České dráhy začaly řešit pořízení hybridních jednotek pro rychlíky, které převzala Arriva

Bateriová jednotka 691.2 (BEMU) Regiopanter dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Veřovice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýBateriová jednotka 691.2 (BEMU) Regiopanter dopravce České dráhy (ČD) ve stanici Veřovice. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Ministerstvo v soutěži požaduje kombinovat elektrický pohon s bateriemi nebo dieselovým motorem.

České dráhy připravují novou soutěž na pořízení hybridních jednotek, které budou kombinovat pohon z trakční elektřiny s naftovým motorem nebo na baterie.

Vypsaly předběžné tržní konzultace, ve kterých zjišťují u výrobců a leasingových firem, za jakých podmínek by nové jednotky mohly dodat. Z požadovaných technických parametrů je patrné, že jde především o vozidla, která požaduje ministerstvo dopravy na provoz několika rychlíkových linek severně od Prahy, které od roku 2019 postupně od Českých drah převzala Arriva.

Jednotky označované jako DEMU a BEMU mají řešit infrastrukturní problém, kdy většina tratí pokrývajících rychlíkové výkony není elektrifikovaná. Dosud na nich jezdí Arriva vlaky s dieselovými jednotkami 845. Ministerstvo v soutěži požaduje, aby jednotky byly hybridní a zvládly tedy jízdu pod trolejemi v elektrické trakci a mimo ně v nezávislé. Dráhy zjišťují i možnost dodávky formou finančního leasingu.

Dráhy v soutěži oslovily hlavní evropské výrobce kolejových vozidel a také některé leasingové firmy.

Nová linka z Prahy do Rumburku, 10 kritérií hodnocení. Obří soutěž na rychlíky v detailech

Smlouva na 15 let

Ministerstvo dopravy soutěž vypsalo loni na sklonku roku. Vítěz soutěže získá smlouvu na 15 let od prosince 2029. V oboru se proti soutěži začíná šířit značný odpor. Je založen na tom, že požadavky na vozidla jsou příliš náročné a jejich pořízení bude příliš drahé, zvláště v porovnání s možnou prostou elektrizací tratí.

Odhadovaná cena je 15,146 miliardy korun, ročně se týká 4,5 milionu kilometrů. Soutěží se linky R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk.

Podle podmínek soutěže mají mít kmenové soupravy kapacitu nejméně 180 míst k sezení, tedy ekvivalent třídílné jednotky. Výjimkou je linka R22. Ministerstvo u ní poptává jednotky s kapacitou alespoň 120 míst k sezení.

Nad rámec kapacity kmenových souprav dojde u části linek k pravidelnému posilování až na 360 míst. Ministerstvo chce po dopravcích nasazení duálních vozidel, která umožní jízdu pod trolejemi (stejnosměrnou a střídavou) s rychlostí nejméně 160 km/h a v nezávislé trakci na 120 km/h. Může tak jít o vozidla kombinující elektrický pohon s dieselovým motorem nebo akutrolejové jednotky (BEMU). Hlavní je, aby nemuselo dojít k přepřahu a nemusela jezdit zbytečně na diesel pod trakčním vedením.

Tagy BEMU České dráhy DEMU Ministerstvo dopravy R14
80 komentářů