Německo dohání dluh na železnici. Během čtyř let prostaví přes 50 miliard eur
Nejvytíženější úseky čeká kompletní modernizace, 200 stavědel se automatizuje.
Německo má za sebou rekordní rok v objemu investic na železnici. Jen z federálního rozpočtu dorazilo správci infrastruktury DB InfraGo loni 16,9 miliardy eur. Po nepatrném snížení v letošním roce dojde k dalšímu navýšení příští a přespříští rok. Celkem tak během čtyř let investuje Německo do modernizace železnice 53 miliard eur.
Program další modernizace a oprav tratí představil správce infrastruktury na svých stránkách. Velká část prostředků poputuje do opatření mimo hlavní koridory. Jde o 26 miliard eur.
Německá železnice se stala v poslední době terčem velké kritiky kvůli problémům způsobených často zanedbanou údržbou. Železnici trápí dlouhodobý vnitřní dluh. Rozsáhlý investiční program spojený s navýšením peněz do běžné údržby má přinést výrazné zlepšení. Ročně půjde do běžné údržby kolem pěti miliard eur, což je dvojnásobek úrovně na počátku dekády.
Největší objem prostředků půjde do kompletních oprav a modernizací na hlavních koridorech. Průkopníkem takových omezení byla loni provedená sanace Riedabahn mezi Frankfurtem a Mannheimem, při které došlo k přerušení provozu.
Do roku 2027 budou kompletně zrekonstruovány následující tratě: Emmerich–Oberhausen (2025), Hamburk–Berlín (2025/26), Hagen–Wuppertal–Kolín nad Rýnem, Norimberk–Regensburg, Obertraubling–Passau, Troisdorf–Koblenz –Wiesbaden (vše 2026), Frankfurt–Heidelberg, Lehrte–Berlín, Bremerhaven–Brémy, Lübeck–Hamburk, Rosenheim–Salzburg a Fulda–Hanau (vše 2027).
Na seznamu dalších opatření je například prodloužení řady stanic pro delší nákladní vlaky (740 metrů) nebo modernizace železničních stanic včetně výpravních budov a zlepšení zázemí pro cestující.
Ze sítě zmizí 200 starých stavědel, nahradí je dálková obsluha dráhy. Nedostatek personálu pro stavědla vede už nyní v řadě míst k častým výpadkům provozu.