Kdo získá největší dálniční zakázku v historii. Ministerstvo vybralo čtyři sdružení, která chtějí postavit D35
O postupu rozhodovaly zkušenosti z jiných projektů.
Ministerstvo dopravy vybralo čtyři sdružení, které se utkají o největší dálniční zakázku v historii Česka. Do dalšího kola soutěže s odhadovanou cenou 117,571 miliardy korun na stavbu a údržbu D35 z Opatovce do Mohelnice a provoz a údržbu dálnice z Litomyšle do Opatovce nepostoupilo jedno konsorcium, které podalo žádost o účast.
O posunu informovalo ministerstvo dopravy v tiskové zprávě. Redukci o počtu účastníků na maximimálně čtyři oznámilo ministerstvo už dopředu při zahájení soutěže. „Komise zadavatele konstatovala, že všichni účastníci zadávacího řízení splnili zadávací podmínky a následně doporučila, v souladu se zadávacími podmínkami, omezení jejich počtu na čtyři účastníky. S nimi bude ministerstvo dopravy dále jednat v soutěžním dialogu,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Do soutěžního dialogu postoupila sdružení velkých stavebních firem společně s různými financujícími skupinami, zejména infrastrukturními investičními fondy. Z pohledu rozložení sil na trhu je zajímavé především spojení Strabagu a polského Budimexu do jednoho konsorcia. V jiném sdružení se spojily španělská OHLA (na českém trhu jako OHLA ŽS) a Hochtief.
Sdružení postupujícího do dalšího kola
Sdružení firem Cintra Global SE, STRABAG Motorway GmbH, Budimex s.a. a Invesis B.V.
Konsorcium ViaCM, tvořené společnostmi VINCI Highways S.A.S., Abrdn European Sustainable Infrastructure GP V Limited, John Laing Europe Holdings B.V.
LitMo Dálnice. Konsorcium tvořené společnostmi FCC Concesiones de Infraestructuras, S.L., Meridiam Eastern Europe IV A S.A.S. a Metrostav Concessions a.s.
Konsorcium Via 35, tvořené společnostmi TIKEHAU STAR INFRA, HOCHTIEF PPP SOLUTIONS, TIIC, EGIS and OHLA CONCESIONES
Ministerstvo v soutěži hledá takzvaného koncesionáře, který zajistí stavbu celkem 35 kilometrů dálnice 35 v úsecích Opatovec – Staré Město (16,6 km) a Staré Město – Mohelnice (18,2 km). Součástí kontraktu bude provoz a údržba nově postavené části a další části dálnice mezi Litomyšlí a Opatovcem v délce 17 km.
Ministerstvo v dokumentaci počítá se stavebními náklady 35 miliard korun. Zbytek z odhadované hodnoty zakázky 117,571 miliardy korun spadá na údržbu dálnice a úroky.
Provoz až 25 let
V terminologii PPP projektů jde o platbu za dostupnost. Ministerstvo očekává provozní období 25 let, ale jeho délka bude předmětem jednání v soutěžním dialogu. Jinými slovy, ročně bude stát platit jen za tento úsek téměř pět miliard korun.
Po dálnici D4 jde o druhý projekt, u kterého stát použije metodu PPP, tedy nechá si dálnici postavit a provozovat a pak si ji v bezvadném stavu převezme. Součástí stavby bude i nejdelší dálniční tunel v Česku: Dětřichov s délkou 3 983 metrů, vznikne i tunel Maletín v délce 1 100 metrů.
„Předložené nabídky nám ukázaly, že se nám přihlásili vysoce kvalifikovaní uchazeči. Všichni splnili podmínky pro účast, takže rozhodl až počet bodů za referenční projekty obdobného charakteru,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Jméno nepostupujího sdružení ministerstvo neuvedlo.
Pokud nebudou proti rozhodnutí vzneseny námitky, předpokládá Ministerstvo dopravy, že začátkem příštího roku odešle výzvu k účasti v soutěžním dialogu kvalifikovaných uchazečům. V průběhu soutěžního dialogu bude ve spolupráci s uchazeči probíhat finalizace smluvní dokumentace.
„Celý proces zadávacího řízení směřujeme k výběru vítězného uchazeče tak, aby výstavba mohla začít v roce 2026. Naším cílem je dokončit dálnici D35, která propojí Čechy a Moravu, do roku 2029,“ přibližuje ministr Kupka.
V letošním roce se D35 stane nejrozestavěnější dálnicí v České republice. Celkem bude ve výstavbě najednou 53,6 kilometru. V následujících letech je plánováno zahájení a dokončení zbývajících cca 63 kilometrů.
Oběma úsekům se dlouhodobě věnujeme, více informací naleznete pod následujícími tagy: