Vlaky místo bydlení. Praha chce proměnit lokalitu hlavního nádraží v nadnárodní dopravní centrum

Pražské hlavní nádraží. Foto: PentaPražské hlavní nádraží. Foto: Penta

Rodí se plán přestavby celé lokality. Dojezd vlakem za prací by už neměl navyšovat poptávku po bydlení.

Praha odstartovala přípravnou fázi plánování rozvoje celé oblasti hlavního nádraží. Hledá dopravně-urbanistické řešení pro celou lokalitu, ve které se potkává několik obřích projektů vznikajících zatím nezávisle a bez koordinace.

Patří sem tunely a nové podzemní stanice Nového spojení 2 (metro S), trasa a stanice severní části metra D, rozšíření a dostavba nástupišť, ale i loni představený projekt dostavby a rekonstrukce nové odbavovací haly nádraží.

Rušení pruhů na magistrále se odkládá. Na jednom trvá policie, na dalším Správa železnic

Zároveň je zde plánována stavba nové tramvajové trati v úseku Muzeum – Bolzanova. Dosud nevábná lokalita na hranicích Nového Města, Vinohrad a Žižkova by se měla podle města kompletně revitalizovat.

King‘s Cross jako vzor

Praha spouští proces, který navrhne zadání pro proměnu lokality hlavního nádraží s ambicí vytvořit městskou čtvrť, která je zároveň největším dopravním uzlem Prahy i Česka. Kromě zkapacitnění dopravy zde budeme usilovat o umístění veřejných institucí a veřejné vybavenosti,“ uvedl náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček.

Na magistrátu vznikla pracovní skupina, která má zájmy města koordinovat se Správou železnic (SŽ) a soukromníky. Se SŽ je podle Hlaváčka nutné připravovat projekty provázaně i přesto, že budou vznikat v různých etapách.

Nový Hlavák s pergolou se bude muset upravit. SŽ ale stále věří v dohodu s památkáři

V plánu je zapojit i mezinárodní odborníky po vzoru urbanistické soutěže Florenc 21. „Zapojení místních i zahraničních odborníků a robustní plánovací proces nám umožní poučit se z chyb, které v minulosti provázely podobné projekty v jiných metropolích,” říká Kateřina Čechová, která v rámci výzkumu na ČVUT zkoumala procesy urbanizace nádražních lokalit v evropských metropolích.

Za příklad dává revitalizace stanice King‘s Cross v Londýně nebo hlavního nádraží ve Vídni.

Vlaky místo bydlení

Hlavní nádraží má podle města regionální i nadnárodní význam. Po dokončení vysokorychlostních tratí se stane rychle dostupným místem z velké části území Čech, Moravy, i širšího evropského regionu, což přináší podle členů skupiny potenciál v krajském rozvoji.

Absence vysoce kvalifikovaných, a tedy dobře placených pracovních míst, je to, co trápí mnohé české regiony. Rozvoj lokalit na železničním uzlu umožňuje, aby se lidé z menších měst nemuseli stěhovat do Prahy, ale mohli žít v regionech a přispívat tak svými nadprůměrnými výdělky i místní ekonomice. Dojezd vlakem za prací zároveň nebude dále navyšovat poptávku po bydlení v Praze,“ dodává urbanista a ekonom Petr Návrat z plánovací kanceláře ONplan, která se na přípravě plánovacího procesu podílí.

Tento přístup označovaný jako transit-oriented development by se tak neměl uplatňovat jen v lokalitě hlavního nádraží, ale i na dalších důležitých železničních stanicích v českých metropolích. Z celonárodního pohledu bude podle Návrata rozvoj lokality hlavního nádraží v Praze důležitým pilotním projektem.

Tagy Magistrát hlavního města Prahy Praha hlavní nádraží Správa železnic
50 komentářů