Terminál Smíchov získal stavební povolení. Jak bude vypadat největší pražský přestupní uzel
Autobusový terminál dá celé lokalitě vnější vzhled, neboť ji "zabalí" do úhledné krabičky.
Pražský dopravní terminál Smíchov má pravomocné stavební povolení. Příslušné razítko získala stavba v pátek. Projekt za předpokládaných až osm miliard korun tak může postoupit do další fáze příprav. Terminál Smíchov se má stát největším přestupním uzlem veřejné dopravy v metropoli.
„Přepravní hub“, na kterém Praha spolupracuje se Správou železnic, má kompletně přestavět Smíchovské nádraží a integrovat do něj kromě metra i zastávky tramvají, městských i regionálních autobusů a uzel doplnit parkovištěm P+R pro přibližně 1000 aut a B+R pro 1000 kol.
To vznikne západně od železniční stanice, terminál autobusové dopravy pro dálkové i regionální spoje bude zase umístěn nad nástupišti železniční stanice. V plánu je také přestavba stávajícího přednádražního prostoru v ulici Nádražní, doplnění zázemí terminálu a vybavení služeb včetně odstavů pro autobusy.
Smíchovské nádraží v sobě totiž v budoucnu pohltí i nedaleký autobusový terminál Na Knížecí, developerům se tak uvolní další lukrativní parcely přímo na lince metra B. V oblasti je aktivní zejména Sekyra Group, která postupně staví na bývalých drážních pozemcích novou čtvrť.
Vše do krabičky
Autobusový terminál dá celé lokalitě vnější vzhled, neboť ji „zabalí“ do úhledné krabičky. Tu navrhlo studio A69 – architekti, projektové práce má pak na starosti SUDOP.
„Tohle bude velkolepé dopravní centrum, které v Česku nemá obdoby. Zároveň je to projekt, který významně zlepší tvář Smíchova a dodá celé čtvrti prestiž,“ uvedl v sobotu náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
„Když jsem v roce 2019 zahajoval na tomto projektu veškeré práce a koordinaci se Správou železnic, byla jen myšlenka a základní studie. Základem byla idea propojit z jihu města všechny dopravní módy do jednoho hubu 21. století. A to se podařilo,“ doplnil na síti X Hřibův předchůdce ve funkci Adam Scheinherr. Dodal, že nyní již nic nebrání zahájení stavby.
Přestože radní schválili vypsání tendru na zhotovitele terminálu už v prosinci 2023, dosud vypsán nebyl. Dokončení terminálu se původně plánovalo do konce roku 2030, pravděpodobně však dojde k dalšímu posunutí termínu.
Vedle projektu terminálu, který je v režii Prahy, už probíhá i rekonstrukce samotného železničního nádraží. Do něj investuje Správa železnic 5,2 miliardy. Celkové náklady se tak budou blížit nevídané částce 13,5 miliardy korun.
Nástupiště už se bourají
V současnosti probíhá bourání původních nástupišť, rekonstrukce samotné výpravní budovy proběhne v letech 2026 až 2028. Zchátralé jižní křídlo včetně muzejního protiatomového krytu pod ním bude zbouráno, místo něj vznikne budova pro obchod a služby. Součástí plánu je i výměna stropní desky stanice metra, kterou provede pražský dopravní podnik. Ve výhledu by měla terminál protnout i zvažovaná okružní linka metra O.
Kolejiště v terminálu budou zastřešená, elektřinu pro jeho provoz by měla dodávat fotovoltaika, ta bude mít rozlohu sedmi fotbalových hřišť. Nabíječkami má být osazena polovina z 900 parkovacích míst. Díky doplnění elektromobility do projektu Praha pravděpodobně dosáhne na spolufinancování z EU.
Kromě zmíněné elektromobility chce město do projektu integrovat i prvky modrozelené infrastruktury, které mají metropoli ochlazovat. Půjde o nové stromy a vodní prvky v revitalizované Nádražní ulici.
Technická správa komunikací plánuje terminál napojit i na cyklotrasy. Cyklistům umožní bezpečné cyklopropojení od nedalekého budovaného Dvoreckého mostu až k železničnímu mostu přes Nádražní ulici a dále do těsné blízkosti Výtoňského mostu.
Nový „hlavák“ přehledně: Terminál Smíchov si vyžádá 13,5 miliardy, hotov má být za pět let