Jižní obchvat Říčan získal zelené razítko. Musí však počkat na otevření části Pražského okruhu
Rozdělení dopravního zatížení mezi dvě silnice má Říčanům ulevit od tranzitu.
Krajský úřad Středočeského kraje vydal kladné stanovisko k posudku o vlivu na životní prostředí (EIA) jižního obchvatu Říčan.
Ten má tvořit přeložka silnice II/107, pro kterou je už v územních plánech obcí vymezen koridor a někdy se nazývá též Tehovská spojka. Začátek přeložky bude u křižovatky silnic II/107 a III/1015 u obce Všechromy. Ta se přestaví na okružní.
Konec přeložky tvoří současná křižovatka silnic I/2 a III/1011. Celková délka přeložky je 5,9 km, je na ní navrženo 5 úrovňových křižovatek, 8 mostů a 4 nadjezdy. Má plnit funkci propojení mezi dálnicí D1 a silnicí I/2 a stát se alternativou k přetížené silnici II/101.
Silnice 107 nyní vede od sjezdu z dálnice D1 ve Všechromech přímo do centra Říčan a kvůli neexistenci klíčového východního úseku Pražského okruhu ji často využívá tranzitní doprava ke zkrácení cesty na sever.
Podmínkou povolení obchvatu je tak právě zprovoznění úseku 511 Pražského okruhu, který se začal stavět loni na konci roku. Pokud by se tak totiž nestalo, přeložka by toto palčivě chybějící propojení suplovala a oblast by zahltila dopravou. Úsek mezi D1 a Běchovicemi se má otevřít v roce 2027.
Největší díra české dálniční sítě se zacelí. Po desetiletích tápání začala dostavba Pražského okruhu
„Rozdělení dopravního zatížení mezi dvě souběžné komunikace přinese snížení dopravního zatížení na průjezdu městem Říčany,“ uvádí krajská správa silnic KSÚS.
Stavět se má za dva roky
První etapou stavby bude vybudování turbo-okružní křižovatky silnic I/2 a III/1011 na severním konci přeložky, což má přispět k bezpečnosti provozu.
Další podmínky se pak týkají například zachování průchodnosti území, projektanti musí zajistit také vybudování cyklodopravy v místech křížení s přeložkou v souladu s cyklogenerelem Středočeského kraje.
Zjišťovací řízení k posudku EIA začalo už v červnu 2023, loni se pak konalo veřejné projednání. „Rozsah vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví je z hlediska únosnosti prostředí v dotčeném území hodnocen jako přijatelný,“ rozhodl nyní úřad.
Studie EIA navrhuje kolem trasy 760 metrů protihlukových stěn. V roce 2023 byly odhadované náklady stavby přes 1,2 miliardy korun. Studie uvádí předpokládané zahájení stavby na rok 2027 a dokončení v roce 2029.