Vánoční zázrak. Řidiči dostali první kilometry D49, po 16 letech od prvního kopnutí
Zbývající část do Fryštáku plánuje ŘSD dokončit a zprovoznit v první polovině roku 2025.
České republika má ode dneška v provozu další dálnici. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) naplnilo ještě před nedávnem málo pravděpodobný scénář a otevřelo motoristům prvních deset kilometrů dálnice D49, a to mezi Hulínem a mimoúrovňovou křižovatkou Holešov.
„Zprovoznění první části dálnice D49 výrazně ušetří čas a emise zejména městu Holešov, kterým motoristé projíždějí ve směru do Zlína a Bystřice pod Hostýnem. Denně tudy projede téměř devět tisíc aut,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Příprava a budování D49 se co do komplikací vymyká i tuzemským poměrům. Tuhý odpor kladou především ekologické spolky.
Stavbu 17 kilometrů dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem silničáři slavnostně zahajovali už v září 2008. Následně však soud zrušil stavební povolení a v červenci 2010 ministerstvo dopravy stavbu pod heslem „vyhladovění stavebních firem“ zastavilo. Projevil se nedostatek peněz i námitky ekologů.
K obnovení stavby došlo v roce 2021, soudní spory s ekology ale pokračovaly dál. Letos v květnu stavbu zastavil Nejvyšší správní soud (NSS) na popud spolku Děti Země. Soud zrušil právní moc stavebního povolení na hlavní trasu (přes 60 stavebních objektů).
O stavebním povolení tak musel rozhodovat ministr dopravy, který se jako odvolací orgán musel zabývat šesti rozklady. Ty podaly mimo jiné spolky Děti Země, Egeria a Vizovické vrchy. Ministr nakonec koncem listopadu stavební povolení s některými změnami potvrdil, což silničářům otevřelo cestu ke zprovoznění alespoň prvních deseti kilometrů.
„Zbývající část do Fryštáku plánujeme dokončit a zprovoznit v první polovině roku 2025,“ doplnil Mátl. Jenže ŘSD stále chybí územní rozhodnutí pro provizorní sjezd u Fryštáku, které letos na základě žaloby Dětí Země a spolku Egeria zrušil Krajský soud v Brně.