regio-vlak

Měřím všem stejně, řekl Kupka ke své dvojroli v soutěžích. ČD by měly zkoušet štěstí a zlepšovat odhad

Ministr dopravy Martin Kupka a předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec. Foto: MD ČRMinistr dopravy Martin Kupka a předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec. Foto: MD ČR

Pokud bychom zakázali vedení Českých drah jakékoliv riziko, tak nemůžou uspět, řekl ministr.

Na úterní tiskové konferenci předestřel předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec další kroky, jak bude dopravce postupovat po neúspěchu v soutěži na provoz linek v západních Čechách. Avizoval použití všech možných prostředků, aby rozhodnutí ministerstva dopravy zvrátil.

Vedle něj stojící ministr dopravy Martin Kupka se v tu chvíli ocitl v kuriózní dvojí roli. Jednak jako šéf resortu, který dohlíží na hospodaření Českých drah, a zároveň jako představitel úřadu poptávajícího od dopravců železniční provoz v otevřených soutěžích.

K soutěži se záměrně vyjadřovat nebudu, měříme všem stejným metrem. Proto do toho vstupovat nemůžu a nebudu,“ uvedl Kupka. Upozornil, že jeho úřad nastavuje pouze kvalitativní kritéria do podmínek soutěže. Jejich hodnocení by mělo být externí a nezávislé.

Jsem přísný na všechny, v soutěžích ministerstva nemůže platit, že ČD upřednostňujeme,“ uvedl Kupka na otázku, zda mu nevadí hrozící snižování podílu ČD na českém železničním trhu.

ČD hrozí další velká ztráta výkonů, budou se bránit proti vítězství Arrivy

Chceme, aby byly ČD co nejvíce konkurenceschopné. U soutěží musíme pracovat také s nějakou pravděpodobností, pokud jich bude víc, věřím, že ČD uspějí častěji. Musí snižovat své náklady a zvyšovat kvalitu,“ poradil ministr drahám s tím, že někdy je to také otázka jisté odvahy. „Pokud bychom zakázali vedení Českých drah jakékoliv riziko, tak nemůžou uspět,“ řekl ministr.

Podle něj úspěch v soutěžích záleží také na štěstí a odhadu. Jeho rolí je pak jen tlačit na České dráhy, aby v konkurenci dokázali obstát co nejlépe. „Zvyšují prokazatelně počty cestujících, zvyšují kvalitu svých služeb a spolehlivost, jsou technologicky progresivní, využívají novinky,“ vypočítal ministr úspěchy ČD.

Důslednější kontroly kvality

Rolí ministerstva ve férovém soutěžním prostředí je podle Kupky zejména důsledná kontrola kvality vysoutěžených dopravců. „Domluvili jsme se s kraji na důslednější kontrole plnění smluv. Ta nemůže být jen na bedrech úředníků ministerstva, těch je málo,“ řekl ministr s tím, že stížnosti cestujících přicházejí na všechny dopravce.

Podíl ČD na trhu se podle něj zatím výrazně nezmenšil, pohybuje se okolo 80 procent. Kupka však zmínil, že státní dopravce bude muset do budoucna nastavit co nejlépe své hospodaření a hledat nové zdroje příjmů mimo své dosavadní hlavní zaměření.

Může jít například o servisní služby pro kolejová vozidla. Nový druh podnikání ČD by měl oslovit i zahraniční zákazníky. „Jednáme s firmami Stadler, Pesa, Siemens či Škoda ohledně výhradních opravárenských službách,“ uvedl Krapinec.

Tagy České dráhy Martin Kupka Michal Krapinec podmínky veřejné soutěže
100 komentářů