Silniční hattrick v Brně. Estakáda u Tomkova náměstí je kompletní, v neděli se vrátí trolejbusy

Nájezd na nový úsek Rokytova - Tomkovo náměstí. Foto: ŘSDNájezd na nový úsek Rokytova - Tomkovo náměstí. Foto: ŘSD

Na stavbu naváže Vinohradský tunel.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes kompletně otevřelo nový úsek Velkého městského okruhu (VMO) v Brně v úseku Tomkovo náměstí – Rokytova. Hlavní trasa náročné stavby je pro řidiče průjezdná již od léta, dnes došlo k otevření zbývajících nájezdových a sjezdových ramp. V neděli se vrátí do oblasti trolejbusy a tramvaje.

Zprovoznění zbývajících částí stavby je završením hattricku důležitých silničních staveb v Brně otevřených letos na podzim. Došlo k otevření modernizované Bauerovy ulice a druhé části Žabovřeské. Práce na 1,2 kilometru dlouhé stavbě, jejíž součástí je půlkilometrová estakáda, vyšly zhruba na 2,5 miliardy Kč bez DPH a trvaly tři a půl roku.

Hlavní trasa spojuje Husovický tunel a Rokytovu ulici, v budoucnu na ni naváže Vinohradský tunel, pro jeho stavbu probíhá nyní geologický průzkum.

Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla šlo o stavebně velmi náročnou akci. Součástí byly velké mosty přes Tomkovo náměstí, řeku Svitavu a více než půl kilometru dlouhá estakáda přes maloměřické seřaďovací nádraží. Práce komplikoval fakt, že probíhaly za provozu v centru města. „Náročné byly jak přeložky inženýrských sítí, tak koordinace dopravy. Po celou dobu jsme museli zachovat provoz aspoň jedním jízdním pruhem v každém směru. Koordinaci vyžadovaly i výluky na železničním koridoru během prací na estakádě, která ho překlenuje,“ řekl Mátl.

Největší jeřáb na stavbě

Jen na nosnou konstrukci estakády stavební firmy spotřebovaly 3 000 tun železa a 16 700 metrů krychlových betonu, který na stavbu přivezlo 2 100 autodomíchávačů. „Celkově se na stavbě střídalo v průměru 200 pracovníků a využili jsme širokou škálu stavební techniky. Například na osazení lávky pro pěší a stavbu mostu přes Svitavu jsme využili největší tuzemský teleskopický jeřáb. Dále to byly například vrtné soupravy, stroje pro zemní práce a technika pro pokládku asfaltu,“ doplnil ředitel Závodu Brno ŘSD David Fiala. Samotnou estakádu tvoří 39 pilířů vysokých 20 metrů, které kotví piloty v třicetimetrové hloubce pod zemí.

Nájezd na nový úsek Rokytova - Tomkovo náměstí. Foto: ŘSDEstakáda Rokytova - Tomkovo náměstí. Foto: ŘSDNový úsek Velkého městského okruhu v Brně Tomkovo náměstí - Rokytova. Foto: ŘSDStavba Velkého městského okruhu Tomkovo náměstí - Rokytova. Foto: ŘSDStavba Velkého městského okruhu Tomkovo náměstí - Rokytova. Foto: ŘSDStavba Velkého městského okruhu Tomkovo náměstí - Rokytova. Foto: ŘSDStavba Velkého městského okruhu Tomkovo náměstí - Rokytova. Foto: ŘSDStavba Velkého městského okruhu Tomkovo náměstí - Rokytova. Foto: ŘSDStavba Velkého městského okruhu Tomkovo náměstí - Rokytova. Foto: ŘSDVMO Tomkovo náměstí. Foto: ŘSD

Na stavbu půl miliardou korun přispělo město. Podle primátorky Markéty Vaňkové jde o stavbu, která městu odlehčí. Práce v oblasti Tomkova náměstí ještě nekončí. Nyní se budou dodělávat chodníky a upravovat plochy okolo. Připravuje se i propojení pro cyklisty a otevření lávky přes Svitavu. Zde ještě nevíme přesný termín, protože je nutná koordinace s připravovanou rekonstrukcí vodovodu v okolních ulicích,“ dodala.

Od neděle se změní jízdní řády MHD a od tohoto dne se vrátí na své původní trasy trolejbusy. Linka 25 bude znovu jezdit Provazníkovou ulicí přes Tomkovo náměstí a kolem židenických kasáren na Vinohrady.

Další brněnský tunel. Začíná ražba průzkumné štoly pod Vinohrady

Zakázku za 2,356 miliardy korun získalo sdružení FIRESTA – Fišer, OHLA ŽS a Metrostav DIZ.

Tagy brno Firesta-Fišer Metrostav DIZ OHLA ŽS Ředitelství silnic a dálnic Rokytova ŘSD Tomkovo náměstí Velký městský okruh Brno VMO Brno
34 komentářů