Invaze nových vozidel pro švýcarské úzkokolejky. Stadler dodá nové lokomotivy
Hodnota zakázky je zhruba 100 milionů franků.
Švýcarské úzkorozchodné dráhy zažívají další rozmach v podobě nákupu nových kolejových vozidel. Zatímco v posledních letech se nákupy zaměřovaly hlavně na dodávku elektrických jednotek, dnes oznámili dva významní dopravci pořízení jedenácti nových úzkorozchodných lokomotiv.
Společnostem Rhätische Bahn a Matterhorn Gotthard Bahn je dodá společnost Stadler Rail. RhB provozuje železnici s metrovým rozchodem v kantonu Graubünden, část dráhy je zapsaná ve světovém dědictví UNESCO. MGB provozuje dráhu v části kantonu Wallis.
Nové lokomotivy v hodnotě zhruba 100 milionů franků (2,66 miliardy korun) nahradí nejstarší hnací vozidla obou dopravců. Budou hybridní, umožní provoz jak v elektrické, tak motorové trakci. Důvodem je větší flexibilita pro případné výpadky napájení či poruchy trakčního vedení. Výroba proběhně v mateřském závodě Stadleru v Bussnangu.
Další lokomotivy na zakázku. Stadler jich dodá šest pro alpskou úzkokolejku
Z nové zakázky jich kupuje osm RhB, díky tomu firma vyřadí pět lokomotiv z provozu. Má jít hlavně o lokomotivy Ge 4/4 II, které jezdí po trati již od roku 1973. Nové lokomotivy budou sloužit i jako záložní podél trati pro případ poruchy elektrických jednotek. Vzhledem k horskému terénu totiž často není šance se na některá místa dostat po silnici. MGB chce lokomotivy využít i pro úklid sněhu z trati přes průsmyk Oberalp.
Jde o stejné lokomotivy, které si v říjnu objednal další švýcarský dopravce: Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB), pořizuje jich šest. Další lokomotivu pořizuje ještě region Morges-Bière-Cossonay (MBC) u Ženevského jezera. Lokomotivy budou mít společný základ, což podle Stadleru snižuje náklady na vývoj i výrobu.
Nové lokomotivy dosáhnou rychlosti až 100 km/h. V elektrické trakci budou mít výkon 1,5 MW (u MGV 1,3 MW), v dieselové 700 kW.