regio-vlak

Novinky ve flotile ČD: Jaké nové jednotky plánují dráhy letos nasadit na koleje a co budou objednávat

Vjezdová část depa Michle (ONJ) s RegioPantery. Pramen: České dráhyVjezdová část depa Michle (ONJ) s RegioPantery. Pramen: České dráhy

Zprovozňování nových vlaků v letošním roce už v počtu sedaček nebude tak silný jako loňský rok.

České dráhy loni nasadily na koleje nové soupravy, jejichž kapacita v celkovém součtu dosáhla 22 tisíc sedaček.

Předseda představenstva ČD Michal Krapinec se na tiskové konferenci pochlubil nasazením 144 nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv za téměř 19 miliard korun. Z hlediska modernizace vozidlového parku se tak podle něj jednalo o rekordní rok.

Zprovozňování nových vlaků v letošním roce už v počtu sedaček tak revoluční nebude,“ předestřel plány Krapinec.

Letos chtějí s obměnou vlaků ČD pokračovat hlavně prostřednictvím souprav pro dálkovou dopravu ComfortJet, již v konečném devítivozovém uspořádání s řídicím a restauračním vozem nové generace.

ComfortJety jezdí už od podzimu například na lince do Berlína, zatím jsou však do nich řazeny původní jídelní vozy WRmz815, kterým v Německu přezdívají Knedlíkový expres.

České jídelní vozy jsou pro německé cestující nostalgickým symbolem vlaků, kde v restauračních vozech stále připravují jídlo skuteční kuchaři a hotové výrobky se neohřívají jen v mikrovlnce.

Němci truchlí po Knedlíkovém expresu do Prahy. Nové jídelní vozy budou mít jen mikrovlnku

Tu budou mít i nové bistrovozy ČD, které se ovšem zatím nestihly vyrobit. Na koleje dorazí během půl roku. „Změna bude probíhat postupně. Časové plány máme, ale jsou průběžně aktualizovány v závislosti na probíhající výrobě, schvalování, školení personálu atp.,“ uvedl pro Zdopravy.cz již dříve mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Během roku začne rekonfigurace ComfortJetů na devítivozové soupravy, které ČD nově nasadí na spoje z Prahy do Brna a dál do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. „Díky tomu přesuneme moderní vozy EC / IC na další vnitrostátní linky,“ uvedl Krapinec.

ČD budou do konce letošního roku provozovat už 14 z celkových 20 objednaných souprav od konsorcia Siemens – Škoda.

Lokomotivy pro německé tratě

Na konci roku ČD zařadí do provozu také první z celkem 50 úplně nových lokomotiv Siemens Vectron speciálně upravených pro rychlost 230 km/h. Ta je vyžadována hlavně na tratích v Německu, v Česku pro ni využití zatím nebude.

Se začátkem letošního roku klesl průměrný věk hnacích vozidel a jednotek ve flotile Českých drah na 17 let,“ řekl k tomu Krapinec.

Na regionální tratě se letos vydají také další více než dvě desítky nových motorových jednotek RegioFox. Zamíří hlavně do okolí Prahy a Královéhradeckého kraje, podle Krapince se tak tyto jednotky polského výrobce Pesa budou letos objevovat už ve všech krajích Česka.

Šéf ČD připomněl, že tyto dieselové vlaky vycházející z modelu Pesa Link II. mají motory Rolls-Royce, u kterých se navíc loni podařilo drahám otestovat i přimíchávání nízkoemisního biopaliva HVO.

České dráhy testují syntetickou naftu. Vlaky na rostlinný olej HVO vyrazí na trať do Berouna

Nový tendr pro Prahu a BEMU

Kromě zprovozňování dodávaných nových vozidel z přechozích objednávek chystají pro letošek dráhy i nové tendry. „Asi nejblíže vypsání je soutěž na dvoupodlažní jednotky EMU 400. Je to vozba, která obslouží Prahu a Středočeský kraj, tedy příměsto. Zakázka by se měla objevit ve veřejných portálech v řádu jednotek týdnů,“ uvedl na dotaz Zdopravy.cz Krapinec.

V roce 2024 ČD uvedly na koleje celkem osm dvouvozových elektrických RegioPanterů, 46 třívozových RegioPanterů, 56 motorových jednotek RegioFox, 8 souprav ComfortJet, 22 lokomotiv Siemens Vectron a první bateriové vlaky BEMU vycházející z RegioPanterů.

Ty jsou ve zkušebním provozu v Moravskoslezském kraji nasazeny zatím čtyři, dopravce si pochvaluje, že jejich provozní model je velmi dobrý. Má uzavřený kontrakt na dalších 15 kusů, které by se měly objevit v grafikonu od prosince roku 2026.

EMU + 35 milionů = BEMU. České dráhy zveřejnily cenu za bateriové vlaky bez soutěže

Jednotky díky bateriím kombinují provoz na tratích se závislou i nezávislou trakcí a cestující nemusí přesedat.

Oproti této technologické novince však ČD neplánují objednávky žádných vodíkových vlaků. Podle Krapince dopravce zatím nezaznamenal ze strany objednavatelů ani žádnou poptávku po tomto druhu bezemisní trakce.

Tagy České dráhy ComfortJet EMU400 flotila obnova lokomotivní flotily Českých drah RegioFox Vectron vozový park
79 komentářů