Přehled: První soukromá dálnice je hotova. Stát ukázal, jak daleko je se šesti dalšími PPP projekty
Ministerstvo chystá zprávu o rozpracovanosti dalších železničních a silničních projektů financovaných soukromníky.
Úterní otevření dosud chybějících úseků dálnice D4 z Příbrami směrem k Písku je prvním úspěchem soukromého financování výstavby dálnic v Česku. Vláda má však s PPP projekty a tedy s faktickým leasingem dopravních staveb do budoucna velké plány. Chce je využít na dálnicích i na železnici.
V některých případech je využití komplikovaných partnerství soukromého a veřejného sektoru diskutabilní. Například u východní části D35 mezi Svitavami a Mohelnicí už by se mohlo začít stavět a hledání koncesionáře dokončení důležité dálnice prodlužuje. Vláda chce však do budoucna projekty „na dluh“ ulevit rozpočtu pro roky, kdy už nebude k dispozici pro infrastrukturu tak štědré financování z EU jako nyní.
Největší dálniční zakázka přilákala pět zájemců. Nebýt PPP a chyb ministerstva, mohlo se již stavět
V různé fázi rozpracovanosti je nyní šest PPP projektů. Ministerstvo dopravy předloží na následujícím jednání kabinetu zprávu o fázích, ve kterých se nacházejí.
U zmíněné dálnice D35 nyní probíhá výběrové řízení na koncesionáře. Momentálně je v kvalifikační fázi. „Obdrželi jsme žádosti o účast, které nyní vyhodnocujeme s cílem zahájit na začátku příštího roku soutěžní dialog,“ uvedl pro Zdopravy.cz mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Další klíčovou stavbou vybranou pro PPP je železniční napojení pražského letiště. Původně se počítalo i se zahrnutím rekonstrukce celé trati z Veleslavína do Kladna.
Správa železnic koncem roku 2023 rozhodla o vyčlenění úseku modernizace Praha-Ruzyně – Kladno do samostatné veřejné zakázky realizované tradičním způsobem. Šlo o to, aby některé práce mohly začít už v roce 2025, tj. s předstihem před realizací samotného spojení z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla.
Železnice na letiště
Do projektu PPP byl zařazen i úsek tzv. zaokruhování železniční trati z letiště zpět do hlavní trati Praha – Kladno.
I tam nyní probíhá výběrové řízení na dodavatele, tentokrát ve fázi kvalifikace. Žádosti o účast se mohou podávat do 14. února 2025. „Následně opět proběhne vyhodnocení, shortlisting na nejkvalifikovanější a následně soutěžní dialog,“ doplňuje Jemelka.
Soukromníci by měli financovat i výstavbu vysokorochlostních tratí, zatím hlavně na Moravě.
Vláda schválila realizaci tří konkrétních projektů rychlých spojení – Moravská Brána, Jižní Morava (vysokorychlostní trať na 320 km/h) a Morava střed (Brno – Přerov, konvenční trať se zvýšením rychlosti na 200 km/h).
Přes 200 kilometrů tratí za 179 miliard. Vláda schválila projekty PPP pro moravské „vrtky“
„Nyní tyto projekty dále připravujeme po majetkoprávní stránce a připravujeme výběr transakčního poradce, který nám napomůže s výběrovým řízením na koncesionáře,“ uvádí ministerstvo.
PPP financování by se mělo týkat také tří dalších úseků dálnic. Jde o severní úseky Pražského okruhu D0, středočeskou část D3 a pokračování moravské dálnice D55 na jih.
„Tam nyní probíhá příprava studie proveditelnost, který má za úkol posoudit, zda je metoda PPP pro realizaci těchto úseků vhodná. Studie má být dokončena v únoru příštího roku a její výsledky následně budou předloženy vládě ke schválení,“ uzavírá mluvčí ministerstva dopravy.