regio-vlak

Středočeský kraj: další redukci provozu na nevytížených regionálních tratích se nevyhneme

Nedávná historie: motorový vůz v Lužci nad Vltavou. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaNedávná historie: motorový vůz v Lužci nad Vltavou. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Podle radního pro dopravu Petra Boreckého obce mění názor na to, zda je nutné udržovat provoz na nevytížených tratích.

Středočeský kraj chce po několikaleté pauze znovu začít řešit rozsah a případně úplné ukončení objednávky provozu na vybraných regionálních tratích.

Deníku Zdopravy.cz to potvrdil radní pro oblast veřejné dopravy a mobility Petr Borecký. „Je to téma, které chceme rozhodně otevřít. Nejprve ale chceme mluvit se starosty dotčených měst a obcí,“ řekl Borecký. Podle něj se zavedením standardů dopravní obslužnosti, kdy každá obec doplácí na provoz veřejné dopravy v obci, změnil v řadě samospráv názor na to, zda je skutečně nutné na nevytížené trati udržet provoz.

Minulá krajská vláda zrušila provoz z Čelákovic do Mochova, z Vraňan do Lužce a z Vlašimi do Trhového Štěpánova. Došlo také k omezení provozu na dalších tratích, například mezi Mělníkem a Mladou Boleslaví, Slaným a Louny nebo z Rakovníka do Kralovic.

Borecký: Proč jezdíme v příměstských vlacích PID jako sardinky a proč situace potrvá do roku 2029

Borecký nechtěl uvést konkrétní tratě, kterých by se další omezení či zrušení provozu mohlo týkat, protože chce nejdříve celou věc projednat s obcemi, kterým chce současně představit i návrh nové podoby dopravní obslužnosti v regionu. Podle něj jde ale v zásadě stále o ty stejné, u kterých se omezení řešilo v minulosti. Na seznamu těch, kde kraj plánoval konec objednávky nebo došlo již k výrazné redukci, je například spojení Vraného nad Vltavou s Dobříší.

Borecký: z většiny oblastí nejsou po redukci stížnosti

Kraj chce ušetřené peníze použít pro modernizace vozového parku na tratích, které zůstanou v provozu. Půjdou také na posílení silniční veřejné dopravy v dotčených oblastech. „Z většiny oblastí, kde jsme vlaky přestali objednávat nebo objednávku redukovali, nemáme stížnosti. Reálně došlo ke zlepšení nebo udržení dopravní obslužnosti. Tam, kde vznikl reálný problém, jako je třeba okolí Slaného, velkou část problémů vyřešila úprava jízdních řádů autobusů nebo je dořeší poptávková doprava,“ dodal Borecký. Díky nižším cenám za kilometr provozu mohou například autobusy jezdit častěji než vlaky.

Plzeňský kraj chce vrátit provoz na část trati Kralovice – Mladotice, vlaky by obsloužily poutní areál

Podle Boreckého nové možnosti zlepšení obslužnosti v řidčeji osídlených oblastech dává právě zmíněná poptávková doprava. Tu loni začal kraj testovat pod názvem PID Haló na Českobrodsku. „Díváme se nyní do oblastí, kde by minibusy mohly nahradit vlak, poptávková doprava je do řídce osídlených regionů velmi dobré a pro cestující flexibilní řešení,“ dodal Borecký.

Středočeský kraj rozšiřuje poptávkovou dopravu, mikrobusy obslouží Kouřimsko

Kraj musí v některých případech případné zrušení či omezení provozu řešit i s okolními kraji. Jde například o tratě 110 ze Slaného do Loun nebo 124 z Lužné u Rakovníka do Chomutova. O budoucnosti provozu na těchto tratích chystají oba kraje na únor společné jednání. „Rozsah provozu v roce 2025 i 2026 zůstane stejný jako doposud, a to i v souladu s platným dopravním plánem. Provoz všech linek v kraji je ve stádiu stálého sledování, kdy probíhají různé dílčí analýzy vytížení vlaků,“ uvedla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Tagy omezení provozu na regionálních tratích Středočeský kraj
93 komentářů