Novou tramvajovou trať v Brně má postavit Eurovia a spol., koleje na Kamechy budou do roku 2027
Cena v soutěži klesla o více než 600 milionů korun.
Sdružení firem ze skupiny Vinci Construction Eurovia CZ, TuCon a Marti Tunnel vyhrálo soutěž na stavbu nové tramvajové trati na brněnské sídliště Kamechy. Výběr zhotovitele schválili včera brněnští radní. Pokud se nikdo neodvolá, dojde k podpisu smlouvy a stavba začne v lednu příštího roku. Zkušební provoz se předpokládá v prosinci 2027.
Vítězné sdružení nabídlo cenu 1,842 miliardy korun (73 % předpokladu 2,5 miliardy korun). Město počítá s tím, že většinu nákladů na 1,4 km dlouhou trať zaplatí Evropská unie.
Trasa povede od stávající tramvajové smyčky Ečerova, povede kolem ulice Vejrostovy a dále podzemním tunelem pod ulicí Říčanskou. Zakončí ji nová smyčka u křižovatky ulic Hostislavova a Kamechy. V rámci stavby vzniknou tři nové zastávky: Ruda, Říčanská a smyčka Kamechy. Součástí 1,4 kilometru dlouhého úseku bude i 320 metrů dlouhý tunel.
Z celkových 320 metrů tunelu bude 242 metrů ražených. U obou portálů se pak zbylé tunelové metry vybudují vyhloubením jam, vytvořením betonové konstrukce a následným zasypáním.
Zahájení v lednu
O tramvaji na sídliště Kamechy se ve městě mluví desítky let. Městští radní schválili tunelovou variantu v červnu 2020, čímž se vrátili k variantě zvolené už v roce 2015. Mezitím v roce 2018 tunel zavrhli jako příliš nákladný s poukazem na geologické podmínky. Nechali si přitom zpracovat novou studii proveditelnosti.
„Jedná se o největší dopravní stavbu tohoto typu v novodobé historii města Brna. Nová trať nejen zlepší dostupnost sídliště Kamechy, ale také přispěje k ekologičtější a efektivnější přepravě. Obyvatelům této oblasti nabídneme pohodlnější a rychlejší cestování. V současnosti je konečná stanice tramvaje v Bystrci vzdálena od Kamech více než kilometr a obyvatelé musí pro cesty využívat přestup na autobusové spoje. Prodloužení tramvajové trati umožní místním přímé spojení do centra města,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Součástí projektu jsou i úpravy dotčené pozemní komunikace, mosty, přeložky inženýrských sítí a další stavbou vyvolané investice. „S přípravnými pracemi lze začít už během ledna 2025, aby stavba probíhala v souladu s harmonogramem a v polovině prosince 2027 mohla být předána do zkušebního provozu,“ sdělil radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl.
Po dokončení v roce 2027 bude Kamechy obsluhovat linka číslo 1.