realizaci uzavřených zakázek v hodnotě až čtyř miliard eur. To bude možné řešit jen subdodávkami, obchodními aliancemi nebo integrací Talga s dalším výrobcem.

V tu chvíli může přijít příležitost jak pro polskou Pesu, tak pro indický Jupiter, který se již domluvil se španělskou firmou specializující se na údržbu železnic Talleres Alegría. Ta je ochotna vzdát se části svého závodu o rozloze 60 000 metrů čtverečních, aby Talgo mohlo urychlit své současné objednávky.

V této fázi se také může do hry vrátit i česká Škoda Group, která podobnou spolupráci nabízela Talgu už loni v létě. Provozní ředitel Škody Zdeněk Sváta nabízel Talgu kapacitu svých závodů v Plzni, Šumperku či Ostravě. Talgo by mohly zajímat i prostory turecké Temsy, ve které Škoda drží 50% podíl.

Jsme dokonalý pár. Škoda pokračuje v námluvách, Talgu nabízí svou kapacitu v Česku

Tagy PESA Bydgoscz Škoda Group Talgo
6 komentářů