Zlatý hřeb dálničního týdne. Budějovice se dočkaly dálničního obchvatu
Tunelem Pohůrka bude možné jet rychlostí 100 km/h, což lze dosud jen v tunelu Valík na D5.
(Aktualizováno 12:30) Cesta do Alp a k Jadranu přes jižní Čechy dneškem výrazně nabývá na atraktivitě. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) završilo týden dálničních otevíraček zlatým hřebem v podobě zprovoznění téměř 30 kilometrů dálnice D3 od severního okraje Českých Budějovic ke Kaplici nádraží.
V jeden okamžik se otevřely hned tři navazující stavby: Úsilné – Hodějovice (7,2 km), Hodějovice – Třebonín (12,5 km) a Třebonín – Kaplice nádraží (8,5 km). První dvě tvoří dálniční obchvat Českých Budějovic, díky kterému se krajské město zbavilo tranzitu ve směru od Tábora na Rakousko.
Ceremonie se uskutečnila v 11:30 u mimoúrovňové křižovatky Pohůrka a zahrnula stříhání tří pásek třemi různými sadami nůžek. Primátorka Budějovic Dagmar Škodová Parmová význam události pro město přirovnala ke zprovoznění koněspřežky před 200 lety. „Můžeme se nyní soustředit ve městě i na něco jiného než jen na řešení dopravy,“ řekla.
Vzhledem k tomu, že slavnost byla umístěna na dálniční nájezd (nikoliv na samotnou dálnici), byla dálnice uvedena do provozu téměř vzápětí. Policejní auta doprovodila první motoristy na dálnici krátce před polednem. Přestřižení pásek odměnily stovky přihlížejících lidí potleskem.
Řidičům tak dneškem zmizel z navigací špunt v podobě průjezdu Českými Budějovicemi. Pro krajské město jde zřejmě o největší dopravní změnu od 80. let, kdy byl tranzit vymístěn mimo historické centrum díky zbudování čtyřpruhové levobřežky na Dlouhé louce.
Při čekání na dálniční obchvat se ale museli obyvatelé i řidiči obrnit trpělivostí. Stavbu zahájil tehdejší ministr dopravy Dan Ťok na jaře 2019 s tím, že hotovo bude v září 2022. Především komplikace s kilometrovým tunelem Pohůrka na prvním úseku ale způsobily, že se stavba obchvatu o více než dva roky zpozdila.
„Neznám jinou takovou stavbu, kterou bych se musel tak často pravidelně osobně zabývat. Technické problémy, které jsme u výstavby tunelu řešili, byly obrovské. Museli jsme úplně změnit postup stavebních prací kvůli spodní vodě v tunelu, v průběhu výstavby také razantně stouply ceny některých materiálů. Těch 28 kilometrů pomůže všem řidičům, kteří jezdí na jih, hlavně to ale ocení občané Českých Budějovic, kteří dostávají krásný nový kus dálnice a obchvat města,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl.
Nad tunelem je místy až 20 metrů země. Tunel je vodotěsný, má systém na odvodnění povrchové vody. V každém ze dvou tubusů je vozovka široká 12 metrů a má dva pruhy. Vybetonovaná podlaha je silná 1,3 metru. Nad tunelem vysází ŘSD stromy a město České Budějovice tam chce umístit sportoviště a zábavné prvky. Tunelem je možné jet rychlostí 100 kilometrů v hodině, což bylo v tuzemsku dosud povoleno jen v tunelu Valík na D5.
ŘSD uvádí aktuální náklady na tři úseky ve výši 14,5 miliardy korun, což je o 1,5 miliardy více, než kolik činí smluvní ceny. Obchvat má tři sjezdy, ačkoliv původně se uvažovalo o pěti. Součástí úseků je i zhruba devět kilometrů protihlukových stěn.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) uvedl, že stavba přinese obrovskou úlevu pro obyvatele Českých Budějovic. Poděkoval přitom i svým předchůdcům, z nichž byl přítomen současný místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO). „Kontinuita v přípravě je velmi důležitá a tato stavba se připravovala mnoho let,“ řekl Kupka. Zvláštní poděkování pak věnoval jihočeskému hejtmanovi Martinu Kubovi (ODS) za to, „jak nad stavbou bděl“.
Hejtman následně poděkoval stavbařům. „Byli tady, když bylo minus 20 i když bylo plus 35 stupňů. Občas mám pocit, že žijeme v přesvědčení, že všechno vyskočí z nějaké aplikace. Dálnice z aplikace skutečně nevyskočí,“ řekl hejtman. Připomněl, že dálnice je důležitá pro celou aglomeraci, která čítá 100 tisíc lidí přímo v Budějovicích a dalších 100 tisíc v dojezdové vzdálenosti do 20 minut. „Z dopravního hlediska patří k nejsložitějším v republice. Věřím, že v roce 2029 bude vše vyřešeno,“ dodal Kuba s poukazem na probíhající stavby obchvatů Lišova a Češnovic a také severní spojky v Českých Budějovicích. Ta by měla svést na D3 i tranzit od Písku.
Dálnice D3 měří ode dneška téměř 100 kilometrů, bez přerušení vede od hranic Středočeského a Jihočeského kraje ke Kaplici nádraží. Dále na jih zbývají k hranicím s Rakouskem poslední dva úseky, které se již staví: Kaplice – Nažidla (12 km) a Nažidla – Dolní Dvořiště (3,5 km). Hotovo má být v roce 2027.
Rakušané plánují přivedení dálnice (rychlostní silnice S10) k hranici v roce 2031, což je i aktuálně uváděný termín pro zprovoznění D3 ve středních Čechách. Tím bude definitivně hotova dálnice mezi Prahou a Lincem.
Dnešní otvíračka završila maraton stříhání pásek na nových dálničních úsecích tento týden. Celkem se otevřelo zhruba 100 kilometrů, a to na D3, D4, D55, D48 a D49. Vedle této „vánoční nadílky“ už se letos otevřelo celkem 11 nových kilometrů na D6 u Krupé a D7 u Chlumčan. Celkem to tedy za celý letošní rok představuje přes 110 nových kilometrů dálnic, což je dosavadní rekord.
D3, úsek Úsilné – Hodějovice
Hlavní trasa:
délka: 7197 m
zhotovitel: HOCHTIEF CZ a.s., COLAS CZ a.s., M-SILNICE a.s.
cena stavby dle smlouvy: 5 285 635 635 Kč bez DPH
cena po valorizaci: 5 919 357 420 Kč bez DPH*
protihlukové stěny: 12, celková délka 5284 m
zahájení realizace: 04/2019
zprovoznění: 12/2024
délka stavby do zprovoznění: 68 měsíců
* stav k 12/2024
–
D3, úsek Hodějovice – Třebonín
Hlavní trasa:
délka: 12 536 m
zhotovitel: Doprastav, a.s.
cena stavby dle smlouvy: 5 804 190 216 Kč bez DPH
cena po valorizaci: 6 561 756 896 Kč bez DPH*
protihlukové stěny: 7, celková délka 3220 m
zahájení realizace: 03/2019
zprovoznění: 12/2024
délka stavby do zprovoznění: 69 měsíců
* stav k 12/2024
–
D3, úsek Třebonín – Kaplice nádraží
Hlavní trasa:
délka: 8539 m
zhotovitel: Metrostav Infrastructure a.s.
cena stavby dle smlouvy: 1 877 774 473 Kč bez DPH
cena po valorizaci: 2 034 420 570 Kč bez DPH*
počet stavebních objektů: 74
zahájení realizace: 02/2022
zprovoznění: 12/2024
délka stavby do zprovoznění: 34 měsíců
* stav k 12/2024