regio-vlak

Soutěž na expresy na Slovensko nabírá zpoždění, stát chystá přechodnou smlouvu

Lokomotiva Siemens Vectron v čele Slováckého expresu u Hoštejna. Foto: České dráhyLokomotiva Siemens Vectron v čele Slováckého expresu u Hoštejna. Foto: České dráhy

Jednou z možností je prodloužení linek do Zlína a Prešova.

České dráhy mají velkou šanci, že na linkách Ex2 (Praha – Vsetín – Púchov) a R18 (Praha – Olomouc – Luhačovice) budou zajišťovat provoz i po roce 2028, aniž by výkony na další dva roky musely obhajovat v soutěži.

Důvodem je zpoždění v přípravách otevřeného nabídkového řízení, které nastalo podle informací deníku Zdopravy.cz nekomunikací na slovenské straně. Rozsahem jde o jeden z největších provozních souborů v dálkové dopravě na české železnici.

Ministerstvo dopravy loni na podzim zveřejnilo v Úředním věstníku EU takzvanou notifikaci, která dopravcům oznamuje plán vypsat soutěž na linky Ex2 a R18. Už z ní je patrné, že dopravce vzešlý z nabídkového řízení bude jezdit nejdříve od prosince 2030 po dobu patnácti let.

Ministerstvo chce soutěž vypsat jako mezinárodní se Slovenskem. Tento plán je ale důvodem i zpoždění. Podle informací deníku Zdopravy.cz slovenská strana na toto téma přestala na tři čtvrtě roku komunikovat a problematiku soutěže neřešila.

Jednání se slovenskou stranou nyní už běží a je naším zájmem vypsat soutěž společně,“ potvrdil mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka. Zveřejněná prenotifkace navíc umožňuje, aby v případě nedohody na provozním konceptu došlo k vypsání tendru jen českou stranou po státní hranici. Slovenské ministerstvo na dotazy zaslané ve čtvrtek ráno neodpovědělo.

Prodloužení do Zlína či Prešova

I s ohledem na stávající smluvní zakotvení na slovenské straně ke společnému plnění může dojít nedříve v roce 2030. Dosavadní smlouva s Českými drahami však končí v prosinci 2028. „Lze proto očekávat, že výkony do roku 2030 budeme muset řešit přechodnou smlouvou,“ uvedl Jemelka. Neuvedl však, zda to bude automaticky s ČD. Vzhledem k rozsahu provozu a počtu potřebných vozidel ale není příliš pravděpodobné, že by zájem o provoz na dva roky měl někdo jiný.

Notifikace uvádí, že část spojů by namísto do Luhačovic mohla pokračovat z Otrokovic do Zlína, což souvisí s plánovanou modernizací a elektrizací trati. Podle dokumentu by mohly přímé vlaky jezdit až do Prešova.

Každá z linek aktuálně řeší provoz více než čtyř milionů kilometrů ročně. Ministerstvo současnou smlouvu uzavřelo v roce 2018 po takzvaném rozstřelu, zájem projevil tehdy i RegioJet. České dráhy zvítězily s cenou  445 milionů korun ročně, což bylo o 153 milionů méně než doposud. RegioJet chtěl výrazně více.

Tagy České dráhy Ex2 linka Ex2 linka Ex2 Praha - Vsetín - Žilina linka R18 Praha - Luhačovice Ministerstvo dopravy R18
66 komentářů