Podcast: Turbulentní rok v ústecké MHD. Vozidla by se měla nakupovat pravidelně, říká šéfka DP Simona Mohacsi
To byste nevěřil, kolik lidí zjistilo, že se v dopravě platí, říká o nástupu předními dveřmi v Ústí Simona Mohacsi.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je výkonná ředitelka Dopravního podniku města Ústí nad Labem Simona Mohacsi.
Dopravní podnik, který řídí, má téměř pět stovek zaměstnanců a na 200 dohodářů a je tak jedním z největších zaměstnavatelů v Ústí nad Labem. Provozuje 150 vozidel MHD, lanovou dráhu nebo veřejné osvětlení.
„Čistě MHD stojí 600 milionů korun ročně, na jízdném a dalších příjmech například z reklamy se vybere 200 milionů korun ručně,“ říká v podcastu Simona Mohacsi.
Rok 2024 byl v ústecké veřejné dopravě doslova turbulentní. Emoce vyvolalo zavedení nástupu předními dveřmi i změny linkového vedení, radost pak přinesly nové parciální kloubové trolejbusy, které jsou unikátní dvěma hnanými nápravami pro zdejší kopcovité tratě. Dopravní podnik dal loni do vozidlového parku tři čtvrtě miliardy korun.
„Jsem v podniku 11 let a za tu dobu je to nejvíc v jednom okamžiku. Na druhou stranu bych ráda řekla i to bé. Nemyslím si, že to je správně. Vozidla by se měla nakupovat pravidelně každý rok tak, aby jejich životnost byla vždy zachována. A ne ad hoc, zrovna když získáme dotace,“ říká Mohacsi.
Loňskými rekordními nákupy to však neskončilo. „Tento týdne přebíráme šest dieselových autobusů od společnosti SOR, do konce pololetí bychom měli obdržet čtyři autobusy od společnosti Solaris a chystáme se na další veřejnou zakázku na nákup parciálních trolejbusů,“ dodala v podcastu Simona Mohacsi. Detaily k připravované soutěži však zatím prozradit nechce.
Konec vodíkových plánů
V podcastu probíráme také detaily, proč musel dopravní podnik ustoupit od svých vodíkových plánů i v situaci, kdy má už vysoutěženou rámcovou smlouvu se Solarisem na nové vodíkové elektrobusy.
Detailně také rozebíráme, jak se připravovala loňská změna linkového vedení MHD v Ústí nad Labem a jak složité bylo ji schválit, co umí nové dispečerské pracoviště nebo proč podnik chystá vlastní školku pro děti zaměstnanců.
„V létě v roce 2023 jsme měli velký problém s řidiči. Nebylo to o jejich nedostatku. V Ústí jsou linky, které naši řidiči nechtěli jezdit. Problémové oblasti. V jednu chvíli jsme měli i 60 řidičů v pracovní neschopnosti. Řidič vám řekne, že se necítí natolik silný, aby to té oblasti jel. Nemůžete ho nutit, aby si sedl za volant a měl za sebou sto lidí. My jsme se snažili těmto řidičům směny vyměnit, ale ono to nejde do nekonečna,“ popisuje začátek zavedení nástupu předními dveřmi v Ústí nad Labem Simona Mohacsi.
Tehdy se do celé situace vložily i odbory, které hájily zájmy šoférů. Detaily uslyšíte v podcastu, stejně jako to, jaký má ředitelka podniku názor na velmi mladé řidiče a diskutované téma, zda umožnit řízení autobusů za konkrétních podmínek už devatenáctiletým zájemcům.
Zeptali jsme se i na to, proč jsou městské dopravy v Ústecké kraji tarifními ostrůvky v jinak celokrajském systému Dopravy Ústeckého kraje. „Město se snaží si občany hýčkat. Když by se přizpůsobovalo krajskému tarifu, jízdenka by stála 29 korun. A my ji máme za 24. V elektronické podobě ještě levnější o deset procent. Ale to je na rozhodnutí představitelů města, kde chtějí občanům ulevit,“ říká Mohacsi.
Celý rozhovor si můžete pustit zde na stránce, k dispozici je i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts či Podcast Addict.
Vybraná témata podle času
6. minuta: Proč v Ústí nad Labem odkládají k ledu projekt vodíkové mobility
15. minuta: Jak se osvědčily velké změny linkového vedení v Ústí nad Labem a jak dlouho se změna připravovala
21. minuta: Nástup předními dveřmi v MHD Ústí nad Labem a důvody jeho zavedení
28. minuta: Nové dispečerské pracoviště a práce dispečerů
30. minuta: Ekonomika městské dopravy a tarify
37. minuta: Názor Simony Mohacsi na sjednocení legislativy pro autobusy a trolejbusy
42. minuta: Další rozvoj trolejbusových tratí v Ústí nad Labem
45. minuta: Další osud historických trolejbusů v Ústí nad Labem
50. minuta: Simona Mohacsi odpovídá na dotazy čtenářů Zdopravy.cz