regio-vlak

Další komplikace pro Městský okruh. Politikům se nelíbí přímé zadání projektu kvůli časovému tlaku

Vyústění tunelu na Černokostelecké. Foto: SatraVyústění tunelu na Černokostelecké. Foto: Satra

Hrozící posun dokončení okruhu až do let 2040-2050 je podle právníků pro rozvoj Prahy katastrofální.

Příprava dostavby pražského Městského okruhu se dostala do časového presu. S řešením urychlení přípravy, které schválili minulý týden radní, však nesouhlasí část členů výboru pro dopravu. Výbor na pondělním hlasování odmítl přijmout usnesení, ve kterém by postup doporučil zastupitelům schválit.

Důvodem časového tlaku je vypršení platnosti zeleného razítka EIA už v roce 2027. Platnost přitom nejde prodloužit. Radní proto už minulý týden rozhodli, že urychlí přípravu tím, že nechají vypracovat projektovou dokumentaci rovnou pro společné územní a stavební řízení.

Městský okruh, červeně nedostavěná část. Foto: Satra

Městský okruh, červeně nedostavěná část. Foto: Satra

Jenže vypsání soutěže by celý proces opět o měsíce zpomalilo a projektanti by dokumentaci nestihli dodat včas. Vyplývá to z tržní analýzy, ve které se magistrát několika největších firem na termíny zeptal. Sami projektanti v ní navrhují, že urychlení by bylo možné, pokud by mohli využít už existující dokumentaci pro územní rozhodnutí a zakázku by dostali napřímo.

Takzvané Jednací řízení bez uveřejnění (JŘBU) lze však podle zákona použít jen pokud jsou k tomu závažné důvody. Magistrát si dokonce zadal další právní analýzu, aby zjistil, zda hrozící až desetileté zpoždění klíčové stavby „závažné důvody“ představuje. Na jejím základě se radní nakonec pro JŘBU rozhodli a vypracování dokumentace projektu za několik stovek milionů korun zadali přímo původním projektantům podkladů pro DÚR.

Nebudeme na sebe brát riziko

Jelikož se jedná o zakázku nad 50 milionů, musí ji kromě radních schválit i zastupitelé. Výsledek chystaného čtvrtečního hlasování však není jistý. Výbor pro dopravu totiž odmítl přímé zadání v usnesení zastupitelům doporučit. Proti přitom byli i členové koalice za Piráty a KDU-ČSL. Opoziční ANO a Praha Sobě se pak hlasování zdrželi.

Nechceme na sebe brát riziko možné pokuty od antimonopolního úřadu za přímé zadání. Nejsme proti okruhu, ale nechceme nést riziko,“ říká člen výboru Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Podle něj současná koalice v přípravách dostavby okruhu zaspala a nyní se vše snaží vyřešit rizikovým způsobem. Vypršení stanoviska EIA totiž úřad nemusí vyhodnotit jako závažný důvod pro JŘBU.

Zpoždění přípravy dostavby Městského okruhu je velký průšvih, říká Scheinherr. Praze hrozí ostuda

Veřejně prospěšná stavba

Magistrát musí získat prvoinstanční rozhodnutí stavebního úřadu o povolení záměrů staveb Městského okruhu a Libeňské spojky nejpozději do konce září 2027.

Právní analýza zveřejněná v rámci podkladů pro jednání výboru zmiňuje, že ve všech dokumentacích je Městský okruh veden jako veřejně prospěšná stavba a součást priorit. Jeho včasné dokončení je tak považováno za nezbytné.

V územním plánu se ohledně Městského okruhu uvádí, že stávající komunikační síť není schopna v potřebném rozsahu uspokojit dopravní potřeby města, a proto automobilový provoz na mnoha místech negativně ovlivňuje životní prostředí.

Dokončení Městského okruhu je proto klíčové nejen pro ochranu částí města, které ještě nejsou zastavěny, ale i pro ty části, kde již Městský okruh byl v příslušných částech dokončen,“ uvádí právní posudek.

Konkrétně se ve prospěch naléhavé dostavby okruhu uvádí předpokládaný pokles dopravy na několika v současnosti přetížených ulicích:

  • v ulici Spojovací ze současných cca 32 000 vozidel za den na cca 20 000 vozidel
  • v Úvalské ulici ze současných cca 28 000 vozidel za den na cca 4 000 vozidel
  • v Zenklově ulici ze současných cca 25 000 vozidel za den na cca 3 000 vozidel
  • v ulici Pod Táborem ze současných cca 18 000 vozidel za den na cca 4 000 vozidel
  • v ulici Povltavské ze současných cca 35 000 vozidel za den na 0 vozidel za den
  • v ulici V Holešovičkách ze současných cca 90 000 vozidel za den na cca 50 000 vozidel
  • v ulici Čuprova ze současných cca 50 000 vozidel za den na cca 20 000 vozidel

Naléhavé okolnosti

Kromě vypršení EIA může být pro Prahu další „naléhavou okolností“ pro využití JŘBU i nutnosti koordinace stavby Městského okruhu a Libeňské spojky se Správou železnic. Ta totiž v oblasti dotčené stavbou Městského okruhu a Libeňské spojky plánuje výstavbu vysokorychlostní trati.

Hrozící prodleva posouvající dokončení okruhu až na období roků 2040-2050 je podle právníků „ve své podstatě pro rozvoj hlavního města Prahy katastrofální.“

Pokud však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže usoudí, že důvody pro přímé zadání nebyly důvodné, může být Praze uložena pokuta až do výše do 10 % ceny veřejné zakázky.

Chybějící úsek vnitřního okruhu na severovýchodě metropole bude měřit 11 kilometrů a bude se skládat ze tří staveb. První, 2,4 kilometru dlouhá část naváže na Pelc-Tyrolce na tunel Blanka a povede do Libně na křižovatku U Kříže, kde naváže další úsek z Balabenky do Strašnic. Třetí stavbou bude 2,1 kilometru dlouhá Libeňská spojka, která propojí Balabenku s D8 a uleví Zenklově ulici.

Minulé vedení magistrátu nechalo původní projekt upravit tak, aby z větší části vedl tunely. Mají tvořit si 8,5 kilometru z celkové trasy.

Městský okruh, červeně nedostavěná část. Foto: SatraPůvodní návrh počítal s vedením okruhu Povltavskou ulicí, nově povede kompletně tunelem. Foto: SatraTunel Bílá skála. Foto: SatraMÚK U Kříže. Foto: SatraMÚK Balabenka. Foto: SatraMÚK Českobrodská. Foto: SatraMÚK Černokostelecká. Foto: SatraMimoúrovňová křižovatka Rybníčky, napojení na Jižní spojku. Foto: SatraTrasa poslední části Městského okruhu. Foto: Satra
Tagy Adam Scheinherr Městský okruh Praha Satra
85 komentářů