Na kopce elektricky. Dopravní podnik hledá stavitele dalších dvou trolejbusových linek

Vizualizace tramvajové smyčky na Strahově. Foto: DPPVizualizace tramvajové smyčky na Strahově. Foto: DPP

Stožáry se začnou stavět příští rok, zprovoznění se plánuje do konce června 2026.

Pražský dopravní podnik (DPP) vypsal dvě veřejné zakázky na výstavbu infrastruktury pro elektrifikaci autobusových linek 131 Bořislavka – Hradčanská a 176 Karlovo Náměstí – Stadion Strahov. Místo dieselových autobusů na nich budou nově jezdit parciální trolejbusy. Části obou tras se tak vybaví trakčním trolejbusovým vedením, na části pojedou vozy na baterie a stožáry tak nebudou potřeba.

Předpokládaná hodnota první zakázky je 230 milionů korun, druhé pak 320 milionů korun bez DPH. DPP předpokládá zahájení výstavby obou trolejbusových tratí v průběhu příštího roku s cílem jejich dokončení a zprovoznění do konce června 2026.

Autobusová linka 131 se poté změní na trolejbusovou 51y obdobně autobusová linka 176 na trolejbusovou 53. Oba projekty by měly spolufinancovat dotace Evropské unie z Národního plánu obnovy.

Odpor na Hanspaulce

Trasa linky Bořislavka – Hradčanská je terénně náročná, obsluhuje hlavně rezidenční části městské části Praha 6 (Hanspaulku, Dejvice a Bubeneč). Část trasy je vedena v původní trase první trolejbusové linky v Praze, jejíž provoz byl zahájen na konci srpna 1936, takže i lokalita Bořislavky a Hanspaulky je úzce spjatá s trolejbusy a historicky zde utvářely veřejný prostor.

Přesto se museli projektanti vypořádat s řadou námitek obyvatel vilové čtvrti Hanspaulka, kterým se výstavba stožárů nelíbí. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) nakonec jejich připomínky smetl a neshledal v nich žádné důvody, které by bránily povolení stavby.

Nepopsatelný kolaps, zničená silueta a stará technologie. Proč obyvatelé vil na Hanspaulce odmítají trolejbusy

Trolejové vedení na lince vznikne v celkové délce cca osmi kilometrů (měřeno jednostopě), přičemž zatrolejovaný by měl být úsek Bořislavka – Zelená. Z toho v úseku z ulice Na Pískách k terminálu Bořislavka bude trolejové vedení vybudováno pouze v tomto směru, tedy ve stoupání.

Zároveň vznikne krátká odbočka do původní smyčky Bořislavka v Kladenské ulici, která bude výhledově sloužit jak pro potřeby nabíjení elektrobusů, které DPP do budoucna plánuje využívat jak na vybraných autobusových linkách, tak i pro příležitostný nostalgický provoz historických trolejbusů z Muzea MHD ve Střešovicích.

Napájení bude zajišťovat nová měnírna U Matěje, která se nachází v podstatě v polovině délky trasy, ve které DPP předpokládá vznik trolejového vedení. Měnírna bude zapuštěna do svahu a z pohledu od ulice Na Míčánce nebude takřka vidět. Její okolí včetně fasády bude podle dopravního podniku v maximální možné míře ozeleněno.

Na Strahov elektricky

Trasa trolejbusové Karlovo náměstí – Stadion Strahov bude také šplhat do příkrého kopce. Ze Smíchova kontinuálně stoupá až na Strahov. Jedná se mimochodem o bývalou trolejbusovou linku (původně také č. 53), na níž trolejbusy začaly jezdit už v roce 1948.

Nicméně v roce 1967 byla s linkou 54 sloučena do linky 51, která byla současně poslední provozovanou, na níž trolejbusy v Praze v polovině října 1972 dojezdily.

Trolejové vedení na budoucí trolejbusové lince 53 vznikne v celkové délce bezmála osmi kilometrů (měřeno jednostopě), přičemž zatrolejovaný bude úsek od smíchovského předpolí Jiráskova mostu (u Dienzenhoferových sadů) až ke Stadionu Strahov.

Krátkou nabíjecí trolej DPP vybuduje také nad místy pro odstavy vozidel na obou konečných zastávkách na Karlově náměstí i na Strahově.

Troleje budou napájeny ze stávající tramvajové měnírny Hřebenky, kterou DPP zmodernizuje a doplní o technologii pro napájení trolejbusové tratě.

Kromě toho DPP v rámci tohoto projektu postaví na Strahově úplně novou společnou měnírnu pro tramvaje a trolejbusy, která bude připravena jak pro budoucí tramvajovou trať Malovanka – Strahov, tak i pro trolejbusovou trať pro linku 191, jejíž elektrifikaci DPP v současnosti projektově připravuje.

Tramvají až na Strahov. Nová trať má pravomocné stavební povolení

Krátká nabíjecí trolej na Karlově náměstí bude napájena ze stávající tramvajové infrastruktury.

Oba trolejbusové projekty patří do balíčku „Elektrifikace autobusových linek – levý břeh“, kam spadají linky 131, 137, 176 a 191. Nejdále je přitom příprava linky 131, kde se již připravuje v rámci rekonstrukce Peroutkovy ulice trakční vedení.

Začíná elektrifikace další pražské autobusové linky. V prudkém stoupání vznikne 4,5 kilometru trolejí

Tagy elektrifikace autobusové dopravy v Praze elektrifikace linky 131 elektrifikace linky 176
22 komentářů