regio-vlak

Dokument: Svaz obcí vysvětluje, proč se brání zrušení vlaků Slaný – Louny

Motorový vůz Stadler RS1 841.2 na trati Kralupy - Louny ve stanici Klobuky v Čechách. Foto: Michal ChrástMotorový vůz Stadler RS1 841.2 na trati Kralupy - Louny ve stanici Klobuky v Čechách. Foto: Michal Chrást

Svaz sdružuje deset obcí podél trati, vznikl kvůli obavě z rušení vlaků.

Řadu reakcí vyvolal včerejší text o záměrech Středočeského kraje redukovat provoz na některých regionálních tratích. Přinášíme reakci Svazu obcí Stodesítka, který sdružuje obce podél trati ze Slaného do Loun.

Proč se bráníme zrušení vlaků Slaný – Louny?

Tato tisková zpráva má za cíl představit veřejnosti důvody, proč vznikl svazek obcí Stodesítka a proč nesouhlasí se záměry politického vedení Středočeského kraje zrušit vlakovou dopravu na trati č. 110 v úseku Slaný – Louny.

Proč a jak jsme vznikli?
Svazek obcí Stodesítka byl registrován v srpnu 2024 a sdružuje celkem 10 obcí, 6 na území Středočeského kraje a 4 na území Ústeckého kraje. Členem svazku se stalo např. i město Louny. Svazek vznikl v reakci na záměry Středočeského kraje ukončit vlakovou dopravu na naší trati, které se naposledy podařilo odvrátit v roce 2023 za podpory Ústeckého kraje. Věděli jsme, že tento pokus o zrušení provozu nemusí být poslední a že mohou přijít další pokusy. Vzhledem k tomu, že volby do krajských zastupitelstev nepřinesly výraznou změnu ve vedení Středočeského kraje, bylo pro nás téměř jistotou, že další pokusy zcela jistě přijdou. Poslední prohlášení radního Boreckého nás proto vůbec nepřekvapuje.

Rozhodnutí vytvořit organizovanou strukturu, která bude sdružovat všechny obce a jednotně je zastupovat navenek, se tedy ukázalo jako správné a žádoucí, neboť jedině takto je možné organizovat efektivní obranu.

Proč chceme zachovat vlakovou dopravu?

Důvody, proč je naším cílem udržet vlakovou dopravu mezi Slaným a Louny, jsou následující:
Kratší jízdní doby. Původní návrh Středočeského kraje z listopadu 2022, kdy bylo navrhováno úplné ukončení provozu, počítal se znatelným prodloužením jízdních dob autobusů oproti vlakům. Např. cesta z Klobuk do Slaného měla místo současných 20 minut trvat 38 minut, obdobně se měla prodloužit cesta z Peruce do Slaného, a to ze 30 na 47 minut. Při každé jízdě tam a zpět by pravidelný cestující musel strávit o víc než půl hodiny navíc, a to každý den, což od využívání veřejné dopravy naopak silně odrazuje. Delší jízdní doba má i vliv na cenu jízdného v tarifu PID, třeba z Klobuk do Slaného při jízdě vlakem stačí jízdenka na 30 minut za 30 Kč, ale při jízdě autobusem linky 708 (dříve 592) je potřeba jízdenka na 60 minut za 40 Kč. To jsou důvody, proč s pomalejší náhradou vlakového spojení autobusem svazek dlouhodobě nesouhlasí.

Perspektiva přímého a rychlejšího spojení do Prahy. Svazek obcí Stodesítka spolupracuje s městem Slaný, které prosazuje zavedení spěšných vlaků mezi Slaným a Prahou. Naše společná představa se zástupci Slaného spočívá v implementaci tzv. pásmového jízdního řádu, což je koncept osvědčený z jiných částí ČR i ze zahraničí a dokonce byl zaveden i ve Středočeském kraji na tratích 011 a 231. Chceme dosáhnout zavedení motorových
spěšných vlaků Louny – Slaný – Praha Mas. n., které by v úseku Louny – Slaný zastavily ve všech zastávkách a  naopak v úseku Slaný – Praha by zastavily pouze v Kralupech nad Vltavou a Praze-Podbabě. Pro obsluhu obcí v úseku Slaný – Kralupy nad Vltavou by zůstaly zkrácené osobní vlaky.

Město Slaný se snaží tento koncept prosadit na nejvyšší politické úrovni, v listopadu 2024 zástupci Slaného absolvovali jednání s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Bylo jim přislíbeno, že Ministerstvo dopravy posoudí dvě varianty modernizace železniční infrastruktury mezi Slaným a Prahou. Možností je buď elektrizace tratě v úseku Slaný – Kralupy nad Vltavou nebo výstavba nové tratě Slaný – Smečno – Kladno.

Svazek obcí Stodesítka nemá proti těmto novým projektům nic, jen se domníváme, že by bylo možné spěšné vlaky zavést již nyní na
stávající infrastruktuře. Jediný problém je politická neochota na krajské úrovni. Za současného stavu infrastruktury je reálné dosáhnout jízdní doby mezi Slaným a Prahou o délce 50 minut. Podotýkáme, že tento čas jízdy je spočítán až do centra Prahy na Masarykovo nádraží, není to jenom někam na okraj města k metru. Oproti současnému provoznímu konceptu, kdy se musí jet osobním vlakem do Kralup nad Vltavou a pak přestoupit na další osobní vlak do Prahy, by se jízdní doba zkrátila až o 25 minut. Zkrácení času jízdy vlakem mezi Slaným a Prahou by pochopitelně přineslo značné benefity i pro obce mezi Slaným a Louny.

Je třeba si rovněž uvědomit, že autobusová doprava mezi Slaným a Prahou po dálnici D7 je na hraně kapacitních možností. Navzdory špičkovému intervalu 15 minut dochází k přeplňování autobusů, které nezvládají uspokojit poptávku cestujících. Proto s městem Slaný chceme prosadit zvýšení role vlakové dopravy.

Nové zastávky a možnost optimalizace autobusové dopravy. Svazek obcí Stodesítka by rád vyřešil situaci, kdy železniční trať vede podél obcí, ale chybí tam vlaková zastávka, což je hlavní důvod, proč je v provozu autobusová linka 708 (Panenský Týnec – Klobuky – Zlonice – Slaný) navzdory delší jízdní době. Taková situace je např. v obci Dřínov, která se stala členem našeho svazku právě za účelem vybudování vlakové zastávky a zlepšení dopravní dostupnosti. Prověřujeme ale samozřejmě i další lokality, např. Stradonice, Klobuky-Čeradice nebo Chlumčany-Vlčí. Pokud by se vlakové zastávky zřídily, bylo by možné omezit nebo zcela zrušit paralelní autobusové spoje a přepravní zátěž směřovat na rychlejší železnici.

Snahy Středočeského kraje o zrušení vlakové dopravy ale snahy o nové zastávky dlouhodobě blokují. Nemůžeme investovat do přípravy a výstavby nových zastávek, když nemáme ze strany kraje jistotu, že budou dlouhodobě obsluhovány vlakovou dopravou. Za současných politických podmínek je reálné riziko zmaření takové investice.

Co pro to hodláme udělat?

Svazek obcí Stodesítka má naplánované jednání se zástupci Ústeckého kraje. V minulém volebním období se na zachování provozu na trati 110 shodli všichni krajští zastupitelé ze všech politických stran a hnutí, a to usnesením zastupitelstva Ústeckého kraje ze dne 23. 1. 2023. Rovněž jsme uvítali usnesení ze dne 24. 6. 2024 s cílem rozšířit integraci vlaků do tarifu DÚK. Za dosavadní podporu Ústeckému kraji děkujeme a věříme, že bude pokračovat i v tomto volebním období.

Předpoklady pro to jsou, neboť svazek má v zastupitelstvu Ústeckého kraje svého zástupce z řad krajské koalice, a to starostu Loun Milana Rychtaříka. Plány Středočeského kraje na rušení mezikrajské vlakové dopravy se dokonce týkají i člena Rady Ústeckého kraje, a to starosty Žatce Radima Laibla na trati 124. Proto doufáme, že porozumění s vedením Ústeckého kraje najdeme i tentokrát.

Je však nutno dodat, že svazek obcí Stodesítka je politicky neutrální organizace a sdružuje starosty všech možných názorů. Dokonce máme v našich řadách i příznivce hnutí STAN, např. za tuto stranu do zastupitelstva Ústeckého kraje kandidoval starosta Vrbna nad Lesy Radomír Volek.
Ústecký kraj však není jediný subjekt, se kterým svazek jedná. Přirozeně máme zájem se kolektivní smlouvou připojit ke spolufinancování veřejné dopravy ve Středočeském kraji v rámci tzv. standardů dopravní obslužnosti.

V tuto chvíli probíhají vyjednávání o detailech této smlouvy a výši příspěvků s IDSK. Tato kolektivní smlouva by měla v budoucnu nahradit individuální smlouvy, které má uzavřené každá obec zvlášť. Svazek nikdy nezpochybňoval systém spolufinancování dopravní obslužnosti ve Středočeském kraji a nechystáme se jít např. cestou města Kladna.

Pokusy politického vedení Středočeského kraje o zrušení vlakové dopravy na trati 110 však mohou dosavadní vyjednávání s IDSK zhatit. To samozřejmě nechceme a máme zájem na dosažení rozumné dohody. Uvítali bychom, kdyby i druhá strana měla na dosažení dohody zájem, bohužel ze strany politického vedení kraje vidíme spíš opak. Se samotnými pracovníky IDSK dosavadní vyjednávání probíhá naopak velmi konstruktivně, a pokud nedojde k pokusům o zrušení vlakové dopravy, dohody brzy dosáhneme.

Proč neřeší naše problémy poptávková doprava?

Pan radní Borecký ve svém posledním prohlášení se zmínil o poptávkové dopravě jako o možnosti řešení obsluhy řídce osídlených oblastí. Na jednu stranu to vypadá jako líbivý nápad, ovšem na druhou stranu poptávková doprava ztrácí význam v případě každodenní dojížďky do práce nebo do škol. Pokud dojíždíte každý den stejnou trasu ve stejný čas a tím pádem stejně musí být dle logiky poptávkové dopravy přistaveno vozidlo pro vaši jízdu,
ztrácí smysl si objednávat přepravu každý den zvlášť. To už může jezdit regulérní autobusový spoj, i kdyby měl pravidelné využití jediným cestujícím. Samozřejmě je k diskusi, jestli tam pojede velký autobus, i když bude vozit vzduch (třeba proto, že by jinak nevyšel oběh vozidla), nebo zda se tam pošle nějaká upravená dodávka.

Poptávková doprava rovněž nevyřeší náš konkrétní problém s rozdílem jízdních dob mezi vlakem a silniční dopravou při jízdě z Peruce či Klobuk do Slaného. Pokud by se měl vlak zrušit a nahradit právě tímto způsobem, je velmi pravděpodobné, že na spolufinancování náhrady vlaku takovým způsobem by se svazek odmítl finančně podílet. Předpokládáme, že současný stav, kdy obce v okolí Českého Brodu nemusí tento druh dopravy
spolufinancovat, je zatím jen dočasný.

Václav Henzl, předseda svazku obcí Stodesítka

Tagy omezení provozu na regionálních tratích Středočeský kraj trať 110 Kralupy nad Vltavou - Louny Ústecký kraj
70 komentářů