regio-vlak

Mátl: Na našich stavbách se zimy zrušily. Jako by neexistovaly

Buldozer provádí skrývku ornice pro silnici, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBuldozer provádí skrývku ornice pro silnici, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Opava bude podle šéfa ŘSD první město v Česku, které bude mít kompletní silniční okruh.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájí letos stavby 110 kilometrů nových dálnic a silnic I. třídy. V nejbližší době půjde o tři důležité stavby: obchvat Litomyšle na D35, obchvat Náchoda na I/33 a jižní obchvat Opavy na silnici I/46. V aktuálním vydání svého podcastu to uvedl šéf ŘSD Radek Mátl.

„Na stavbách v naší gesci se zimy zrušily. Jako by neexistovaly. Hledáme technické možnosti, aby se stavělo v průběhu celé zimy. Využíváme slušných klimatických podmínek k tomu, abychom pokračovali. A zahajujeme i nové stavby,“ řekl mimo jiné Mátl.

Do několika týdnů má začít stavba 6,5 kilometru dlouhého obchvatu Náchoda na silnici I/33. „Průtah Náchodem je dlouhodobě velmi přetížený tranzitní dopravou, a to nejen osobní, ale zejména kamionovou, což tam působí obrovské dopravní problémy a obtěžuje místní občany. To znamená, že i když je obchvat velmi náročný technicky i finančně, bude obrovským přínosem pro celé území. A je to další kapacitní propojení České republiky s Polskem, a to ve spojení s tím, že jsme dostavěli dálnici D11 na obchvatu Hradce Králové a loni jsme zprovoznili obchvat Jaroměře,“ řekl Mátl.

Podle Mátla nelze zpochybňovat význam obchvatu Náchoda poukazem na stavbu dálnice D11 u hranic s Polskem, kde by mělo být hotovo za tři roky. „Je to doprava z jiného území. A i na polské straně se komunikace výrazně zkapacitňují, jsou tam čtyřpruhy. To znamená, že doprava, která bude směřovat na toto území, bude i po dostavbě dálnice D11 nadále velmi vysoká. To propojení musí být takové, aby bylo kapacitní a tranzit neobtěžoval občany Náchoda. Pokud bychom tento obchvat nepostavili, Náchod by byl dál městem přetíženým tranzitní dopravou,“ je přesvědčen Mátl.

Brzy se také podle šéfa ŘSD začne stavět 10,4 kilometru dlouhý úsek dálnice D35 Litomyšl – Janov, který poslouží zároveň jako obchvat Litomyšle. Hotov má být nejpozději začátkem roku 2028. Zhruba rok přitom potrvá stav, kdy bude dálnice hotová před a za městem, doprava ale nadále bude proudit skrz město.

„To prodlení, kdy dálnice bude dovedená před Litomyšl a povede za Litomyšlí, bude nakonec relativně krátké oproti tomu, co historicky hrozilo. Tu ztrátu se nám podařilo stáhnout na minimum. Občané Litomyšle to budou muset holt rok vydržet, ale je to jenom rok. Není to taková tragédie oproti tomu, kdyby to bylo několik let,“ říká Radek Mátl.

Úseky před Litomyšlí budou hotové do konce roku 2026, 12 kilometrů dlouhý úsek Janov – Opatovec zprovozní ŘSD letos.

„V jedné chvíli mě až jímala hrůza z toho, v jakém stavu příprava byla. Jelo by se po dálnici před Litomyšl, pak by se projíždělo městem a pak opět pokračovalo po dálnici. Odpor proti trase tam byl a zdržení přípravy tak bylo poměrně zásadní,“ dodal Mátl.

Na přelomu ledna a února začne ŘSD také stavět jižní obchvat Opavy na silnici I/46, tedy propojení Hradecké a Olomoucké. Hotovo má být za 2,5 roku. Opava tak bude podle Mátla první město v České republice, které bude mít kompletní silniční okruh.

„To město je specifické, jak do něj prstencovitě vedou silnice I. třídy. Je to kapacitní propojení jednotlivých silnic I. třídy mimo zástavbu města. Okruh kolem Opavy se postupně dokončuje, chybí ještě jedna stavba (I/57, Olomoucká – Bruntálská) a bude to kompletní,“ vyjádřil se Mátl. Hotovo má být v roce 2029.

Důležité podle něj také je, že se v zimě naplno pracuje i na stavbách, které už jsou rozestavěné. Práce se na chvíli přerušily jen přes Vánoce a od začátku ledna opět pokračují. ŘSD podle Mátla hledá možnosti, aby se mohlo pracovat i v zimě. Třeba na rozšiřování D1 v Brně ze čtyř na šest pruhů využívá zateplené stany, nyní se buduje most.

„Jsou samozřejmě technologie jako pokládky asfaltu, které se v zimě dělat nedají. Ale zemní práce, zakládání mostů a další věci, to všechno se v zimě dělat dá. A jsou dokonce práce, které v zimě – mimo vegetační období – dělat musíme. Jde o práce jako skrývky ornice, kácení nebo příprava přeložek,“ doplnil šéf ŘSD.

Tagy Radek Mátl ŘSD
10 komentářů