První dálnice s ptačími sítěmi a piloty. Na Slovácku otevřeli 21 kilometrů D55, část ještě v režimu 1+1

Nově otevřený úsek D55. Foto: ŘSDNově otevřený úsek D55. Foto: ŘSD

Příští rok ŘSD otevře další dva úseky D55.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes zprovoznilo tři úseky dálnice D55 na pomezí Zlínského a Jihomoravského kraje. Řidiči a cestující od dneška mohou využít celkem 21,4 kilometrů dálnice z Babic až do Bzence. Posledních 4,5 kilometrů je zatím v polovičním profilu.

Nová silnice výrazně odlehčí městům a obcím podél trasy od tranzitní dopravy. Náklady na stavbu dosáhly sedm miliard korun, většinu by díky zařazení do sítě transevropských koridorů měla zaplatit Evropská unie.

Nová dálnice má i dvě česká prvenství: poprvé jde o silnici s obřími ochrannými ptačími sítěmi a dálnici, kde se musely razit piloty. Budování D55 pokračuje, příští rok se otevřou další dva úseky.

Asfaltování v prosinci, aby se stihl „zlatý dálniční týden“. Část D55 bude poloviční

I když jde o dálnici vedenou hlavně rovinatým územím, podle šéfa ŘSD Radka Mátla šlo o náročnou stavbu. Stavělo se v místech s nestabilním podložím. Proto jde o první dálnici, kde ŘSD razilo piloty, hlavně na dálničních nadjezdech. „Tradiční vrtané piloty nebylo možné udělat, a to kvůli problémům s tlakovou vodou a písky. Jako alternativní řešení byly ražené piloty o rozměrech 600 / 600 milimetrů do hloubek přes deset metrů. Nestabilní podloží jsme řešili i mezi Moravským Pískem a Bzencem,“ dodal Mátl. Součástí nových úseků jsou i dva nové železniční mosty a téměř 4 kilometry dlouhé protihlukové stěny.

Trasa vede významným hnízdištěm netopýrů a ptactva, například břehule říční. Proto zde vznikly ptačí sítě, které mají ochránit ptáky a netopýry před středy s auty. Toto řešení je výjimečné, protože nejde o pevnou bariéru, do níž ptáci narazí, ale o průchozí. Neměli by se tedy zranit. Podobu sítí konzultovalo ŘSD s ornitology. Síť bude vysoká pět metrů.

První dálnice s ptačími sítěmi. Vznikají na D55, v prosinci se otevřou tři úseky najednou

V přídě D55 se aktuálně staví most přes řeku Moravu u Napajedel a úsek Olomouc – Kokory, oba se otevřou příští rok. Stavbu sedmikilometrového úseku mezi Napajedly a Babicemi plánuje ŘSD zahájit v roce 2026. Otazníky jsou zatím na úseky dál na jih. Po dokončení bude mít D55 přes 100 kilometrů, hotovo má být v roce 2033.

Stav výstavby D55 k srpnu 2024. Foto: ŘSDTrasa dálnice D55 Moravský Písek - Bzenec. Pramen: ŘSDÚsek D55 Staré Město - Moravský Písek. Pramen: ŘSDÚsek D55 Babice - Staré Město. Pramen: ŘSD

Jednotlivé tři úseky jsme detailně popisovali zde:

Babice – Staré Město

Staré Město – Moravský Písek 

Moravský Písek – Bzenec 

Tagy D55 D55 Babice - Staré Město D55 Moravský Písek - Bzenec D55 Staré Město - Moravský Písek Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
42 komentářů