Praha si pochvaluje nové totemy a infotabule. Postupně zaplní celé město, vyjdou na 150 milionů
Do roku 2030 by mělo v Praze vyrůst více než 550 odjezdových panelů a 150 totemů.
Pražští radní schválili zprávu o dosavadním pilotním provozu navigačních totemů umísťovaných například v uzlech MHD a nových elektronických informačních panelů na zastávkách.
Zároveň souhlasili s dalším rozvojem tohoto jednotného informačního systému, který vychází z „černého“ konceptu Čitelná Praha.
„Vztyčíme v Praze 150 nových totemů (to jsou ty velké navigační kostky) a více než 550 odjezdových panelů,“ informoval náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Podle něj dává novinka smysl. „Během chvilky totiž víte, kdy vám co jede a jestli je třeba nějaká mimořádnost na trase. Nebo už z dálky vidíte, kde je vchod do metra a k vlakům,“ popsal funkci navigačních kostek a infotabulí Hřib.
Paperbox za 85 tisíc
Totemy slouží jako výrazné označení zastávky nebo stanice. Může se jednat o označení vstupu do metra, železniční stanice, křížení linek metra nebo spojení železniční dopravy s metrem. Nově může do budoucna navigovat i k parkovištím P+R či autobusovým terminálům.
Nově vytvořená síť totemů, obelisků a směrovek na území Prahy podle důvodové zprávy nahradí stávající hnědé rozcestníky, sjednotí navigaci pro pěší ve všech městských částech a prostředích.
Pro účely testování bylo v letech 2022–2024 instalováno v odlišných pražských prostředích pět totemů ve třech různých variantách.
Obrazem: U Václaváku vyrostl první nový obelisk. Ropid ukázal, kde budou chytré tabule odjezdů
K vidění jsou na Palackého náměstí, u železniční stanice Praha – Rajská zahrada, u stanice metra Háje a u železniční stanice Praha – Eden. Umísťují se do výšky čtyř metrů, aby se zamezilo vandalismu.
Na základě testování variant se pro další instalace vybral „lepený paperbox“. Je nejlevnější, nejlehčí a podle architektů i modernější. Oproti variantě „antiholub“ podle Ropidu i více vydrží.
Cílem je nainstalovat do roku 2030 až 150 ks totemů, z nichž jen cca 10 % bude na samostatné stojině. Většina prvků bude nainstalována v letech 2025 a 2026. V dalších letech budou přibývat totemy po jednotlivých kusech například na základě vzniku nových železničních stanic či vybudování nových stanic na trase metra D.
Cena jednoho totemu je 85 tisíc korun včetně instalace. Roční provozní náklady pak Ropid odhaduje na 15 tisíc. Celkem tak vyjdou na 25 milionů korun bez DPH.
Tabule na sloupech i v zastávkách
Testování nových informačních panelů začalo už v roce 2022 na autobusové zastávce Nádraží Klánovice – sever.
Panel má zobrazovat minimálně 6 řádků odjezdů spojů MHD, a to včetně digitálního názvu zastávky a digitálních infotextů pro mimořádné situace. Design a technické parametry navrhlo studio Olgoj Chorchoj, které je zároveň autorem designu nového pražského označníku.
Náklady na pořízení prvního testovacího panelu byly 340 tisíc korun, zpracování designu vyšlo na 100 tisíc, technická dokumentace na 300 tisíc.
Panely jsou umísťovány buď na vlastním sloupu vedle přístřešku MHD, nebo přímo v přístřešku či na označníku MHD. Primárně se však na významné zastávky MHD umisťuje informační panel vedle přístřešku, který je viditelný ze všech směrů příslušné zastávky a z větší vzdálenosti.
Zčernají další zastávky i nádraží. Čitelná Praha ukázala své plány, chystá i nový vyhledávač
Postupně se objeví hlavně na těch zastávkách, které mají více než 1 500 denních nástupů a 4 či více linek.
Cílem je do roku 2029 vybavit panely minimálně 559 významných a méně významných zastávek v Praze včetně nových uzlů a terminálů. Jedná se např. o Masarykovo nádraží, Terminál Smíchov nebo rekonstrukci Václavského náměstí.
Z celkového počtu informačních panelů bude minimálně 394 instalováno vedle přístřešku. Dalších 102 zastávek bude vybaveno panelem do přístřešku a 63 zastávek panelem do označníku.
Průměrné investiční náklady na jeden kus panelu odhaduje Ropid na 300 tisíc Kč bez DPH. Roční provozní náklady jsou cca 16 tisíc. Celkem vyjde 394 panelů na 134 milionů bez DPH.