V Plzni finišuje hrubá stavba tramvaje 52T pro Prahu. Při testech pak najede prototyp 200 km denně
Aktuálně se na vnitřní část konstrukce věší vnější opláštění prototypu.
Za několik týdnů to bude rok, co pražský dopravní podnik (DPP) podepsal se Škoda Group smlouvu na objednávku 40 nových tramvají 52T. Smlouva je relativně striktní stran termínu dodání. Dva roky po podpisu už musí být v Praze 20 plně homologovaných vozidel, za dalších 12 měsíců pak zbylých 20. Následuje opce na případně až 160 dalších kusů do roku 2032.
„Montážně do konce roku dokončíme první kusy. Během prvního kvartálu příštího roku provedeme statické a dynamické oživování v Plzni. Po odladění tramvaj převezeme do Prahy na testy,“ uvedl v podcastu První kolej projektový manažer zakázky Jindřich Mašek ze Škoda Group.
Prototyp by měl následně v Praze v rámci testování obsáhnout všechna místa, kde bude tramvaj jezdit. „Uvažujeme najezdit 200 km na den. Počítáme i s rizikem úprav systémů, proto bychom chtěli zkušební provoz spustit co nejdříve,“ podotkl Mašek.
Referenční projekt
Tramvaj 52T vzniká jako zcela nový typ, má tak svá specifika. Podle Maška jde zejména o technické řešení elektromechanické brzdy. „Ta není standardem, je to vlastně průkopnický projekt, kdy je standardní hydraulika nahrazena elektromechanikou,“ vysvětluje systém.
Když vypadne napětí, brzda se dostane do 100% účinku, a měla by tak být bezpečnější i méně nákladná na provoz.
První snímky nové tramvaje pro Prahu. Dopravní podnik podepsal obří kontrakt
Další novinkou je klimatizace, ve které je jako chladivo poprvé použit plyn R290, tedy propan. „Je výrazně více ekologické,“ upozorňuje na konkurenční výhodu Mašek.
Tramvaje pro Prahu jsou totiž pro Škodu významný referenční projekt. Tramvajová síť v Praze je jednou z nejsložitějších v Evropě: pokud nové tramvaje obstojí zde, mohou jezdit téměř kdekoliv. Průjezdný profil v Praze je plný náročných vertikálních i horizontálních oblouků.
Papírová skládačka
Momentálně vstoupila výroba prototypu v Plzni do fáze hrubých staveb. Každou dílčí z nich si DPP přejímá v Plzni jednotlivě.
„Hrubý materiál se vypaluje do dílů a ty se pak svařují dohromady do jednotlivých článků. Je to jako vystřihovánky papírových modelů,“ popisuje úvodní proces výroby Mašek.
Po svaření hrubé stavby vznikne dutý kvádr z čelnic a bočnic. Ten poté projde lakováním a převzetím zákazníkem. Aktuálně se na vnitřní část konstrukce věší vnější opláštění prototypu.
„Až v momentě fyzické realizace se ukáží věci, které je nutné upravit. Jde ale spíše o ladění, všechny původní pevnostní výpočty platí. Každá komponenta má své tolerance, někdy vznikají kolize,“ popisuje manažer.
V Plzni se už vypalují plechy pro nové tramvaje 52T pro Prahu. Prototyp vyjede ale až v lednu
Tramvaj bude poprvé v Česku vybavena antikolizním systémem, kdy laserový radar snímá trať po celou dobu jízdy. Palubní počítač má pak v sobě nahranou trať, ví, kterými body se nemá zabývat.a řeší jen anomálie. Dokáže tak predikovat srážku.
Škoda ForCity Plus 52T bude jednosměrná, pětičlánková, 100% nízkopodlažní tramvaj. Salon pro cestující tak nebude mít jediný schod. Konstrukce nové tramvaje totiž kombinuje vícečlánkové vozidlo se dvěma volně otočnými podvozky pod krajními články a se dvěma částečně otočnými podvozky pod vnitřními podvozkovými články.
Jedna tramvaj vyjde na 83 milionů, za zatím objednaných 40 kusů tak DPP zaplatí 3,32 miliardy korun.
Podrobnosti o tramvaji naleznete zde:
Co dostane Praha za 83 milionů: Podrobnosti o nových tramvajích Škoda ForCity Plus 52T