Návrat trolejbusů na Hanspaulku má pravomocné povolení. Místní stáhli odvolání výměnou za stromy
![Původní trolejbusové stožáry na pražské Hanspaulce a autobus Škoda 706 RTO. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/10/20241018_133938.jpg)
Zahájení výstavby DPP předpokládá nejpozději do konce letošního června.
Pražský dopravní podnik (DPP) získal pravomocné povolení záměru výstavby nabíjecí a napájecí infrastruktury určené pro elektrifikaci autobusové linky 131 Bořislavka – Hradčanská přes vilovou čtvrť Hanspaulka. Na jejího zhotovitele DPP společně s elektrifikací autobusové linky 176 z Karlova náměstí na Strahov vyhlásil veřejnou zakázku v loňském prosinci.
Její dokončení a uzavření smlouvy se předpokládá na začátku letošního jara. Zahájení samotné výstavby DPP předpokládá nejpozději do konce letošního června. Cílem je podle DPP zprovoznit elektrifikované linky nejpozději do konce června 2026.
Autobusová linka 131 se poté změní na trolejbusovou s číslem 51, elektrifikaci by měla financovat EU prostřednictvím Národního plánu obnovy.
Trasa autobusové linky 131 je terénně náročná, obsluhuje hlavně rezidenční části městské části Praha 6 (Hanspaulku, Dejvice a Bubeneč). Část trasy je vedena v původní trase první trolejbusové linky v Praze, jejíž provoz byl zahájen na konci srpna 1936, takže i lokalita Bořislavky a Hanspaulky je úzce spjatá s trolejbusy a historicky zde utvářely veřejný prostor.
Odpor místních
Navzdory tomu čelí plánovaná výstavba trolejových stožárů silnému odporu některých místních. Nepravomocné stavební povolení vydal Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) už loni v listopadu, místní Spolek Fišerka se však proti němu v poslední den zákonné měsíční lhůty odvolal.
Už původní rozhodnutí úřadu ukázalo řadu námitek místních občanů proti stavbě. Většinou žádali posun stožárů mimo jejich nemovitost. Poukazovali také například na hrozící vykácení údajně až 650 stromů, či na zničení siluety vilkové čtvrti. Podle stanovisla DESÚ se ale plánuje kácení pouze šesti stromů.
Spolek nyní své odvolání stáhl a stavební povolení je tak pravomocné. Zástupce spolku Michal Koranda uvedl, že je po podání odvolání kontaktoval magistrát a DPP s tím, že kvůli průtahům může být ohrožena zmíněná dotace až ve výši miliardy korun na veškerých pět plánovaných trolejbusových tratí. „Můžeme si myslet o dotacích cokoli, ale zhruba miliarda by byla v rozpočtu Prahy fakt už znát,“ uvedl na facebooku Koranda.
Dodal, že DPP i magistrát jednali se spolkem konstruktivně. „Výsledkem jednání je závazek DPP zajistit náhradní výsadbu za vykácené stromy. Za každý strom, který na základě povolení vykácí, DPP provede náhradní výsadbu minimálně jednoho stromu a za každých 50m2 vymýcené plochy též zajistí výsadbu minimálně jednoho stromu,“ dodal Koranda ke stažení odvolání.
Místní se dál brání návratu trolejbusů na Hanspaulku. V odvolání bojují i proti „úbytku kyslíku“
Trolejové vedení na lince vznikne v celkové délce cca osm kilometrů (měřeno jednostopě), přičemž zatrolejovaný by měl být úsek Bořislavka – Zelená. Z toho v úseku z ulice Na Pískách k terminálu Bořislavka bude trolejové vedení vybudováno pouze v tomto směru, tedy ve stoupání.
Zároveň vznikne krátká odbočka do původní smyčky Bořislavka v Kladenské ulici, která bude výhledově sloužit jak pro potřeby nabíjení elektrobusů, které DPP do budoucna plánuje využívat na vybraných autobusových linkách, tak i pro příležitostný nostalgický provoz historických trolejbusů z Muzea MHD DPP ve Střešovicích.
Napájení bude zajišťovat nová měnírna U Matěje, která se nachází přibližně v polovině délky trasy, ve které DPP předpokládá vznik trolejového vedení. Měnírna bude zapuštěna do svahu a z pohledu od ulice Na Míčánce nebude takřka vidět. Její okolí včetně fasády bude podle DPP v maximální možné míře ozeleněno.