Havarovaný letoun Jeju Air se střetl s ptáky, ukazuje předběžná vyšetřovací zpráva

Následky havárie letu Jeju Air. Zdroj: Korea Office of Civil AviationNásledky havárie letu Jeju Air. Zdroj: Korea Office of Civil Aviation

V obou motorech bylo nalezeno peří a stopy ptačí krve.

Jihokorejský Úřad pro vyšetřování leteckých a železničních nehod (ARAIB) vydal předběžnou zprávu o vyšetřování nehody letounu společnosti Jeju Air z loňského prosince, při které zahynulo 179 lidí. Podle zprávy nalezli vyšetřovatelé v obou motorech havarovaného Boeingu 737-800 peří a stopy ptačí krve. Dle analýzy DNA patří čírkám sibiřským.

Skupinu ptáků během přiblížení k ranveji letiště v Muanu identifikovali sami piloti, zaznamenala je rovněž pozemní bezpečnostní kamera a na zvýšenou aktivitu ptáků v oblasti upozorňovala i věž řízení letového provozu.

Po vyhlášení stavu nouze letoun s registrací HL8088 přistál bez vysunutého podvozku, přejel ranvej, narazil do náspu, začal hořet a podle vyšetřovatelů „částečně explodoval“. Přední část trupu se rozptýlila ve vzdálenosti 30–200 metrů od násypu. Zadní část trupu se převrátila a dopadla za násep, přičemž byla částečně poškozena požárem.

Následky havárie letu Jeju Air.
Zdroj: Korea Office of Civil AviationNásledky havárie letu Jeju Air.
Zdroj: Korea Office of Civil AviationNásledky havárie letu Jeju Air.
Zdroj: Korea Office of Civil AviationNásledky havárie letu Jeju Air.
Zdroj: Korea Office of Civil AviationNásledky havárie letu Jeju Air.
Zdroj: Korea Office of Civil AviationBoeing 737-800 společnosti Jeju Air. Foto: Aero Icarus / Wikimedia Commons

Motory, data ze záznamníků letových údajů i samotný násep nyní čeká další důkladné prozkoumávání. Cílem je zjistit přesnou příčinu nehody. Přezkoumány budou rovněž záležitosti považované za nutné pro zajištění bezpečnosti nebo jiná zlepšení, což by mělo vést k vydání naléhavých bezpečnostních doporučení.

Vyšetřování probíhá za asistence amerických a korejských leteckých úřadů. Nehoda letu Jeju Air 7C2216 je jednou z nejhorších leteckých katastrof v historii Jižní Koreje. Dopravce kvůli ní zrušil tisíce letů, což zdůvodnil zaměřením se na zvýšení provozní bezpečnosti po nedávné havárii. Nejde o jediný dopad prosincového neštěstí, jihokorejský ministr dopravy Park Sang-woo plánuje kvůli tragédii rezignovat, aby za havárii „převzal odpovědnost“.

Tagy Jeju Air Jižní Korea letecká nehoda
48 komentářů