Nový jízdní řád v Kraji Vysočina: Konec Regionov na trati Nové Město – Žďár

RegioPanter v Kraji Vysočina. Pramen: ČDRegioPanter v Kraji Vysočina. Pramen: ČD

Vlaky ze Žďáru nad Sázavou do Křižanova tak nově pojedou přímo až do Velkého Meziříčí zast. a Studence.

Rozsah dopravy Českých drah v Kraji Vysočina zůstane i po 15. prosinci na podobné úrovni jako v současném grafikonu. Přehled připravily České dráhy.

Na některých tratích v regionu dojde ke změně dopravního konceptu. Vlaky ze Žďáru nad Sázavou do Křižanova tak nově pojedou přímo až do Velkého Meziříčí zast. a Studence.

V souvislosti s dokončením elektrizace tratě ze Střelic do Zastávky u Brna se na trati Brno – Jihlava bude mezi regionálními vlaky přestupovat v Zastávce u Brna. Ke změně dopravního modelu dojde i na trati ze Světlé nad Sázavou do Čerčan, kde se nově bude přestupovat ve Zruči nad Sázavou a nikoliv v Ledči nad Sázavou jako doposud. Ke změnám v jízdních řádech také dochází v souvislosti s modernizací stanice Jihlava město.

Objednávka regionálních spojů na území Kraje Vysočina zůstává na stejné úrovni jako v platném jízdním řádu. V období platnosti jízdního řádu 2025 ujedou regionální spoje na území Kraje Vysočina 4,443 mil. vlkm. Denně se na území Kraje Vysočina vypraví v průměru 374 vlaků v pracovní dny a 264 v nepracovní dny; celoročním průměru se jedná o 343 vlaků denně.

S platností od 15. 12. 2024 dochází k rozšíření IDS VDV. Do integrovaného systému budou nově zařazeny všechny vlaky regionální dopravy v úseku Rapotice – Zastávka u Brna (trať 240) a v úseku Vesce – Znojmo (trať 241).

Hlavní změny v jízdním řádu regionálních vlaků v Kraji Vysočina

S platností od 15. 12. 2024 dochází ke změnám dopravní koncepce na několika tratích v Kraji Vysočina, které umožnilo především nasazení nových moderních vozidel řady 650.2 RegioPanter a řady 847 RegioFox v období let 2023 – 2024.

Trať 212 Světlá nad Sázavou – Čerčany

Všechny vlaky relace Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou a zpět budou nově prodlouženy z / do Zruče nad Sázavou, bez nutnosti přestupu v Ledči nad Sázavou. Přestup na vlaky jedoucí do Čerčan bude nově zajištěn ve Zruči nad Sázavou.

Trať 240 Brno – Jihlava

V návaznosti na zahájení elektrického provozu v Jihomoravském kraji v úseku Brno – Zastávka u Brna bude rozlomeno vozební rameno vlaků regionální dopravy v Zastávce u Brna, kde bude realizován přestup z elektrických souprav do vlaků motorové trakce ve směru do Třebíče a Jihlavy.

Trať 250 v úseku Žďár nad Sázavou – Křižanov a trať 257 Křižanov – Studenec

Nově budou všechny spoje relace Žďár nad Sázavou – Velké Meziříčí – Studenec a zpět vedeny jako přímé bez nutnosti přestupu v Křižanově.

Po celou dobu platnosti jízdního řádu 2025 bude probíhat modernizace železniční stanice Jihlava město na trati 225 Havlíčkův Brod – Jihlava – Veselí nad Lužnicí. Osobní vlaky mezi krajským městem a Havlíčkovým Brodem budou proto začínat, resp. končit v železniční stanici Jihlava. Ostatní osobní a spěšné vlaky budou náhradou zastavovat na zastávce Jihlava-Staré Hory. Dálkové vlaky linky R11B budou zastavovat pouze ve stanici Jihlava. Ve stanici Jihlava město nebude umožněn nástup a výstup cestujících (ve stanici bude možné pouze křižování vlaků z dopravních důvodů).

Změny na jednotlivých linkách ČD v Kraji Vysočina

Na základě požadavku Kraje Vysočina a v souvislosti se stavební činností Správy železnic dochází v regionu k následujícím změnám:

Trať 212 Světlá nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou (– Čerčany)

Na základě dohody mezi Krajem Vysočina a Středočeským krajem dochází na této trati ke změně dopravního modelu. Všechny vlaky relace Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou – Ledeč nad Sázavou a zpět budou nově prodlouženy z / do Zruče nad Sázavou, bez nutnosti přestupu v Ledči nad Sázavou.

Přestup na vlaky jedoucí do Čerčan bude nově zajištěn ve Zruči nad Sázavou. S touto změnou dochází i k úpravám časových poloh většiny vlaků, jejichž cílem je zajištění nových přípojových vazeb ve Zruči n. S.

Na všechny spoje této linky mezi Havlíčkovým Brodem a Zručí nad Sázavou budou nasazeny nízkopodlažní motorové vozy řady 841 RegioSpider.

První ranní vlak s odjezdem v 4:43 z Ledče nad Sázavou a příjezdem v 5:28 do Havlíčkova Brodu (Os 24851) nově pojede i v sobotu.

V období od června do srpna budou v pracovní dny zavedeny nové vlaky z Ledče nad Sázavou v 8:38 do Havlíčkova Brodu (Os 24859) a zpět ve 12:39 z Havlíčkova Brodu do Ledče nad Sázavou (Os 24866).

Nedělní vlaky z Ledče n. S. v 16:46 do Světlé n. S. (stávající Os 24873) a ze Světlé n. S. v 17:17 do Ledče n. S. (stávající Os 24872) budou z důvodu změny dopravního modelu zrušeny.

Trať 224 Horní Cerekev – Obrataň (– Tábor)

Na této trati nedochází k žádné změně. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 225 (Veselí nad Lužnicí –) Horní Cerekev – Jihlava – Havlíčkův Brod

Všechny stávající osobní vlaky začínající / končící ve stanici Jihlava město budou po celou dobu platnosti jízdního řádu 2025 z důvodu modernizace stanice Jihlava město nově začínat / končit ve stanici Jihlava. Po celou dobu stavby nebude ve stanici Jihlava město umožněn nástup a výstup cestujících (ve stanici bude možné pouze křižování vlaků z dopravních důvodů).

Ostatní osobní a spěšné vlaky budou náhradou zastavovat na zastávce Jihlava-Staré Hory. Po dobu stavby bude pro cestující zřízena náhradní pokladní přepážka v Horní Cerekvi.

Všechny vlaky dálkové dopravy linky R11B budou po dobu modernizace stanice Jihlava město zastavovat pouze ve stanici  Jihlava. Víkendový pár dálkových vlaků R 961 / R 960 linky R9 bude začínat / končit též ve stanici Jihlava.

Vlak jedoucí v pracovní dny s odjezdem v 12:55 z Havlíčkova Brodu a příjezdem v 13:23 do Jihlavy bude nově sloučen do jedné trasy s vlakem z Kolína s příjezdem v 12:53 do Havlíčkova Brodu (Os 5911), bez nutnosti přestupu v Havlíčkově Brodě.

Dále na této trati dochází pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků, jejichž cílem je zachovat či vylepšit přípojové vazby. Počet ostatních vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 227 Kostelec u Jihlavy – Telč (– Slavonice)

Všechny spoje na trati 227 budou obsluhovány novými nízkopodlažními motorovými jednotkami řady 847 RegioFox, které doplní motorové vozy řady 841 RegioSpider. Z oběhových důvodů dojde k úpravě trasování vlaků.

U vybraných spojů bude nově zaveden přestup v Dačicích, případně v Telči. Některé spoje naopak budou nově vedeny jako přímé, bez nutnosti přestupu v těchto stanicích. Tyto uvedené úpravy nemají vliv na celkový počet spojů.

První ranní vlak ze Sedlejova s příjezdem v 5:48 do Dačic (Os 28311) bude nově prodloužen o úsek Dačice – Dačice město (příj. v 5:50).

Osobní vlak jedoucí v pracovní dny z Dačic v 6:07 s přímými vozy do Havlíčkova Brodu (Os 28314 / Sp 1904) bude nově prodloužen o úsek Dačice město – Dačice, s odjezdem z Dačic města v 6:04.

Dále na této trati dochází pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků. Počet ostatních vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 230 Havlíčkův Brod – Světlá nad Sázavou (– Kolín)

Vlaky z Havlíčkova Brodu v 5:04 do Kolína (Os 5902) a z Kolína ve 23:03 do Havlíčkova Brodu (Os 5927) nově pojedou v úseku Havlíčkův Brod – Světlá n. S. a zpět denně.

Vlak jedoucí v pracovní dny z Kolína s příjezdem v 12:53 do Havlíčkova Brodu (Os 5911) bude nově sloučen do jedné trasy s vlakem s odjezdem v 12:55 z Havlíčkova Brodu a příjezdem v 13:23 do Jihlavy, bez nutnosti přestupu v Havlíčkově Brodě.

Dále na této trati dochází pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků, jejichž cílem je zachovat či vylepšit přípojové vazby v Havlíčkově Brodě a Kolíně.

Trať 237 Havlíčkův Brod – Humpolec

Na této trati nedochází k žádné změně. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.
Na všechny víkendové spoje budou nově nasazeny nízkopodlažní motorové vozy řady 841 RegioSpider.

V pracovní dny budou přepravu cestujících i nadále zajišťovat částečně nízkopodlažní motorové jednotky řady 814 Regionova.

Trať 238 Havlíčkův Brod – Ždírec nad Doubravou (– Pardubice)

Na většině spojů na této trati budou nasazeny nové motorové jednotky řady 847 RegioFox z Pardubického kraje, vybrané spoje budou vedeny jednotkami řady 844 RegioShark.
Na základě požadavku Kraje Vysočina dojde k navýšení objednávky spojů o víkendech v úseku Havlíčkův Brod – Hlinsko v Čechách a zpět.

Vlak z Pardubic s příjezdem v 10:05 do Hlinska v Čechách (Os 5307) bude nově o víkendech prodloužen o úsek Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod, s příjezdem do Havlíčkova Brodu v 10:50.

Vlaky s odjezdem ve 13:10, 15:10 a 17:10 z Havlíčkova Brodu do Pardubic (Sp 1454, 1456 a 1458) nově pojedou v úseku Havlíčkův Brod – Hlinsko v Čechách i v sobotu a neděli.

Vlaky z Pardubic s příjezdem ve 14:50 a 16:50 do Havlíčkova Brodu (Sp 1453 a 1455) nově pojedou v úseku Hlinsko v Čechách – Havlíčkův Brod i v sobotu a neděli.

Počet ostatních vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 240 (Brno –) Náměšť nad Oslavou – Okříšky – Jihlava

V souvislosti se zahájením elektrického provozu v Jihomoravském kraji v úseku Brno – Zastávka u Brna bude rozlomeno vozební rameno vlaků regionální dopravy v Zastávce u Brna, kde bude realizován přestup z elektrických souprav do vlaků motorové trakce ve směru do Třebíče a Jihlavy.

Všechny vlaky elektrické trakce v úseku Brno – Zastávka u Brna budou nově v objednávce Jihomoravského kraje.

Přímé spojení z Vysočiny do Brna bude zajišťováno vlaky dálkové dopravy linky R11B a v pracovní dny dvěma páry spěšných vlaků linky R54 Třebíč – Brno a zpět.

Nově bude na této trati rozšířen IDS VDV o zastávky Vysoké Popovice a Zastávka u Brna. Nově tedy bude do IDS VDV zaintegrován úsek Jihlava – Zastávka u Brna.

Nově budou na většině spojů v úseku Jihlava – Zastávka u Brna nasazeny čtyřnápravové motorové vozy řady 843 v kombinaci s vlečnými vozy Btn753 a nízkopodlažní motorové vozy řady 841 RegioSpider, které nahradí doposud provozované motorové vozy řady 854 s řídicími vozy ABfbrdtn795 či vlečnými vozy Bdtn756 a motorové jednotky řady 814 Regionova.

V rámci nového oběhového řešení z důvodu změny dopravní koncepce na této trati dochází k úpravám počtu a trasování vybraných spojů v úseku Zastávka u Brna – Rapotice – Náměšť nad Oslavou a zpět.
Dále na této trati na území Kraje Vysočina dochází pouze k drobným časovým úpravám jednotlivých vlaků, jejichž cílem je navázat či zachovat přípojové vazby v Zastávce u Brna a Třebíči.

Trať 241 (Znojmo –) Moravské Budějovice – Okříšky

Nově bude na této trati rozšířen IDS VDV o zastávky Blížkovice, Grešlové Mýto, Šumná, Olbramkostel, Citonice, Znojmo nemocnice a Znojmo. Nově tedy bude do IDS VDV zaintegrována celá trať 241.
Páteční večerní vlak ze Znojma ve 21:08 do Moravských Budějovic (Os 24838) nově pojede i v sobotu.
Ranní vlak z Okříšek ve 4:51 do Znojma (Os 24803) nově pojede v úseku Moravské Budějovice – Znojmo také v neděli.

Na všechny spěšné vlaky a víkendové osobní vlaky, které jsou v platném jízdním řádu vedeny motorovými vozy řady 841 RegioSpider, budou nasazeny nové motorové jednotky řady 847 RegioFox. Na ostatních spojích budou i nadále nasazeny částečně nízkopodlažní motorové jednotky řady 814 Regionova.

Dále na této trati nedochází k žádným změnám. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 250 (Tišnov –) Žďár nad Sázavou – Havlíčkův Brod

Úsek hranice kraje – Křižanov:

Mezi zastávkou Osová Bítýška a stanicí Vlkov u Tišnova byla vybudována nová zastávka Vlkov-Osová. S platností od 8. října 2024 zde nově zastavují pro nástup a výstup cestujících všechny regionální vlaky linky S3. V souvislosti s tím nově nezastavují pro nástup a výstup cestujících vlaky ve stanici Vlkov u Tišnova, která slouží pouze ke křižování vlaků z dopravních důvodů.

Ranní vlak jedoucí v pracovní dny z Tišnova v 4:29 do Hustopečí u Brna (Os 4601) bude nově prodloužen o úsek Křižanov – Tišnov, s odjezdem z Křižanova v 4:00.

Vlak jedoucí v pracovní dny a sobotu v 5:00 z Křižanova do Hustopečí u Brna (Os 4605) nově pojede v úseku Křižanov – Tišnov denně.

Večerní vlak jedoucí o víkendech ve 21:00 z Křižanova do Hustopečí u Brna (Os 4625) nově pojede v úseku Křižanov – Tišnov i v pracovní dny.

Vlak z Hustopečí u Brna s příjezdem v 22:29 do Tišnova (Os 4624) bude nově v pracovní dny a sobotu prodloužen o úsek Tišnov – Křižanov, s příjezdem do Křižanova v 22:58.

Úsek Křižanov – Havlíčkův Brod:

Po celou dobu platnosti jízdního řádu 2025 bude probíhat rekonstrukce traťového úseku Přibyslav – Pohled. V ročním jízdním řádu dochází k úpravám časových poloh vlaků regionální dopravy z důvodu zohlednění jednokolejného provozu s pomalou jízdou a delších jízdních dob v celém mezistaničním úseku.

Nově budou všechny osobní vlaky relace Žďár nad Sázavou – Křižanov a zpět vedeny jako přímé z / do Velkého Meziříčí zastávky, případně Studence, bez nutnosti přestupu v Křižanově. Tyto vlaky budou nově vedeny motorovými vozy řady 841 RegioSpider.

Nově budou vybrané spoje relace Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou a zpět v pracovní dny vedeny jako přímé z / do Nového Města na Moravě bez nutnosti přestupu ve Žďáru nad Sázavou.

V pracovní dny bude zaveden nový večerní vlak Havlíčkův Brod – Žďár nad Sázavou s odjezdem v 20:22 z Havlíčkova Brodu a příjezdem 20:58 do Žďáru nad Sázavou (Os 8759).

Vlak s odjezdem v 20:38 ze Žďáru nad Sázavou a příjezdem v 21:15 do Velkého Meziříčí zastávky (Os 24941) nově pojede i v pátek.

Vlak s odjezdem v 22:47 ze Žďáru nad Sázavou a příjezdem v 23:21 do Velkého Meziříčí zastávky (Os 24945) nově pojede i v sobotu.

V pátek a sobotu bude zaveden nový večerní vlak Velké Meziříčí zastávka – Žďár nad Sázavou s odjezdem v 22:44 z Velkého Meziříčí zastávky a příjezdem v 23:20 do Žďáru nad Sázavou (Os 24944).

Trať 256 (Tišnov –) Nové Město na Moravě – Žďár nad Sázavou

Nově pojedou vybrané spoje relace Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě a zpět v pracovní dny přímo z / do Havlíčkova Brodu bez nutnosti přestupu ve Žďáru nad Sázavou.

S novým jízdním řádem 2025 dojde na této trati k ukončení provozu motorových jednotek řady 814.2 Regionova. Na většině spojů budou nahrazeny novými motorovými jednotkami řady 847 RegioFox, vybrané spoje v úseku Žďár nad Sázavou – Nové Město na Moravě budou vedeny motorovými vozy řady 841 RegioSpider.

Ranní vlak z Tišnova v 5:33 do Žďáru nad Sázavou (Os 14900) nově pojede v úseku Tišnov – Bystřice nad Pernštejnem také v sobotu.

Dále na této trati na území Kraje Vysočina nedochází k žádným podstatným změnám. Počet spojů ani jejich datová omezení se nemění.

Trať 257 Studenec – Velké Meziříčí – Křižanov

Na této trati dochází ke změně dopravního modelu. Všechny vlaky relace Křižanov – Velké Meziříčí zast. (– Studenec) a zpět budou nově prodlouženy z / do Žďáru n. S., bez nutnosti přestupu v Křižanově.
Drtivá většina spojů na této trati bude nově vedena motorovými vozy řady 841 RegioSpider, které v pracovní dny doplní jedna motorová jednotka řady 814 Regionova na spojích z Velkého Meziříčí do Studence.

Vlak s odjezdem v 20:38 ze Žďáru nad Sázavou a příjezdem v 21:15 do Velkého Meziříčí zastávky (Os 24941) nově pojede i v pátek.

Vlak s odjezdem v 22:47 ze Žďáru nad Sázavou a příjezdem v 23:21 do Velkého Meziříčí zastávky (Os 24945) nově pojede i v sobotu.

V pátek a sobotu bude zaveden nový večerní vlak Velké Meziříčí zastávka – Žďár nad Sázavou s odjezdem v 22:44 z Velkého Meziříčí zastávky a příjezdem v 23:20 do Žďáru nad Sázavou (Os 24944).

Dále na této trati nedochází k žádným změnám. Počet vlaků ani jejich datová omezení se nemění.

Tagy České dráhy GVD 2024/2025 Kraj Vysočina
25 komentářů