Tečka za roky sporů. Největší dálniční staveniště středu Evropy už zahrnuje i obchvat Litomyšle

Vizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSDVizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSD

Na D35 se aktuálně staví 64 kilometrů dálnice najednou.

Dva a půl roku dělí obyvatele Litomyšle od velké úlevy od tranzitní dopravy projíždějící přímo městem. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pondělí začalo se stavbou 10,4 kilometru dlouhého úseku dálnice D35 Litomyšl – Janov. Definitivně tak završilo roky sporů o vedení dálnice kolem města. Hotovo má být do léta 2027.

Na první pohled jde jen o jeden z mnoha úseků dálnic, který ŘSD začalo stavět. Za dálničním obchvatem Litomyšle se však skrývá podstatně složitější příběh. ŘSD zde dlouho nemohlo najít shodu s vedením města, okolními obcemi a majiteli pozemků, odmítalo jakékoliv úpravy projektu. Změna nastala až s nástupem Radka Mátla do čela ŘSD, který s protistranou začal intenzivněji jednat, a nakonec došlo k dohodě. Podle dohody dálnice kopíruje více terén, zmenšil se zábor zemědělské půdy.

Našli jsme řešení, na kterém jsme se shodli se všemi stranami. Jsem moc rád, že se dohoda podařila a že tranzitní doprava už nebude projíždět přes tak nádherné město, jakým Litomyšl je. Kolem stavby D35 je nejtěžší dopravní situace právě v průtazích měst, zejména Vysokého Mýta a Litomyšle. A Vysoké Mýto se nám jako špunt podaří odstranit už na konci letošního roku, kdy zprovozníme jeho obchvat,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Většinu nákladů zaplatí EU

D35 je aktuálně největším dálničním staveništěm v celé střední Evropě: staví se na 64 kilometrech najednou. Do pěti let má být spojnice mezi Čechami a Moravou hotová kompletně.

Nový úsek postaví sdružení Strabag Silnice a FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby za 2,8 miliardy korun. Stát oproti odhadům na stavbě výrazně ušetří, předpokládaná hodnota byla 4,45 miliardy korun. Větší část nákladů uhradí EU.

Na trase vznikne sedm mostů na dálnici a sedm mostů nad ní. Klíčovým objektem bude mimoúrovňová křižovatka Janov. Bude mít deltovitý tvar, poslouží jako hlavní příjezd do Litomyšle od Olomouce. Obyvatele okolních obcí ochrání před hlukem 13 protihlukových stěn dlouhých téměř šest kilometrů. Záchranný archeologický průzkum přinesl řadu nálezů. Odborníci objevili například dvě pravěké až středověké studny, také dva zlomky srpů z doby bronzové a avarsko-slovanské kování z raného středověku. Stavbu popisuje informační leták.

Mapa D35 Litomyšl - Janov. Foto: ŘSD

V roce 2025 zprovozní ŘSD na dálnici D35 nových 33 kilometrů a chce také začít stavět přes 16 kilometrů dlouhý úsek Úlibice – Hořice. Ministerstvo dopravy již vybírá koncesionáře PPP projektu na stavbu posledních dvou úseků mezi Opatovcem a Mohelnicí, jež by měla začít v roce 2026. Celá dálnice D35 by měla být hotová v roce 2029.

Tagy D35 D35 Litomyšl - Janov Firesta-Fišer Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Strabag Silnice
79 komentářů