regio-vlak

Řidiči na měřených úsecích D4 rychlost příliš nepřekračují. Města řeší, zda uživí nové úředníky

Portál úsekového měření na pražském okruhu (D0). Pramen: ŘSDPortál úsekového měření na pražském okruhu (D0). Pramen: ŘSD

Podle místostarosty Písku je chybou, že měřený úsek je na dálnici vždy označen obrovským světelným nápisem.

Města Příbram a Písek přibrala kvůli měření rychlosti aut a vážení kamionů na nových úsecích dálnice D4 nové úředníky. Zatím ale přestupků není tolik, řidiči tam jezdí poměrně ukázněně.

Na nových úsecích D4 v Jihočeském a Středočeském kraji začal ostrý provoz úsekového měření rychlosti a vysokorychlostního vážení kamionů v půlce minulého týdne. O měření jsou řidiči informováni prostřednictvím proměnného dopravního značení s nápisem ‚Probíhá úsekové měření rychlosti“.

Měřených úseků na nové dálnici je v každém směru osm, čtyři v Jihočeském kraji a čtyři ve Středočeském. Rychlost se měří vždy v jednom vybraném úseku v každém směru a místo se má v pravidelných intervalech měnit. Hmotnost kamionů nepřetržitě kontrolují dvě vysokorychlostní váhy, jedna ve směru z Prahy do Písku a druhá v opačném směru.

Najdeme jinou agendu

Příbram přijala podle starosty Jana Konvalinky kvůli dálnici úředníky dva. Dodal, že řidiči jezdí na nové D4 zatím ukázněně. Úředníci evidují jednotky nebo možná nižší desítky přestupků. Pokud bude přestupků na D4 nadále málo, budou nově přijatí příbramští úředníci převedeni na jinou práci a podle starosty budou určitě využiti.

V případě potřeby radnice přidělí novým úředníkům jinou agendu,“ řekl Konvalinka. „Provozujeme radary po městě, ať už úsekové nebo aktuální rychlost, a máme radary v Bohutíně,“ podotkl.

Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet. Nicméně naše situace je o něco lepší než situace města Písek, které v souvislosti s očekáváním nárůstu agendy přijalo 12 lidí a teď má problém, jak ty lidi zaplatit a z čeho,“ uvedl podle ČTK starosta.

Písek pokutám věří

Mluvčí písecké radnice Petra Měšťanová však uvádí, že město na agentu pokut na D4 přijalo také jen dva úředníky.

Náklady spojené se zprovozněním nové agendy byly kolem čtyř milionů korun, kdy se jedná o nákup hardware, software i vybavení kanceláří. Roční provozní náklady by se pak měly podle odhadů pohybovat kolem šesti milionů korun,“ uvedla mluvčí.

Radnicím zůstanou peníze za vybrané pokuty za vysokou rychlost. U sankcí za překročení váhového limitu u kamionu připadne 70 procent státu a zbytek dostane město. „Věříme, že by pokuty měly pokrýt náklady spojené s veškerou agendou,“ řekla Měšťanová.

Obří světelný nápis

Pokud systém bude pro město ztrátový, tak si jeho provoz neumím představit. Museli bychom někoho propustit. Nechceme nést tyto náklady přenesené působnosti státní správy,“ uvedl pro iDNES.cz místostarosta Písku Josef Soumar.

Podle Soumara je chyba i to, že aktuálně měřený úsek na dálnici je vždy označen obrovským světelným nápisem. „Takže my na jednu stranu po řidičích vyžadujeme, aby jezdili dle předpisů, a pak jim řekneme, že měřený je jen jeden úsek a že tento úsek právě projeli a dál můžou beztrestně svištět třeba stošedesátkou,“ řekl pro iDNES.cz Soumar.

Ministr couvá, úseková měření rychlosti budou na D4 náhodná. Stát si přitom kontrolu agresorů objednal

Sdružení Via Salis postavilo 48 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem za 43 měsíců. Zprovoznilo ji loni v polovině loňského prosince. Jde o první dopravní projekt, který v Česku vznikl spoluprací soukromého a veřejného sektoru (tzv. PPP projekt).

Plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice bude mít 25 let společnost Via Salis Operations. Stát zůstává majitelem infrastruktury a dálnici do své správy převezme v roce 2049. Stát by měl společnosti pravidelně hradit 17,8 miliardy korun jako takzvanou platbu za dostupnost.

Tagy D4 měření rychlosti Písek Příbram úsekové měření rychlosti
125 komentářů