Podkrušnohorská silnice I/13 z Ostrova do Klášterce bude jen třípruhová
![Současné vedení I/13 mezi Ostrovem a Kláštercem je zcela nevyhovující. Pramen: Google Street View](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/Straz.jpg)
Šance na výraznější rozšíření jsou malé. Pro Karlovarský kraj je to zklamání.
Plánované rozšíření silnice I/13 mezi Ostrovem na Karlovarsku a Kláštercem nad Ohří v Ústeckém kraji už zřejmě definitivně počítá jen se střídavým třípruhem. I posudek vlivu na životní prostředí (EIA) se bude zpracovávat v třípruhové variantě.
Přitom ještě na konci loňského roku ředitel karlovarské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Lukáš Hnízdil věřil, že se podaří alespoň posudek EIA zadat ve čtyřpruhové variantě, která by do budoucna dávala naději na rozšíření silnice. Hnízdil to v pondělí řekl na jednání zastupitelstva Karlovarského kraje.
Dnes vede silnice I/13 mezi Ostrovem a Kláštercem ve dvou pruzích, které se jen na několika místech s prudkým stoupáním rozdělí na tři. Silnice vede středem několika obcí, romantickým, ale za nepříznivého počasí velmi zrádným údolím, kde často vznikají námrazy.
„Bohužel my musíme postupovat podle rozhodnutí dopravní komise na ministerstvu, a ta rozhodla o třípruhové variantě. A i EIA tak bude muset být zpracovaná pro tuto variantu,“ řekl Hnízdil ČTK. Že by se někdy silnice mohla rozšířit na čtyři pruhy, by bylo za těchto okolností komplikované. Podle Hnízdila by se musel udělat prakticky zcela nový posudek, a to stojí několik milionů korun.
Velkým zklamáním je to pro Karlovarský kraj, který do poslední chvíle usiloval o čtyřpruhové řešení nebo alespoň o zpracování posudku ve variantě čtyř pruhů. Vzhledem k tom, že samotná stavba rychlejšího propojení Karlovarského a Ústeckého kraje začne za mnoho let, byl by čas ještě na jednání a změnu stanoviska.
Hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová (ANO) v pondělí zopakovala, že kraj po celou dobu žádal o širší komunikaci, která by odpovídala významu spojení a nebezpečnosti úseku mezi Ostrovem a Kláštercem. „O to víc je zarážející, že z Klášterce pak do Ústeckého kraje povede čtyřpruhová silnice,“ uvedla Mračková Vildumetzová.
Důvody schválení úspornější třípruhové varianty jsou ale podle Hnízdila ryze ekonomické. „Vždy se posuzuje intenzita dopravy, a to nejen dnes, ale i odhad do budoucna, ale také náklady na stavbu. A v tomto případě jde o velmi nákladnou stavbu v komplikovaném terénu a na druhou stranu tam není taková intenzita dopravy, zhruba okolo 8000 aut denně,“ řekl.
Jak ale doplnil, i při střídavém třípruhu se provoz na I/13 rozšířením zrychlí, a hlavně bude bezpečnější. „Pokud budou oba směry oddělené, tak odpadne nebezpečí čelních srážek při předjíždění. A u střídavého třípruhu prostě řidič počká pár minut, až se silnice rozšíří a bude moci předjet,“ zmírňuje výhrady Hnízdil.
Variant, jak překonat novou silnicí údolí řeky Ohře mezi Ostrovem a Kláštercem, bylo více. Nejbezpečnější, ale také nejdražší počítala s dlouhým tunelem pod pohořím, kterým silnice prochází. Nejnebezpečnější úseky jsou přitom okolo Boče a Stráže nad Ohří. Nejenže jsou tam časté nehody, hlavně za špatného počasí, ale kvůli nemožnosti silnici objet po jiné trase, je zde doprava často zastavená na mnoho hodin.